Taggad: 

  • Publicerad av gnaraloo-station på 13 mars, 2015 vid 09:24

    Hej på er!

    Jag har funderat på det där med Windsup. Är det någon som har erfarenhet av det? Är det roligt? Jag tänker att det kunde vara ett bra komplement till windsurfingen speciellt på sommaren då det inte är så mycket vind. Samt som en badleksak för hela familjen.

    Helst skulle det ju gå att lasta in windsupen i en vanlig kombi. Som sagt vad har ni andra för erfarenheter.

    / Martin

    bicless svarade 9 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • danielsson

    Medlem
    13 mars, 2015 vid 10:01

    @Gnaraloo Station 731418 wrote:

    Hej på er!

    Jag har funderat på det där med Windsup. Är det någon som har erfarenhet av det? Är det roligt? Jag tänker att det kunde vara ett bra komplement till windsurfingen speciellt på sommaren då det inte är så mycket vind. Samt som en badleksak för hela familjen.

    Helst skulle det ju gå att lasta in windsupen i en vanlig kombi. Som sagt vad har ni andra för erfarenheter.

    / Martin

    Kanske en airwindsup! Simmer har en som bara väger 6kg. Jag har själv en Fanatic Allwave som är bra till vågsurfing, lite trög för windsurfing , men den funkar som en ren leksak en vacker sommardag!

  • dr-masse

    Medlem
    13 mars, 2015 vid 13:07

    Som badleksak till hela familjen funkar det riktigt bra (även om jag sålde min…). Faktisk ett inte dumt sätt alls att bli introducerad till surf och vindsurf. Börja med lek, sluta med framåtloop.

    Jag vindsurfade några gånger på den, men skall det vara för ovana vindsurfare så kan de vara lite instabila.

  • htn

    Medlem
    13 mars, 2015 vid 13:15

    @Gnaraloo Station 731418 wrote:

    Hej på er!

    Jag har funderat på det där med Windsup. Är det någon som har erfarenhet av det? Är det roligt? Jag tänker att det kunde vara ett bra komplement till windsurfingen speciellt på sommaren då det inte är så mycket vind. Samt som en badleksak för hela familjen.

    Helst skulle det ju gå att lasta in windsupen i en vanlig kombi. Som sagt vad har ni andra för erfarenheter.

    / Martin

    Det är precis så jag använder en Fanatic Fly 10′. En allround SUP med mastfotsinsert. Kul/bra komplement när vindsurfingabstinensen blir stor, då det kanske blåser lite för mycket för paddling (på plattvatten) och för lite för vindsurf med mindre pryttlar. Har inga “stora segel”, kör 5.9 el 6.4. Funkar utmärkt.
    Kul att träna lite manövrar/segelsnurrande i “ingen vind”.

    Kryssa i lätt-/lite vind funkar (med lite teknik), men höjdtagning är självklart inte i klass med centerbordsbrädor.

    Nu finns det flera varianter (olika fabrikat) på WindSUP, med centerbord. Det kanske var det som var din tanke att gå på en sån, och inte en SUP med mastfotsinsert?

    In i bilen? Såg en annons på blocket, en Nah Skwell 10′. Säljaren skriver att den får plats i V70’n. Rätt lik Fanatic Fly 10′, men lite bredare dock.
    305cm lång.
    http://www.blocket.se/ostergotland/SUP__Stand_Up_Paddleboard_59207545.htm?ca=11&w=3

  • nachoman

    Medlem
    13 mars, 2015 vid 19:30

    Har en Nah Skwell 9.5″ sen i somras och det var nog förra årets klart bästa köp. Till och med plattvattenpaddling är fantastiskt, särskilt vid vindstilla. Det blev också en given badleksak för familjen. Rätt kul att vindsurfa med också. Behöver inget stort segel då den ändå inte kan komma upp i planing. Dessutom får man grymt allsidig träning när man paddlar.
    Provat den lite i vågor, dock utan segel men klart kul.
    Bara köp!

