Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Weedfena på bred slalombräda?

  • Weedfena på bred slalombräda?

    Publicerad av kinabalu på 4 juli, 2013 vid 07:02

    Har ny bräda för året, en Isonic 110 (75cm bred). Riktigt trevlig bräda när den körs med rak fena, men med weedfena får jag den inte alls att gå bra! Isonicen måste köras lite på kanten och ha lite lyft i fenan, för att få upp den ur vattnet och få fart. Men med weedfena får jag inte till något lyft alls och jag får inte upp brädan ur vattnet. Höjdtagningen är givetvis sämre, men även farten på halvvind blir flera knop långsammare med weedfena jämfört med rak fena. Svårt också att få brädan att gå lite på lä-kanten. Eftersom stropparna sitter så långt ut är det lätt att lovartskanten trycks ner istället då man pressar och då bromsas farten upp direkt, det händer speciellt om det är lite stökigare vatten och då går det riktigt långsamt… Inget av dessa problem får jag med rak fena!

    Annars har jag mest kört Falconbrädor med weedfena och enda problemet då har varit något sämre höjdtagning i övrigt har dom fungerat riktigt bra. Halvvindsfarten har det inte varit någon större skillnad på och toppfart (downwind) har nog snarare blivit högre än lägre med weedfena. Falconbrädorna har dock varit mindre och smalare (största var 67cm bred).

    Har ni några tips?

    Finns det någon weedfena med mer lyft eller ska jag köra ännu större weedfena?

    Går det att trimma till detta? Jag har testat att flytta fram mastfoten något, men märkte ingen större skillnad. Ska dock testa att köra mastfoten längst fram och se vad det gör.

    Seglingsteknik? Ni som kör breda slalombrädor (eller formlula) på weedfena, har ni några tips på hur man ska få till det här?

    Segel jag använder är RS Racing 7.8 samt 7.0.
    Vikt: 73kg

    Raka fenor jag kör på: C3 Sting 40 samt Hurricane SR5 M- 42cm. Hurricane fenan testade jag för första gången igår och den fungerade grymt fint med Isonic 110:an och 7.8 (i 7-9m/s).

    Weedfenor som jag testat är: Lessacher Duoweed 320 samt Select weed XL 36cm. Det gick i princip lika illa med båda två…

    /Anders

    joth svarade 10 år, 10 månader sedan 10 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • davven

    Medlem
    4 juli, 2013 vid 09:34

    32 cm borde räcka till 7.8, tror du behöver mer vind för känna släppet. Sedan är det aldrig samma lyft i en weedfena. Själv har jag haft stora problem med min gamla hypersonic. Fick den till flyga på min chamelon en gång med kombinationen gasta gtx 7.5 och chameleon 32 cm i 25 – 30 knop vind.

    Det är en hel vetenskap och hitta rätt fena till resp segel. T zone är väldigt lik chamelon med seg acceleration fast med sämre spinout kontroll. Brukar uppenbara sig i ca 25 knop.. undra om inte optimalt till 7.0 borde ligga runt 28-30? Kolla om du kan låna någon fena av ngn och testa. Längst fram med mastfoten är nog lite radikalt.

    Försök köra den brädan så mycket som möjligt med ditt största segel. Det är lurigt och få den till och flyga på fenan med 7.0. Jag har haft samma problem, men jag vet att jag borde köpa ett exempelvis 8.4. I framtiden för utnyttja min bräda mer.

  • seve1000

    Medlem
    4 juli, 2013 vid 10:32

    @Kinabalu 712509 wrote:

    Har ny bräda för året, en Isonic 110 (75cm bred). Riktigt trevlig bräda när den körs med rak fena, men med weedfena får jag den inte alls att gå bra! Isonicen måste köras lite på kanten och ha lite lyft i fenan, för att få upp den ur vattnet och få fart. Men med weedfena får jag inte till något lyft alls och jag får inte upp brädan ur vattnet. Höjdtagningen är givetvis sämre, men även farten på halvvind blir flera knop långsammare med weedfena jämfört med rak fena. Svårt också att få brädan att gå lite på lä-kanten. Eftersom stropparna sitter så långt ut är det lätt att lovartskanten trycks ner istället då man pressar och då bromsas farten upp direkt, det händer speciellt om det är lite stökigare vatten och då går det riktigt långsamt… Inget av dessa problem får jag med rak fena!

