Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Windsurfer-hit-by-kite-dies :(

  • pedersen

    Medlem
    5 oktober, 2013 vid 16:12

    Tråkigt att höra 🙁

  • cosmosurfer

    Medlem
    6 oktober, 2013 vid 16:08

    Förfärligt! Jag önskar verkligen skilda områden för windsurf och kite. Känner mig alltid rädd i deras närhet och försämrar windsurfupplevelsen för mig.

  • badjanne

    Medlem
    6 oktober, 2013 vid 18:13

    Du är inte ensam om att tycka så. Vi är just nu i Holland och på ett område där det är kiteförbud stod jag på stranden och fick en kite rakt i huvudet. Tur att mina öron klarade sig. Många kitare är OK men det hjälper inte när vissa saknar respekt för andra människor

  • svenne

    Medlem
    7 oktober, 2013 vid 05:58

    De här två krockade med varann, det kunde lika gärna ha varit två vindsurfare. Och vi är lika goda kålsupare som några andra, blåser det skiter vi i alla andra.

  • oaxen

    Medlem
    7 oktober, 2013 vid 06:13

    @Svenne 717027 wrote:

    … blåser det skiter vi i alla andra.

    Eh, nae!

  • vigla

    Medlem
    7 oktober, 2013 vid 07:12

    @Svenne 717027 wrote:

    De här två krockade med varann, det kunde lika gärna ha varit två vindsurfare. Och vi är lika goda kålsupare som några andra, blåser det skiter vi i alla andra.

    Snacka för dig själv…kunskapen om väjningsplikt mm är nog betydligt mer utvecklat bland vindsurfare. Varken på Garda, Dalarö eller andra trånga platser händer det att vi krockar med varandra, om än mer sällan. Närkontakt med kitare är det däremot alltfler som fått erfara… :mad2:

  • svenne

    Medlem
    7 oktober, 2013 vid 07:37

    @vigla 717031 wrote:

    Snacka för dig själv…kunskapen om väjningsplikt mm är nog betydligt mer utvecklat bland vindsurfare. Varken på Garda, Dalarö eller andra trånga platser händer det att vi krockar med varandra, om än mer sällan. Närkontakt med kitare är det däremot alltfler som fått erfara… :mad2:

    Ja, jag kan jävlar tala för egen tunga. Två påkörningar på Torö förra året. Så håll käften.

  • bjorkviksmannen

    Medlem
    7 oktober, 2013 vid 07:58

    Hmm! Trevlig stämning här på forumet.

  • sailortrash

    Medlem
    7 oktober, 2013 vid 08:15

    @Svenne 717032 wrote:

    Ja, jag kan jävlar tala för egen tunga. Två påkörningar på Torö förra året. Så håll käften.

    vågor och vind får ju de flesta att se rött…surfare är ju “territorial”..och det är fan värrrrrre utan segel eller drake. krockar man inte på vattnet får man en feting på stranden om man snor ngn annans våg..

    mna kite är läbbigt, är ju riktigt svårt att bedöma säkerhetsavstånd eftersom linorna inte syns och drakjäveln rör sig i x,y och z led hela tiden..

  • maca

    Medlem
    7 oktober, 2013 vid 12:08

    Vind och vågor tycks kunna påverka alla, oavsett vad man har under fötterna och håller i händerna. Blev faktiskt påseglad 2ggr på Kanaha av vindsurfare pga fina och förhållandevis lätta förhållanden med för många intermediates ute samtidigt. Jag tackar midjeselen för att det gick så bra som det gick. Näh, tacka vet jag Kuau, där slipper man den risken ;).

    Sen tycker jag det känns som att kite-surfare alltid försöker mötas i lovart, dvs helt tvärtom mot vad jag vill att vi ska mötas. Står på helspänn redo för att kasta mig undan linorna från en dykande drake…

    Nu senast på Torö fred-lörd…

  • dr-masse

    Medlem
    7 oktober, 2013 vid 12:08

    Jag är vindsurfare och seglade in i en kille (local, såklart…) rätt rejält på Guincho för ett par säsonger sedan. Som tur var inga personskador, men hans bräda fick lagas.

    Inte stolt över det och riktigt otäckt. Tycker jag normalt sett är bra på att visa hänsyn på vattnet och bjuda andra, oavsett redskap, på både utrymme och vågor. Men det räckte inte. Och uj, vad snabbt det hände och ja, jag fokuserade alldeles för mycket på min segling och våg och tänkte för lite på omgivningen. Har aldrig hänt tidigare och det var helt klart mitt fel, även om det handlade om att jag någon knapp halvsekund tittade åt fel håll, mot vågen och inte in i brytet. Mer behövdes inte.

    Den främsta risken med kite, som jag ser det, är att konsekvenserna kan bli betydligt värre. Eller, som det verkar i det fallet som inleder tråden, värsta tänkbara. Som alltid är det dock nog bra med viss försiktighet kring långtgående slutsatser av en händelse som vi läst om på nätet.

    Skulle mycket ogärna hamna i en spolning på Torö eller Guincho med både vindsurfprylar och draklinor…

    Jag tycker mig dock se att riskerna för kollisioner mellan kitesurfare och andra på vattnet har ökat på senare år, helt enkelt för att fler olika utövare (vindsurfare, surfare, SUP, kite…) nu kan vara på samma bryt och ofta kör med (för) små marginaler.

    Så att det bara skulle vara kitesurfare som krockar… nej. Det är dock helt andra krafter i en kite och utrymmet som en kraschad drake tar upp är klart mycket större, så om man kitesurfar, vilket många av mina vänner gör, så behövs lite mer tanke om hur man kör i vissa situationer. Tycker jag.

    Sen funkar det ju inte så bra med ett forum om man håller käft. Svårt med vettig diskussion då. 😉

  • larsrsrs

    Medlem
    7 oktober, 2013 vid 14:49

    Först och främst vsr det en hemsk händelse och det är bara att hoppas att det aldrig händer igen.
    Jag undrar lite vem som skulle vara väjningspliktig i följande scenario:
    Jag seglar 10 meter bakom, i lä, om en kitesurfare. Vi håller samma hastighet. Plötsligt hoppar kitaren, hastigheten borde avta markant, och driver åt lä och jag kraschar in i honom.
    Är det mitt fel? Jag är ju förvisso upphinnande “båt” men han är väl oaktsam,eller?

  • htn

    Medlem
    7 oktober, 2013 vid 15:05

    @larsrsrs 717050 wrote:

    Först och främst vsr det en hemsk händelse och det är bara att hoppas att det aldrig händer igen.
    Jag undrar lite vem som skulle vara väjningspliktig i följande scenario:
    Jag seglar 10 meter bakom, i lä, om en kitesurfare. Vi håller samma hastighet. Plötsligt hoppar kitaren, hastigheten borde avta markant, och driver åt lä och jag kraschar in i honom.
    Är det mitt fel? Jag är ju förvisso upphinnande “båt” men han är väl oaktsam,eller?

    Klipp från Kiteboardcenter.se:

    Väjningsregel 8:

    För att hoppa måste åkaren ha ett fritt säkerhetsområde minst 50 meter downwind och 30 meter upwind.

  • oaxen

    Medlem
    8 oktober, 2013 vid 07:26

    Det är väl så att den som utför en manöver har det fulla ansvaret.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Windsurfer-hit-by-kite-dies :(

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.