Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Wave score eller Naish freeride ?
-
Wave score eller Naish freeride ?
Publicerad av anonym-anvandare på 27 september, 2000 vid 20:09som sagt Wave score 88 eller naish freeride 8’6″
någon som har testat?christian svarade 24 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar -
2 Svar
-
Tyvärr har jag inte seglat ngn av brädorna men några tips kan jag ge. Du får fundera ut vad du vill göra med den. Vill du köra fort, göra snabba gippar och hoppa högt ska du välja Naishen. Om du däremot vill träna mer trick typ willyscippers och annat där du landar baklänges eller vill ha en lite stabilare bräda att stå på under manövrar så välj scoren. Båda funkar säkert lika bra i vågor, ingen av dem är ju direkt vågdesigner.
Hoppas det hjälper lite! -
Hej
Jag äger en Score-88 och har testat Naish Freride 8´11″ under 1 dag. Du får alltså ta mina synpunkter för vad de är.
Konstruktionsmässigt är de i princip lika, ingen skillnad i hållbarhet.Den Naish jag testade och intrycken från de som testat den mindre 8´7″ var att de var i stort sett uppfyllde vad reklamen lovade, snabba och lättsvängda.
Score-88 är en mycket bra liten bräda om du inte kör i vågor med mindre segel än 5,0. Brädans bredd gör den då en smula okontrollerbar både på vattnet och i luften.
Prestandamässigt går den, oavsett vad linsurfer har läst sig till,lika fort som någon freeride eller vågbräda.
Höjdtagningsegenskaperna är inget att skryta med.
Brädan planar mycket lätt och snabbt.
Gipp- och svängegenskaper är likvärdiga med Naish:en, mycket bra.
Hoppegenskaper: På grund av sin större och bredare nos lyfter den tidigare men blir å andra sidan lite svår att kontrollera runt 5,0.
Trick och manövrar: Scorens bredd/volymfördelning gör genomförandet enklare.Sammanfattning:
Som freeride fungerar båda likvärdigt, Naish tar bättre höjd och Score planar tidigare.
Som vågbrädor är de livärdiga men registret ligger olika, Score vinner i lättvind och Naish i hårdvind.
Som freestyle är Score det klart bästa alternativet.Ta dig en fundering på vart du vill nå med din segling samt under vilka förhållanden du vanligtvis använder en bräda om 85-90 liter.
Lycka till
/Christian
Logga in för att svara.