Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Windfoil-specifikt segel?

  • Windfoil-specifikt segel?

    Publicerad av aspen på 22 augusti, 2022 vid 14:10

    Hej,
    Nu när jag börjar få längre och längre repor med mina vanliga ws-segel så börjar man ju fundera på om det är värt att investera i ett foilspecifikt segel. Vad säger Ni som har kört windfoil ett tag, är det värt pengen? Vad är fördelarna? Finns det ngn allround storlek som Ni kan rekommendera som första köp? Tack på förhand.
    /A

    sailortrash svarade 1 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    23 augusti, 2022 vid 12:19

    Hej
    Hett ämne, jag har precid köpt mitt andra windfoilspec segel – ett loftsails skyscape. Återkommer efter test…

    Tidigare hade jag ett naish lift, men gillade inte det

    I ett foilsegel vill man ha lite olika daker beroende på vilken foil man kör. Kör man stora foilar (1200-1600, större) funkar 4 lattade vågsegel bra, men bäst ör freestylesegel.

    Kör man snabbt i lättvind har cambrade segel fördelar

    Generellt är vanliga segel (utom freestyle) ofta onödigt tunga, har för mkt twist och dragpunkten för långt bak tycker jag

    Bland foilspecifika segel verkar många ha ett litet för stort fokus på low end, men där jag seglar är det vintigaste stt ha ganska stor range då vinden ofta varierar men 2-3 ggr grundvinden (sjukt byigt alltså)

    Svårt ämne detta, ganska omogen teknik oxå

  • Stefan_Foil

    Medlem
    23 augusti, 2022 vid 12:53

    Foilsegel är inte nödvändigt egentligen, bättte att lägga pengarna på foilen och brädan. Man kommer långt med vanliga segel men välj rätt typ av segel till rätt typ av foil och segelstil.

    Finns en del skrivet här om du söker.

    Ett tips: köp ett foilsegel som största segel, oftast 7,0 för de flesta. tex severne foil glide så kan du foila i mindre vind. Foilsegel gör mest nytta i lättvind. I hårdvind är små 4 lattade våg och freestyle segel helt ok, men funkar egentligen med vad som helst när det blåser.

    • Detta svar ändrades 1 år, 7 månader sedan av  Stefan_Foil.
  • henke_a

    Medlem
    25 augusti, 2022 vid 08:41

    Jag tänkte precis samma, alltså gick och undrade hur stor skillnad det var på foilsegle & “vanliga”.
    Som Stefan & Sailortrash säger, det är nog större skillnad på typen/modellen av segel än om det är anpassat för foil eller fena. Sen finns det olika varianter på det beroende på märke & årgång.
    Jag köpte begagnade bara för att testa skillnaden (har normalt freestyle / vågsegel 4.0 – 7.0,, köpte Ezzy Hydra PRO 5.0 och 7.0). Skillnaden var för mig större än vad jag hade förväntat mig, men om jag hade jämfört mina foilsegel med samma märkes freestylesegel av ung. samma årsmodell hade det antagligen varit mindre skillnad.
    Så skillnaden med Hydrorna jmfrt med NP Wizard (2014ish?) är för mig nästan enbart mkt större vindrange. Både hur dom kan riggas för olika vind och framförallt hur mjuka dom är i byarna (som Silotrash sa), känns knappt att det är byigt jämfört med mina Wizard.
    Att pumpa igång är kanske enklare, men det tycker jag nästan har mer med storleken att göra. Min Wizard 6.0 känns lättare att pumpa med än Hydra 7, men min Hydra 5 är lättare att att pumpa med än Wizard 6.0 (alltså om det är tillräckligt med vind) även om dom såklart genererar mer kraft desto större dom är.
    Summarum är nog att (även om jag HATAR den där långa lattan i Hydra PRO) att det är det sista seglet jag skulle sälja faktiskt, dessutom funkar 7 + 5 Hydra som en hel linje (nästan) för mig pga hur stor range dom har.
    Fick jag välja helt (bor i sthlm väger 85) skulle jag ha kanske en Hydra 6.5 – 6.3 utan lattan och sen en vanlig våglinje/fs med liknande lätta/mjuka feeling, jag gissar (efter minimal testning av andra segel) som sagt att många nyare 4/3 lattade har lite av det som jag upplever som “foil-mjuka” känslan i Hydrorna.

    • Detta svar ändrades 1 år, 7 månader sedan av  henke_a.
  • sailortrash

    Medlem
    26 augusti, 2022 vid 10:16

    3 lattade segel är ju beprövat bra för foil (goya fringe mest känt, men även hot ks3). Jag tror kombinationen neutralt + lite loose leech är grejen

    Mil linje är
    6.4 foilsegel med cams
    5.5 freestyle fena
    5.2-3.8 4 lattade våg

    Dessa 4 lattade kan jag rigga med i princip 0 loose leech så de funkar väldigt bra för att pumpa igång större foilar

    Nyfiken på den långa lattan – tillför deb inget?

  • henke_a

    Medlem
    27 augusti, 2022 vid 06:17

    Jag har paddlat med den en gång när vinden dog helt 🙂
    Nej men på riktigt hjälper den säkert, och seglena är som sagt super tycker jag, mjuka, lätta och med stor range.
    Det är några fler som testat det, och alla gillar dom.
    Däremot är priset för den långa lattan att seglet tar mer plats (typ samma längd som en mast) och att det inte går att ducka. Dessutom ser det rätt fult ut tycker jag.
    Sen vet jag inte hur mkt av seglets känsla som är lattan, den tillför säkert, men jag gissar att det skulle vara marginellt sämre med vanlig (alltså vanliga Hydra). Jag tror faktiskt att dom tog bort den ur sortimentet, men troligtvis för att det inte sålde så bra pga utseendet.
    Du får gärna testa dom nån gång.
    Får se vad det blir sen, ska nog “börja om” med brädor/segel i vinter. Är ju lite spännande att du går över på camber för foil.

    edit: kollade nu, den är kvar men i något lightare version i Cross-seglet

    • Detta svar ändrades 1 år, 7 månader sedan av  henke_a.
    • Detta svar ändrades 1 år, 7 månader sedan av  henke_a.
  • sailortrash

    Medlem
    27 augusti, 2022 vid 13:37

    Men kom över till Brevik bgn gång så kan du testa Slingshot brädor/foilar – och jag kan testa hydran

    Om slingshot är på kartan flr nästa år

    Bara att slå en pling 0707304770

  • henke_a

    Medlem
    31 augusti, 2022 vid 19:06

    @sailotrash, precis skaffat en mindre bräda, var liksom tvungen att testa skillnaden. Samma sak där, större skillnad än vad jag trodde. Testar ändå gärna slingshot nån gång, har inte helt släppt det, och du får gärna testa seglena. Hör av mig om jag ska upp

  • sailortrash

    Medlem
    2 september, 2022 vid 13:39

    Nice, vad blev det? Vi kan fixa en foil testar dag. Kan släpa mig ngnstans om det krävs…bara det blåser på helgen ngn gång

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Windfoil-specifikt segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.