    Annars har jag mest kört Falconbrädor med weedfena och enda problemet då har varit något sämre höjdtagning i övrigt har dom fungerat riktigt bra. Halvvindsfarten har det inte varit någon större skillnad på och toppfart (downwind) har nog snarare blivit högre än lägre med weedfena. Falconbrädorna har dock varit mindre och smalare (största var 67cm bred).

    Har ni några tips?

    Finns det någon weedfena med mer lyft eller ska jag köra ännu större weedfena?

    Går det att trimma till detta? Jag har testat att flytta fram mastfoten något, men märkte ingen större skillnad. Ska dock testa att köra mastfoten längst fram och se vad det gör.

    Seglingsteknik? Ni som kör breda slalombrädor (eller formlula) på weedfena, har ni några tips på hur man ska få till det här?

    Segel jag använder är RS Racing 7.8 samt 7.0.
    Vikt: 73kg

    Raka fenor jag kör på: C3 Sting 40 samt Hurricane SR5 M- 42cm. Hurricane fenan testade jag för första gången igår och den fungerade grymt fint med Isonic 110:an och 7.8 (i 7-9m/s).

    Weedfenor som jag testat är: Lessacher Duoweed 320 samt Select weed XL 36cm. Det gick i princip lika illa med båda två…

    /Anders

    Hurricane 32cm kommer funka kanon.
    Kör den själv på en 72cm bräda med segel upp till 9.6.

    Mvh

  • tobhed

    Medlem
    4 juli, 2013 vid 10:50

    Isonic är en väldigt fenkänslig bräda så det kan vara att du behöver testa ett antal olika innan du hittar rätt

  • kinabalu

    Medlem
    4 juli, 2013 vid 11:21

    Ja Isonicen verkar väldig fenkänslig. Sedan får jag känslan av att en bredare bräda blir mer fenkänslig än en smalare (man jag kanske har helt fel här…).

    Jag har kört 32cm weed med 7.8 till min gamla Falcon 104 och det fungerade hur bra som helst, så att köra 32cm weed till 7.8 tror jag i vanliga fall är en bra kombo. Körde förresten Min DuoWeed 320 till nya Falcon 102:an och 7.8 nyligen och det fungerade också bra (förutom att den brädan gärna vill ha lite mer vind…)

    Henrick: Får du något lyft i Hurricane Weed 32:an?

    Någon som har erfarenhet av större Hurricane weed fenor?

  • tbsurf

    Medlem
    4 juli, 2013 vid 15:18

    Hoppar in och undrar.. Ni som kört mxr weed, hur är det med lyft på den?
    Annars är de med mest lyft chamelont och hurricane

  • kevlarsjal

    Medlem
    4 juli, 2013 vid 17:12

    Klangen gick riktigt fint med iSonic 111, 8noll & Hurricane weed 32 senast jag såg honom.

  • kinabalu

    Medlem
    4 juli, 2013 vid 18:01

    Ja dom flesta verkar gå bra på Hurricane 32:an. Fast jag har nog inte sett/hört någon köra den på en riktigt bred bräda (bredd >75). Även Isonic 111:an har ju mer en ‘traditionell’ shape (typ 68-69bred). Isonic 117W eller 127:an tror jag är mer lik 110:an i seglingsegenskaperna.

    Men tillslut åker man väl på att skaffa sig en Hurricane weed ändå… Om man nu har turen att få tag på Ottmar. Det blir dyrt att testa sig fram bara… 🙁

    Tänkte åka ner till Haga den 19-22 Juli, så om någon har en som man kan testa en repa bara för att känna på det, så vore det jätteschysst!