  • gnaraloo-station

    Medlem
    14 mars, 2015 vid 13:59

    Hmm ingen som provat AHD Sealion XL. Detta koncept ser ju verkligen intressant ut. Dessutom är ju brädan bara 274cm lång och går lätt in i kombin…

    [video=vimeo;112747659]https://vimeo.com/112747659[/video]

  • canoya

    Medlem
    14 mars, 2015 vid 21:00

    Jag har ett hembyge (280×85) som jag seglar ibland. om plans vinden blir över 5-6 m/s så blir det rätt jobbigt att paddla ut i motvinden, då är det perfekt att segla och plocka lite småvägar. Jag har bara kört med 6,2. Precis som HTC skrev så är det nog ingen vits att köra stora segel eftersom den har mycket kurva i botten och går ganska trögt om man inte är på en våg. Också rätt bra för att öva helitacks och annan segelsnurr med på plattan när det blåser för lite för att plana med nån annan bräda. Borde funka utmärkt att lära sig på också. Jag skulle inte köpa SUP utan mastfäste.
    /Håkan

  • bicless

    Medlem
    16 mars, 2015 vid 11:29

    Jag har kört Sealion XL, och en mängd andra windsup, jag älskar vindsupar :).

    De är väldigt olika och bra på olika saker. Sealion är 50% sup 50% vindsurf, perfekt om man har vågor i närheten, kanonkul rida vågor, går också använda som nybörjarbräda för småkids då den har centerfene option. Inte särskilt roliga freeridea på plattvatten. Perfekt sup för vågor eller strömt vatten.

    Skall man köra mer platt skulle jag tagit en längre sup. Förra säsongen var min favvo starboard 12’2×30. Skulle säga 50% sup 50% vindsurfbräda, grym i båda diceplinerna. Superbra glid, snabb SUP. Grym windsurfingbräda för platt,. Kryssar grymt bra, kan man segla upp i kanaler vikar mm som vanliga shortbord inte klarar, planar också tidigt eller vad man skall kalla det, nån form av semiplaning men fort gå det.

    Exocet 10’6 är mer lik vanlig vindsurbräda med mer distinkt planingströskel. Anser den är 60% vindsurf och 40% SUP. Planar supertidigt, nästan som en formula. Men lite sämre glid och inte lika gliidig och snabb i lättvind vindsurf och som SUP som starboarden.

    Nah Skwell Get up 8’10 och 9’6 är kul allrounders. Skulle säga 90% sup, går fint vindsurfa men det blir mer transport med hjälp av vind än adrenalin. Dock rätt skön vindsurfa runt i skärgården en solig sommardag. Kryssar inte lika bra som de ovan. Gym sup, perfekt i vågor också, superlätt fånga vågor och man känner sig som vågsurfkung rätt snabbt med denna under fötterna.

    Nah skwell kool 9’5, 10’0 10’5 är ännu mer plattvattenorienderad är get up. Funkar bra rida vågor, även torö men svänger inte alls lika bra som get up. Glider bättre på plattvatten och är riktningsstabilare. Typisk allrounder. Vindsurfingegeskaperna är ungefär som get up men något bättre glid. Inte så bra kryss som starboard och exocet. Vindsurfingen är roligt som komplement på denna men inget bräda man köper om vindsurfing är prio. Skulle säga 80% SUP och 20% vindsurf.

    En uppblåsbar variant av Starboard 12 fots windsup fick bäst i test i tyska surfs windsup test. Den är superkön den med men jag föredrar den hårda då den glider bättre och har klart skönare sound när den möter vattnet (skär som en kniv) och snyggt porl från tailen. Sen är den styvare och det tycker jag ger mer kontroll. SURF tyckte den låga vikten gjorde att den uppblåsbara fick högre betyg. Uppblåsbar har ju sina självklara fördelar gällande hållbarhet och förvaring också.
    http://www.star-board.com/wp/?p=24476

  • gnaraloo-station

    Medlem
    16 mars, 2015 vid 19:31

    Fast den här snubben verkar ju plana loss rätt bra med en sealion medans de andra i filmen
    plogar fram. Planar en sealion verkligen så här bra???

    [video=vimeo;76201294]https://vimeo.com/76201294[/video]

  • bicless

    Medlem
    16 mars, 2015 vid 21:59

    Det är en teknikfråga, den har fishtail med 2 hyfsat korta thrusterfenor, om du använder klassisk vindsurfing häng många är vana vid från freeride och longbord planar du aldrig, men om man behärskar planingsteknik med korta fenor, typ freestyle planing 2.0, då kan man plana riktigt tidigt. Den är bred med har mycket volym. Man behöver köra in sig lite.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.