Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Weedfenval till Isonic 96

  • Weedfenval till Isonic 96

    Publicerad av mysticpearl på 1 december, 2011 vid 21:04

    Har införskaffat mig en Isonic 96L 244/59 2008 årsmodell
    Har tänkt använda 5.3, 6.4, 7.8
    Helt ny inom slalom bör tilläggas och jag väger 60kg, kommer mest köra i habo ljung.
    Räcker det med 2 fenor till en början? Vilka storlekar är lämpliga?

    Somsagt weedfenor måste det vara, kan även vara intresserad av begagnat om någon har.

    mysticpearl svarade 12 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • surfan

    Medlem
    1 december, 2011 vid 23:01

    Köp 24 och 28 så klarar du alt!!!!

  • klang

    Medlem
    2 december, 2011 vid 13:21

    För saken skull tänkte jag säga annat än Daniel… det är oftast bättre att lyssna på Daniel… men det skall inte vara lätt att ställa frågor på Internet!

    Ska du köra slalom så tycker jag att du ska satsa på en 32:a som största fena, 32 är hyfsat stor men kommer ge dig några extra dagar planande surf per år med 7.8:an. DuoWeed och Chameleon varianter är bra, mycket lyft till din iSonic.

    Eftersom jag nu rekommenderat en stor fena till 7.8:an måste vi hitta något som fungerar med både 5.3 och 6.4:an, en kompromiss som hustrun brukar försöka förklara det som. Då skulle jag satsa på en 26:a, typ Choco weedspeed… Då kan du köra på jäkligt bra när det är fullt tryck, kanske lite speed med oss andra i Habo.

  • kinetic

    Medlem
    2 december, 2011 vid 13:47

    Jag har iofs ingen iSonic men jag kör 29cm “weedfena” (AB Performance fins) på alla mina plankor (58cm/105L, 52cm/75L, 50cm/68L samt 46cm/60L) som största fena. De 2 största plankorna går riktigt bra med 29cm i kombo med mitt största slalomsegel (7.9), de 2 mindre trivs bättre med mindre segel/fena…Jag väger ca 83kg så med dina 60kg tror jag inte du kommer behöva något större än 28cm. Gällande Lessacher så kan man få betydligt vassare fenor av honom om man handlar direkt av Lessacher. Av Chameleon o DuoWeed är väl DuoWeed den bättre/snabbare, men ännu bättre/snabbare är B+F speed R40 tex (man får specialbeställa…). Jag har själv en sådan fena på 30cm, o den har betydligt mindre yta/lyft än motsvarande Chameleon/DuoWeed, men är oxå snabbare…Profilen är ultratunn o det är verkligen en rakblads-vass fena, så en grundstötning kan kassera fenan. Dessa fenor är segare upp i planing, mer känsliga för spinout under 27-28 knop, men när man väl fått upp farten så släpper de inte, det är bara o dra på så mycket man kan/vågar. Jag är i vart fall helnöjd med mina “specialbeställda” Lessacher-fenor, men jag använder de oftast bara när det är “rekordvindar”, alla andra gånger så är det AB 29cm som gäller…

  • mackee

    Medlem
    2 december, 2011 vid 15:22

    Tycker inte man ska satsa på chocoweed om man inte vill lägga mänga timmar på spackling och slipning för att få en måttlig fena

  • mysticpearl

    Medlem
    2 december, 2011 vid 18:29

    Blir chamelleon 24/28/32 hoppas det kommer funka bra. hittade begagnade till fina priser så det blev 3 stycket istället.

  • imported_macts

    Medlem
    2 december, 2011 vid 18:32

    Ja, med Chameleon 24/28/32 så täcker du in det mesta som brädan klarar av, så det blir nog jättebra

  • andersbq

    Medlem
    2 december, 2011 vid 18:36

    Håller med Daniel och Macke. 24 och 28 måste ju räcka långt. I år har jag aldrig kört större än 28, även med 9,5m2.
    Och Duoweed (standard) är inte bättre än Chamelot. Känns lite överkurs att specialbeställa av gubben Lecsacher som startfenor.

  • klang

    Medlem
    2 december, 2011 vid 21:27

    Blir nog kanon mystiska pärlan

  • mysticpearl

    Medlem
    2 december, 2011 vid 21:31
    Klang;676674 wrote:
    Blir nog kanon mystiska pärlan

    Jaa det tror jag också, ser ut att kunna prova brädan på söndag i habo. Imorgon ser det ut att bli lite väl blåsigt, får ta vågisen då :tongue:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Weedfenval till Isonic 96

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.