    Är det tydlig skillnad i lyft och höjdtagning mellan Duoweed och Chameleon förresten?

  • andersbq

    Medlem
    4 juli, 2013 vid 18:17

    Skulle nog påstå att Lessacher Custom Speedweed 35 cm är bättre än en liten Hurricane 32.
    Då menar jag inte Tekkno Lessacher (som är lite tröga i de större storlekarna)

  • kapten-k

    Medlem
    4 juli, 2013 vid 18:22

    Har testat en hel del olika kombos på Isonic 127 och 97, 127an går bra med chameleon 36 och 9.5 hurricane 32 och 30 funkar kanon på 97an och 7.9
    Tror hurricane 32an är för liten till Isonic 110 och 127, chameleon 36 eller duo weed 36 ger nog mer lyft.
    Klart att en rak fena är bättre, men inte mycket att välja på här nere.

  • kinabalu

    Medlem
    4 juli, 2013 vid 19:25

    @andersbq 712546 wrote:

    Skulle nog påstå att Lessacher Custom Speedweed 35 cm är bättre än en liten Hurricane 32.
    Då menar jag inte Tekkno Lessacher (som är lite tröga i de större storlekarna)

    Tror nog också på en något större fena än 32. Var får man tag på Lessacher Custom Speedweed? Du har ingen du vill bli av med 😉

  • kinabalu

    Medlem
    4 juli, 2013 vid 19:37

    @Kapten K 712547 wrote:

    Har testat en hel del olika kombos på Isonic 127 och 97, 127an går bra med chameleon 36 och 9.5.

    Låter ju lovande 🙂
    Om någon har en chameleon 36:a liggande får ni gärna hojta till!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    4 juli, 2013 vid 19:46

    Kolla även på Starboards forum där Du enkelt kan skaffa Dig en id. Remi och Mark brukar ha koll. Remi brukar dock mest rekommendera Drake fins men det är ju möjligt att Du kan få med nyanserade tips även av honom. Du har två forum att välja på.

  • seve1000

    Medlem
    5 juli, 2013 vid 04:32

    Du får gärna testa en 32 Hurricane från mig, synd bara vi bor en bit ifrån varandra.
    Du skall inget till västkusten i sommar?

    Daniel kör med en 32a på sin Falcon 132 även en annan kille i KBA som kör Falcon 122, dessa är 81cm resp 76cm breda och det funkar bra.
    Tur att någon hellre kör Lessacher så vi andra lättare får kontakt med Otmar;-)

    @Kinabalu 712544 wrote:

    Ja dom flesta verkar gå bra på Hurricane 32:an. Fast jag har nog inte sett/hört någon köra den på en riktigt bred bräda (bredd >75). Även Isonic 111:an har ju mer en ‘traditionell’ shape (typ 68-69bred). Isonic 117W eller 127:an tror jag är mer lik 110:an i seglingsegenskaperna.

    Men tillslut åker man väl på att skaffa sig en Hurricane weed ändå… Om man nu har turen att få tag på Ottmar. Det blir dyrt att testa sig fram bara… 🙁

    Tänkte åka ner till Haga den 19-22 Juli, så om någon har en som man kan testa en repa bara för att känna på det, så vore det jätteschysst!

    Är det tydlig skillnad i lyft och höjdtagning mellan Duoweed och Chameleon förresten?

  • kinabalu

    Medlem
    5 juli, 2013 vid 05:04

    @Seve1000 712560 wrote:

    Du får gärna testa en 32 Hurricane från mig, synd bara vi bor en bit ifrån varandra.
    Du skall inget till västkusten i sommar?

    Det vore kanon! Vi kommer att vara på Öland till den 22:a och resten av veckan tänkte vi ta lite som den kommer. Inte alls omöjligt att vi fortsätter västerut…

  • andersbq

    Medlem
    5 juli, 2013 vid 06:39

    Man mailar bara Wolfgang och han är 100 ggr snabbare än Otmar.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Weedfena på bred slalombräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.