Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Windsurfa i Stockholm?

  • Windsurfa i Stockholm?

    Publicerad av starone på 6 oktober, 2014 vid 18:29

    Skall flytta från Gbg till Stockholm och undrar hur det är att windsurfa i Stockholm? Vart är de bästa platserna, hur är vinden? Vilka ställen har förvaringsbod/ klubb? Måste man köra större segel?

    Tacksam för tips!

    fjant svarade 9 år, 6 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • raggarn

    Medlem
    6 oktober, 2014 vid 20:08

    Stackars dig…!!! 😮 om du tillhör dom arbetandes skara….!!!! och måste klämma in det mellan jobb….

    här e 122 sidor läsning…….http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?90741-Stockholm
    enjoy… 🙂

  • henryk

    Medlem
    6 oktober, 2014 vid 20:50

    Haha – perfekt ;-). Man somnar direkt ! Gonatt (måste lägga mig tidigt-surf imorrn 🙂

  • staffomania

    Medlem
    6 oktober, 2014 vid 21:06

    @starone 728209 wrote:

    Skall flytta från Gbg till Stockholm och undrar hur det är att windsurfa i Stockholm? Vart är de bästa platserna, hur är vinden? Vilka ställen har förvaringsbod/ klubb? Måste man köra större segel?

    Tacksam för tips!

    Beror lite på var i Stockholm du kommer bo. Men när det gäller brädförvaring är det väl bara Tyresö Windsurfingklubb som har men där kan man väl i princip bara köra vid SO. Du måste med andra ord ha bil och vara beredd på att åka runt mellan en massa olika ställen beroende på vindriktning.

    Ungefär såhär brukar jag åka
    S-SV = Fituna
    SV(mer åt väst) = Dalarö eller Årsta havsbad
    NO = Gålö
    N-NV = Sandvikensbrygga (Södertälje)
    SO = Tyresö strand, Brevik
    O = Har inte hittat något riktigt bra ställe men kanske Brevik då
    V = Närlunda (Ekerö), Dalarö eller Farstanäs (Södertälje)

    SV-VNV = I nödfall brukar jag köra vid Sätrastrandsbadet men endast för att det tar mig 5min med bil. Kan vara Grymt byigt.

    Annars är det bra att kolla på http://spotguide.kicks-ass.net/

  • henryk

    Medlem
    6 oktober, 2014 vid 21:17

    Tänkte tipsa om denna och säga att det säkert kommer ett seriöst svar också, men det fanns ju redan… (Torö saknas ju kan man tycka) :
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?90271-Hj%C3%A4lp%21-Kan-bo-i-Stockholm-om-man-Vindsurfar&highlight=Stockholm

    Skickas från min iPad via Tapatalk

  • electric

    Medlem
    6 oktober, 2014 vid 22:09

    En översikt som täcker i stort sett alla spots på Södertörn, samt några andra i närområdet (t ex Södertälje och Ekerö) finns på http://www.sodertornsurf.se, klicka på Spots.

    /Lars

  • dr-masse

    Medlem
    7 oktober, 2014 vid 09:02

    Välkommen till staden där det krävs mer engagemang än någon annan stans i landet som aktiv vindsurfare!

    Samtidigt tycker jag att Stockholm ibland har oförtjänt dåligt rykte. Visst, det kan ju inte konkurrera med att bo på promenadavstånd från Apelviken, valfri plats på Österlen eller Öjn fast man kan ju åtminstone få hygglig segling här. Livet kunde vara sämre.

    Men det finns några fördelar, tro det eller ej. Nackdelarna (trafiken, avstånden, logistiken, vinden) lämnar jag därhän, det kan man läsa mycket om i andra trådar…. :tongue:

    – Spots som funkar på alla vindriktningar
    – Och när det väl funkar så tas dagar som skulle ses som högst medelmåttiga på de allra flesta andra ställen att emot med rejäl delad glädje och uppskattning.
    – Kör man större freeride eller kanske till och med formula kan man segla skapligt regelbundet om någorlunda flexibla tider finns. Med 5.7 och freestyle brukar jag ganska enkelt få en 10-15 extra dagar på vattnet varje år, utöver vågsegling.
    – Det finns vågor, men då måste man köra bil. Norrut på nordan, söderut på sydligt är en enkel regel.
    – Färja till Gotland, missa inte det!
    – Och närhet till Arlanda.

    Längtar du tillbaks så finns ju Västkusten kvar och väl där så uppskattar man det riktigt mycket. Själv gillar jag verkligen att åka runt på olika spots i Sverige och upptäcka mer av allt som finns. Har kört rätt många ställen nu, men flera fina finns kvar som Åsa, Dalen, Trollskogen och Rullsand.

  • sailortrash

    Medlem
    7 oktober, 2014 vid 11:37

    brädförvaring finns det möjlighet till i Österskär också, nordost om stan. det finns spots på alla vindriktningar på de flesta ställen, men BRA surf får man bara (med undantag för några stormiga dagar) om man rör sig ut mot kustbandet. i norr är närmast Kaplleskär typ, i söder finns det lite mer från Nynäs och uppåt.

    Södra skärgården får generellt bättre vindar då de ligger närmre havet. norra skärgården är mer uppsplittrad och vinden kommer inte lika långt in till vattenområden som typ Trälhavet, Stora värtan och många andra spots som folk ofta åker till.

    kort sagt, det är bättre surf söder om stan med undantag för nordvind. Ju längre inomskärs du kommer, desto sämre blir vindarna.

  • gordon-gekko

    Medlem
    7 oktober, 2014 vid 13:47

    Lämna prylarna på västkusten och åk dit när du ska surfa…….flyttade hit för ett år och bra kan man ju inte säga att det är. Visst kan Torö leverera orehört fina förhållande……..men det krävs att du tar ledigt hela dagen.

    Vill absolut inte grusa dina drömmar men är du van vid bra vardagsförhållande några gånger per vecka under hösten det händer inte, i vart fall inte i kombination med ett vanligt jobb.

    Åk till Västkusten eller Skåne allt boka en plåt till Pozo.

  • svenne

    Medlem
    7 oktober, 2014 vid 22:11

    @Gordon Gekko 728233 wrote:

    Lämna prylarna på västkusten och åk dit när du ska surfa…….flyttade hit för ett år och bra kan man ju inte säga att det är. Visst kan Torö leverera orehört fina förhållande……..men det krävs att du tar ledigt hela dagen.

    Vill absolut inte grusa dina drömmar men är du van vid bra vardagsförhållande några gånger per vecka under hösten det händer inte, i vart fall inte i kombination med ett vanligt jobb.

    Åk till Västkusten eller Skåne allt boka en plåt till Pozo.

    Bra sagt, och åk inte till Gotland det är sämst av allt! Eller, vänta nu…

  • henryk

    Medlem
    8 oktober, 2014 vid 05:07

    Eller, vänta nu… menar inte Gotland utan Hawaii…

  • starone

    Medlem
    17 oktober, 2014 vid 13:21

    Stort tack för alla svar. Skall göra ett tappert försök 🙂

  • fjant

    Medlem
    17 oktober, 2014 vid 16:16

    Vill bara säga välkommen!
    Det blåser här också, ibland!
    Stora skillnaden är att när det stormar och regnar på “Bästkusten” har vi gassande sol och kuling här på “Baksidan”!

    Mackan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Windsurfa i Stockholm?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.