Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Weymouth Speed Week 2012

  • andersbq

    Medlem
    19 oktober, 2012 vid 16:24

    Seriöst värre: http://www.weymouthspeedweek.com/index.php/results/wsw-2012-downloads
    Alltså så länge jag hållit på har aldrig dessa data givits ut till deltagarna efteråt…
    Några skärdumpar:

  • jester

    Medlem
    20 oktober, 2012 vid 08:18

    Den andra bilden visar att mina råd om att köra rakt igenom banan sista dagen var rätt! Den lilla skillnad i vinkel som du och Daniel hade sista dagen på era bästa repor avgjorde hela tävlingen till Daniels fördel.

  • andersbq

    Medlem
    20 oktober, 2012 vid 11:34
    Jester;701469 wrote:
    Den andra bilden visar att mina råd om att köra rakt igenom banan sista dagen var rätt! Den lilla skillnad i vinkel som du och Daniel hade sista dagen på era bästa repor avgjorde hela tävlingen till Daniels fördel.

    Nej jag har även Daniels fil, jag hade bra fart in i banan, men tappade väldigt mycket på slutet. Jag stack för tidigt i vindbyn och hade inte tryck de sista 3-4 sekunderna. Typ 26 knop ut ut banan. Daniels kurva var lika rak/orak som min:

  • jester

    Medlem
    20 oktober, 2012 vid 14:45

    Ok, fick för mig att det även skiljde lite i vinkel…

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

  • andersbq

    Medlem
    20 oktober, 2012 vid 18:29

    Jag tror vi båda lyssnade på dig och tog väldigt raka linjer!

  • jester

    Medlem
    20 oktober, 2012 vid 20:20

    Gött… Kan ju nämna att tex Zara D inte alls koll på det där… Jag fick förklara varför hon fick sämre 500 än hon hade trott. Det var väl egentligen den enda större missen som tävlingsledningen gjorde, det borde framgått tydligare på skepparmötet.

    Om någon är intresserad av att veta vad vi pratar om så använde dom två olika mätmetoder i Weymouth.

    Normalt kör man med “tratten” med en smal gate (max 40 meter bred), och själva tratten är 30 grader åt varje håll från startgaten. Det innebär att även om man kör halv-vin, eller extrem slör får man en tid på väldigt nära 500m

    Men sista dagen körde dom en rejält bred gate (bla så att båtarna kunde köra, då stora delar låg på grunt vatten). Problemet som uppstår här är att nu använder man en rektangel som är lika bred som gaten (som var rejält bred i detta fall, åtminstone flera hundra meter) och 500m lång. Och programmet mäter var du passerar startlinje, och var du passerar mål-linjen. Vilket innebär att kör du inte rätt vinkel i banan så färdas du längre än 500m, och värre ju längre ifrån ideal-vinkeln man kör). Eller som Manfred förklarar det:

    Quote:
    The riders have to enter over the start line and to leave over the finish line. If they leave the rectangular area or travel in the wrong direction, no valid result is obtained. For the speed the projected 500m are used, not the actually traveled distance (which can however be seen in the result list).

    Glasklart? 🙂

  • jester

    Medlem
    20 oktober, 2012 vid 20:26

    Fast iofs, om man räknar lite på det så är det inte tokstora skillnader… Kör du 100m “snett” innebär det bara att man mäts på 10m för läng sträcka (200m blir 38m). Pythagoras sats…

  • swe-496

    Medlem
    21 oktober, 2012 vid 22:23

    Fan det finns lite taktik i speedsegling också m a o?

  • jester

    Medlem
    22 oktober, 2012 vid 05:36

    Japp! Så är det… 🙂

  • marden

    Medlem
    22 oktober, 2012 vid 14:58
    Jester;701515 wrote:
    Fast iofs, om man räknar lite på det så är det inte tokstora skillnader… Kör du 100m “snett” innebär det bara att man mäts på 10m för läng sträcka (200m blir 38m). Pythagoras sats…

    o räknar man lite till ser man att ,
    om man kör 500m på 30sec blir det 32,4kn och kör du 100m snett 510m på 30sec får du 33kn och 538m på 30sec blir 34,86kn

    jag tror nog man tjänar på att slöra 100m om 500metarn ligger på ren halvvind…?:tongue:

  • jester

    Medlem
    22 oktober, 2012 vid 15:00

    Haha… Ja, blir lite galet om man räknar åt fel håll.. 🙂

  • marden

    Medlem
    22 oktober, 2012 vid 19:23

    ja, såg roligt ut nu ser jag.
    det var inte meningen , men det var lättare att räkna omvänt fast kanske inte lika lätt att skriva förståligt ?
    men jag tyckte det såg lättare ut att köra 33 kn på slör (100/500=11gr) än 32,4kn på ren halvvind ..
    så hade du inte tippsast dom hade dom varit ännu överlägsare 😉

  • andersbq

    Medlem
    22 oktober, 2012 vid 20:35

    Mja vind vinkel var enormt djup, typ 150 grader, så halvvind var det ej, men principen är rätt, fast tvärtom
    jag hade nog kunnat gå snabbare om på slutet om jag inte fallit av så mycket, … och då hade inte…
    äh förresten, nu måste vi se framåt, nästa år så ska räknestickan med i viktvästen!

Sida 5 av 5

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Weymouth Speed Week 2012

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.