Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing What the fuck!!!!!!!!!!!!

  • What the fuck!!!!!!!!!!!!

    Publicerad av Oregistrerad på 17 augusti, 2006 vid 16:03

    Flerdygnsprognos
    Lördag
    Syd, 2-6 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 8 m/s
    Söndag
    Syd, 2-6 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 6 m/s
    Måndag
    Mellan sydväst och syd, 2-6 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 6 m/s
    Tisdag
    Nordost vridande till nord, 1-5 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 6 m/s

    O ja, sämsta säsongen någonsin för vågsegling på västkusten håller i sig!!
    Jag orkar inte med snack om att jag har seglat jättemycket med 7.8 eller med freestyle och 6.0!!!!!!!!! Riktig vågsegling med 5.7 och neråt!! 10m/s+ och hyfsade vågor!!!!!! Kom snälla kom

    jesper_b svarade 17 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • ola_p

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 16:20
    Oregistrerad wrote:
    Riktig vågsegling med 5.7 och neråt!! 10m/s+ och hyfsade vågor!!!!!! Kom snälla kom
    Ehhh… 5.7? då seglar man freestyle. Vågsegling i sverige blir det med mindre än 5.0! (vilket är 3 dagar hittils i år tror jag)
  • jesper_b

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 16:43

    Höll på att skriva om att på ostkusten har vi ofta vågor i i stort sett ingen vind alls… Men det vore väl lite för mycket attityd. Hur som helst har jag just kommit hem från Gotland där jag surfat utan segel i typ noll s/m. Har vindsurfat i över gubbe på Torö med större segel än 5.7 fler än en gång och så vidare…

    Men visst, en hel del spots kräver tyvärr 4.2 för att vågorna ska vara något att bita i.

    /Jesper B

  • frippe75

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 17:03
    Jesper_B wrote:
    Höll på att skriva om att på ostkusten har vi ofta vågor i i stort sett ingen vind alls… Men det vore väl lite för mycket attityd. Hur som helst har jag just kommit hem från Gotland där jag surfat utan segel i typ noll s/m. Har vindsurfat i över gubbe på Torö med större segel än 5.7 fler än en gång och så vidare…

    Men visst, en hel del spots kräver tyvärr 4.2 för att vågorna ska vara något att bita i.

    /Jesper B

    Och så doftar blommorna så gott på Torö… Sten-strand bättre än raukarna på gotland….. Gubben på hörnet där vi parkerar så trevlig????

    Ehh…. Jeppe du är en sann Torö-romantiker

    Ny herre på täppan på ostkusten är Gislövshammar. Torö står sig slätt…

  • alexasu

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 17:27
    Jesper_B wrote:
    s/m
    sekund per meter? fet enhet, men tänkt hur siffrorna hade sett ut!
    då hade man kunnat säga att det blåste 0,083 å att det var bra tryck i 5.7. men sen så minskade det till 0,071, så man fick rigga ner till 5.0!
  • ola_p

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 19:03

    Haha! “ofta”… Det där tror jag inte riktigt på… Men visst, ostkusten kan få lite mer vågor i förhållande till vinden, man har ju faktiskt seglat 5.0 och loggo i gislövshammar bland annat. Torö står på önskelistan, och Gotland borde ju kunna bli hur bra som helst med sina pallkanter, eller?
    Har tänkt dra över nån gång, men en bomkörning till torö från ljungskile skulle ju kännas lite jobbigt.

  • tiki

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 20:28

    Någon har lärt mig att fiskarna behöver vinden genom att vattnet syresätts. Då är min följdfråga: Vid det här laget, kan det finnas en levande fisk kvar i vattendrag som Vänern exempelvis?

    /Jonas

    “Jag är inte bitter”

  • jesper_b

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 20:56

    Yo!
    Gislöv står högst på önskelistan vad gäller sverigespots. Nästa nordost… Precis som snacket om Borrby tidigare så tycks Gislöv stämma väl med att det blir vågor i mindre vind på ostkusten relativt västkusten. Har väl aldrig påstått att Torö eller något annat spot här hemma skulle vara bättre än Gislöv. Tilläggas kan väl också att västkusten har betydligt fler dagar per år än osktusten med småbrädesegling, åtminstone normalår (i år tycks vara ett ovanligt undantag). Några av mina mest lekfulla vågseglingsdagar i Sverige har för övrigt varit med 4.2 sydligt i Vildshärad. Ett problem med Torö är att det ofta blåser lite mindre än vad rapporterna förutspår. Här hemma i Stockholm kan man uppskatta vinden rätt bra men att köra från till exempel västkusten är en rejäl chansning.

    Jag ville bara påpeka att det förekommer, och på till exempel Torö är hyfsat vanligt med, vågsegling i vindar som passar bäst för segel som 5.7 eller till och med större.

    Jesper B
    Extrem Toröromantiker

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing What the fuck!!!!!!!!!!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.