• Publicerad av planing på 7 juni, 2009 vid 13:52

    Har kollat efter segel, och funderar nu på Gaastra Manic:s. Har seglat en del med dem, och trivs bra…

    Ska isåfall köpa nya 08-modeller för att hålla nere priset, och nu så visade det sig att 4,7 var slut i den vanliga modellen. Men det finns en HD-variant (heavy duty) med full X-ply som jag kan få för samma pris (tror att försäljaren vill att jag ska ta 4,7 i HD och resten i den vanliga varianten).

    Jag har tänkt mig linjen 4,2-4,7-5,3. Hur ska jag göra med de två övriga seglen. Det är väl lika bra att ha X-ply på 4,2:an oxå? Är det någon nackdel med att välja HD-varianten av 5,3?

    • Gör X-ply att större segel (5,3?) blir märkbart tyngre?
    • Blir seglet stummare på ett negativt (eller kanske positivt) sätt?
    • Blir sikten sämre pga X-ply. Tror inte att jag har seglat med nåt full X-ply segel.
    • Det känns väl lite galet att bara ha 4,7 i HD?

    Jag kör inte i vågor än, men till hösten kanske jag börjar lite smått. Har alltså inte nytta av ett jättehållbart segel just nu. Ivarjefall så är det för tillfället inte vågor som är seglets värsta fiende, det är nog jag och hängselekroken :smirk:.

    martinlundgren svarade 14 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • styret

    Medlem
    7 juni, 2009 vid 14:14

    jag vet inte om effekterna av xply är positivt eller negativt men jag har iallafall kört Simmer Icon ett par år nu och det är väldigt mycket x-ply i dom och jag kan bara säja att jag är så jävla tacksam för det.

    Jag laddar sådär halvhårt men är istället mycket klumpigare än de som laddar stenhårt så det går väl ungefär lika ut. Mina segel hade varit helt kvaddade om jag inte hade haft så mycket x-ply. nu blir det nått litet hål nånstans ibland som man lagar med en liten tape. hade det vart monofilm är jag säker på att dt var långa revor.

    så jag säjer gå all in i x-ply, särskillt om du har ambitionen att börja köra vågor. då behöver du så hållbara grejer det går att få.

  • janne_b

    Medlem
    7 juni, 2009 vid 20:10

    Du behöver inte oroa dig.
    X-ply gör normalt att seglet kan göras lättare!
    Monofilm suger fett och mådte biffas upp rejält för att hålla på egen hand, anledningen till att det fortfarande används är att det är rejält mycket billigare än x-ply, vilket givetvis blir mer pengar pga bättre marginal och förstås att du måste köpa nytt oftare.
    Så…köp för tusan x-ply om du har valet.
    /J

  • janne_b

    Medlem
    7 juni, 2009 vid 20:13

    P.S.
    Glömde tillägga att limmet mellan filmen i x-ply-duken gör oftast att seglet tål solljus bättre, dvs. det åldras inte lika snabbt och blir prassligt och skört:)
    /J (igen)

  • ola-h

    Medlem
    7 juni, 2009 vid 20:22

    Det skiljer rätt mycket på x-ply och x-ply. Liksom monofilm finns x-ply i olika tjocklekar, men sedan skiljer också både trådlayouten och kvaliteten på trådarna rejält.

    Teoretiskt sett är x-ply segel lite tyngre än motsvarande x-plysegel, men i praktiken beror det helt på hur man konstruerat seglet. I dit fall borde det vara enkelt att helt enkelt väga två segel.

    När det gäller känslan blir x-plysegel klart mjukare i får en lite mer dämpad känsla än motsvarande monofilmsegel. Det beror på limmet som sitter mellan de båda filmerna i ett x-plysegel. Givetvis spelar konstruktionen i övrigt in här också – det finns väldigt hårda och snärtiga x-plysegel – men i ditt fall kan du alltså räkna med lite mjukare känsla.

    För att göra en lång historia kort så tycker jag som övriga att du lika gärna an välja x-ply genom hela linjen. Det blir lite sämre sikt, men det är hanterbart.

    Dock måste jag säga att monofilm har lite oförtjänt dåligt rykte. När den är fräsch är den segare än man tror och rätt använd kan den funka bra även i ett vågsegel. Jag har haft segel med väldigt mycket monofilm som hållit otroligt bra. Det är först när duken blivit sliten av solljus mm som den blir spröd, men det gäller i högsta grad även x-ply. När väl själva filmen blivit spröd funkar trådarna i x-ply mest som brottanvisningar och det blir extremt jobbiga skador där revorna sprids ut åt alla möjliga håll längs trådarna.

  • hakman

    Medlem
    7 juni, 2009 vid 20:33

    OOOO ta den vanliga Manicen, alla gånger. Jag har seglat båda och HD:n känns som gummi; seglet blir helt elastiskt och dåligt i kontrollen. Den vanliga 08an är jävligt bra, även om Echon är bättre enligt mig.

    Akta dig för HD dock…

  • martinlundgren

    Medlem
    9 juni, 2009 vid 08:33

    Det är ingenting jag har märkt. Kanske var nåt annat som var gjort av gummi.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.