• Publicerad av filipl på 11 september, 2009 vid 19:35

    Jag behöver köpa några weedfenor, men har inga kunskaper alls om såna.

    Hur är det med storlekar, om jag är ute efter weedfenor, som motsvarar ca 40-42 cm resp 34-36 cm samt 30-32 cm i “vanliga” fenor (för 7.2 och 6.0 segel på min Fanatic Ray 110 och min Hawk 93), vilka storlekar bör jag då ha på weedfenorna?

    Vilket märke (av dem som är lättillgängliga) föredrar Ni? (Jag prioriterar kontroll när det gäller weedfenorna, eftersom jag kommer köra relativt sällan med dem).

    Filip

    surfen svarade 14 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • kinetic

    Medlem
    11 september, 2009 vid 19:46

    Jag kör 29cm Weed till 7.6, 6.8..Funkade även bra med 6.2! Sen är det skillnad på fena o fena, tjockare profil o du kan klara dig med en mindre fena….Om fenan däremot är tunn o har tjockaste punkten “mitt i” så skapar den mindre lyft…Körde just en sådan 30cm fena till 6.2 o det var super! Otroligt bett o inte ens i närheten av spinout en endaste gång…Om jag vore dig skulle jag satsa på max 30 djup sjögräsfena…

  • klang

    Medlem
    12 september, 2009 vid 18:05

    Oj, det finns mycket att välja mellan. Är det bara för speed så tror jag att Choco är rätt kvick. Men om du ska köra slalom oxå så kanske du ska fundera på någon annan då jag tycker att Chocon behöver mycket fart innan den lyfter.

    Bl.a. finns Lessacher Weed G10 2009 på On Top Sports, en variant på Chamäleon som görs av Unifiber. Tänkte köpa på mig ett gäng själv… 24,28,32,36
    http://www.ontopsports.com/catalog_2/product_info.php?products_id=645&osCsid=7feb009cebfd9bb277ded6357a606b7d

    När det gäller storlekarna är jag lite säker, beror lite på bräda o så, och har dålig koll på de brädor du har. Min setup med mina nya Sailworks NX9or blir så här (initialt)…

    Slalom
    6.2, F2 SX (s) 90L, 28cm Lessacher (Alternativt 32-34cm rak)
    7.1, iSonic 111L, 32cm Lessacher (Alternativt 36-38cm rak)
    8.2, iSonic 111L, 36cm Lessacher (Alternativt 40-44cm rak)

    Speed
    6.2, Missile (S) 65L, 24cm Lessacher (Alternativt 26-28cm rak)
    7.1, Missile (S) , 26cm (Choco) (Alternativt 30cm rak)
    8.2, F2 SX (s) , 28cm Lessacher (Alternativt 34cm rak)

    Vi får väl se om det blir en bra combo… hoppas det hjälper

  • andersbq

    Medlem
    12 september, 2009 vid 18:48

    Klang, har du provat någon sådan? Och vem är André Lessacher som designat dem? Bror till Wolfgang?

  • marden

    Medlem
    12 september, 2009 vid 18:56

    har inte tb haft/har en sån ?

  • kinetic

    Medlem
    12 september, 2009 vid 19:01

    Hehe…Andre Lessacher tror jag inte det finns någon, iaf inte nån som tillverkar fenor…Gissar på att det skett en mix med Andre Plump, han designade fenor för ett tiotal år sedan har jag för mig…Fenorna som Klang länkar till är Wolfgangs design högst sannolikt, fast jag måste bara få slå på trumman för hans “Speed Weed Rake 40”, grym fena som fler borde testa:)
    Fenan har inte mycket “lift” tjockaste punkten vid ca 50% av fen basen, samt ca 8mm tjock profil…Nackdelen med fenan är att den är ohyggligt tunn i spetsregionen, så jag gissar att om man råkar “träffa en sten” så lär halva fenan ryka…Jag har iaf klarat mig hittills…:)
    Denna fena har inga konkaviteter eller annat hokus-pokus utan det är en helt “vanlig” fena!

  • tbsurf

    Medlem
    13 september, 2009 vid 19:02
    Mården;575461 wrote:
    har inte tb haft/har en sån ?

    Jodå, jag har en nylagad handmade kol 28 duoweed som är perfekt till att cruisa på haga med 7,6 typ. Den har helt enkelt ett jäkla lyft för sin storlek..
    Våfflan håller just nu på att svarva till en G10 duoweed 22cm till mej, men med tunnare topp än standard duon. Behöver något litet med mycket lyft bakom revet på haga nu i höst..

    Chocofins speedweed är helt ok men har inte mycket till lyft så man får ta större storlek än man tänkt sej. Den skulle även behöva några grader till för man får stanna och rensa den ibland.

    Ser att det skrivs en del om såna där rake30 fenor igen.. Skulle man kunna få en förklaring till vad fördelen var med sådana i under 40 farter nu igen.. hehehe 😀

  • kinetic

    Medlem
    13 september, 2009 vid 19:30

    Tb: Håller med om att Speed Weed skulle behöva nån grade rake till, men konstigt nog samlade även en Chameleon gräs den dagen…Gällande lyftet tycker jag det är bra att det är klent, fenan kändes mycket lättkontrollerade trots relativt höga farter på mindre platt vatten än “strippen”… Får jag bara en bra dag till med “plattvatten” o “lagom vind för 6.2” så är jag tämligen säker på att Speed Weed fenan kommer leverera nya PB:n för min del….

  • klang

    Medlem
    13 september, 2009 vid 20:27
    andersbq;575460 wrote:
    Klang, har du provat någon sådan? Och vem är André Lessacher som designat dem? Bror till Wolfgang?

    Nope, inte än, men de ser fina ut. Hade som sagt tänkt köpa på mig ett gäng…

  • filipl

    Medlem
    14 september, 2009 vid 20:35
    Klang;575457 wrote:
    Oj, det finns mycket att välja mellan. Är det bara för speed så tror jag att Choco är rätt kvick. Men om du ska köra slalom oxå så kanske du ska fundera på någon annan då jag tycker att Chocon behöver mycket fart innan den lyfter.

    Bl.a. finns Lessacher Weed G10 2009 på On Top Sports, en variant på Chamäleon som görs av Unifiber. Tänkte köpa på mig ett gäng själv… 24,28,32,36
    http://www.ontopsports.com/catalog_2/product_info.php?products_id=645&osCsid=7feb009cebfd9bb277ded6357a606b7d

    När det gäller storlekarna är jag lite säker, beror lite på bräda o så, och har dålig koll på de brädor du har. Min setup med mina nya Sailworks NX9or blir så här (initialt)…

    Slalom
    6.2, F2 SX (s) 90L, 28cm Lessacher (Alternativt 32-34cm rak)
    7.1, iSonic 111L, 32cm Lessacher (Alternativt 36-38cm rak)
    8.2, iSonic 111L, 36cm Lessacher (Alternativt 40-44cm rak)

    Speed
    6.2, Missile (S) 65L, 24cm Lessacher (Alternativt 26-28cm rak)
    7.1, Missile (S) , 26cm (Choco) (Alternativt 30cm rak)
    8.2, F2 SX (s) , 28cm Lessacher (Alternativt 34cm rak)

    Vi får väl se om det blir en bra combo… hoppas det hjälper

    Tackar, återkom gärna med kommentarer när du prövat dem!, har du också prövat “vanliga” Chamaleon, som Surfers säljer, med de “konstiga” vingarna?

    Principen verkar alltså vara att om man utgår från vad man vill ha för storlek på rak fena och drar bort 4-5 cm, så får man lämplig storlek på weedfenan?

    Filip

  • carl-r

    Medlem
    14 september, 2009 vid 22:15

    Jag har fått för mig att längden på fenan lutande (framkanten) motsvarar samma längd neråt, i lämplig storlek. I praktiken som du säger.
    http://www.cameraid.com/Lessacher/chameleon.html Här har du en omfattande fenstorleksguide. 😉

    Vanliga Chameleon är verkligen trevlig.

  • tobhed

    Medlem
    15 september, 2009 vid 07:09

    Mät weedfenans framkant och multiplicera med 0.85 så får du längden motsvarande en rak fena (ungefär)

  • surfen

    Medlem
    15 september, 2009 vid 07:29

    (Lutning i grader weed)sin * vanlig fenans längd= (Weed

    (45)sin*36= (25cm weed

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.