Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing YES Sails Wave On…

• skarabe

Medlem
    19 november, 2002 vid 20:28

Guttchen.
    Har själv såna och är helnöjd. Du kommer inte att ångra dig!

• kungdenknege

Medlem
    19 november, 2002 vid 21:06

Det blev inget, Paddy hade fått en liten finurlig idé som gick ut på att hålla stängt för reparation när jag skulle dit :/ Nåja, får se nästa tisdag. Hörde nån som sa att dom fått dåligt i ett testresultat, kom på att ett alternativ är att köpa nåt 02-segel som bara är använt några ggr på säljes, för då får jag nämligen råd till en majafena också, som jag _verkligen_ behöver. Vägledning, någon? 🙂

• jonasp

Medlem
    19 november, 2002 vid 22:35

Jag tror det är viktigt att inte stirra allt för mycket på testresultat
    -dels för att de ofta skiljer sig beroende på vem som har gjort testet
    – och sen kan man ju fråga sig själv:hur bra man egentligen är och om det är man själv eller utrustningen som sätter begränsningen. Jag tror dom flesta klarar sig med sämre segel än dom vill erkänna MEN självklart kan de vara roligare och köra med lite bättre prylar. Här får man ju väga in ekonomin men då är du ju helt på rätt spår om du kollar efter fjolårssegel/beggade eftersom priset ofta sjunker ordentligt då.

Jag tror som sagt att de flesta klarar sig seglingsmässigt med många segel men kvalitén är svår att komma förbi.

Men titta över seglet nogrannt samt fråga om rigg o trimtips så ska det nog funka riktigt bra.

• adde

Medlem
    20 november, 2002 vid 06:40

Vad är det för storlek du skall köpa? Köper man inte hela linjer (vilket jag förespråkar) så bör du lägga mest krut på den mest använda storleken…
    Beggade 2002:or kan man fynda….

/adde

• aerial-arnie

Medlem
    20 november, 2002 vid 07:22

eli,

kom förbi nästa tisdag, då har choppen öppet! Nu är det än otrolig röra och inget e på plats, man kan knappast röra sig, med andra ord: ingen service. nästa vecka rocka vi på igen, kan du vänta så länge? blir ingen surf ändå, det är ju minus grader och vindstilla!

• kungdenknege

Medlem
    20 november, 2002 vid 09:00

Hähä, vadå smygreklam laugh.gif Nä skoja bara, I’ll be there!

• ola-h

Medlem
    20 november, 2002 vid 09:24

Jag håller med om att det är lätt att få fel intryck genom att läsa tester. Tester kan ge en hel del, men man måste liksom lära sig de olika magasinen och hur man skall läsa mellan raderna.

För övrigt håller jag egentligen inte med om att man klarar sig med sämre segel om man är sämre seglare. I någon mening är det snarare tvärtom, med bra kunskaper i riggning och med en bra teknik kan man få det mesta att funka bra. Jag läste en bra kommentar på Neiul Prydes forum häromsistens:”Det sades på 80-talet att Robby Naish var så bra att han kunde göra en fullplaningsjipp på en dörr. Det betyder inte att alla seglare som är sämre än Robby skulle klara sig fint om de seglade på dörrar”.

Å andra sidan tenderar bra seglare vara mer känsliga för små detaljer i känslan hos ett segel. Men kan lite säga att mågna duktiga seglare klarar sig (eller accepterar) lite sämre absolut prestanda till förmån för en viss känsla som de gillar. Detta gäller förståss på manöversidan. I race är det prestanda som gäller i mycket högre grad.

Begagnade prylar är dock helt rätt om man inte går tillbaka för långt i tiden. Det borde dock kollas mer på skicket, inte bara årsmodell och modell. Ett slitet superheavydutysegel är mycket skörare än att fint normalförstärkt segel och nybörjare är ofta hårdare mot prylarna är proffsen.

• jonasp

Medlem
    20 november, 2002 vid 10:03

Nu var det inte dörrar och gamla tygsegel jag menade utan kanske mer om man verkligen behövde detaljerna eller t.ex. en 02: istället för en 01:a eller att man måste ha NP för att dom fick bäst i senaste testet och därför kan man inte tänka sig seglet som fick lite sämre, som dessutom inte har den senaste designen utan man vill ha NPs för att nån sa att dom var häftigast crazy.gif o.s.v.
    Jag tror ni hajade , kanske i alla fall.

• kungdenknege

Medlem
    20 november, 2002 vid 10:04

Okej, tack för hjälpen! Men jag vet fortfarande inte om jag ska satsa på ett YES eller inte confused.gif Men men, det lär väl bli så. Majafena får ordnas på annat sätt…

Och Arnout, det kommer till helgen!

• adde

Medlem
    20 november, 2002 vid 10:58

Som någon sa, idag kan man lika gärna välja segel efter vilket som är häftigast, har coolas färg osv… det mesta är bra!

Har man utvecklats till en viss nivå börjar man hitta en segelstil eller en viss typ av ‘
    nomalt’ förhållande som gör att man letar efter ett segel med speciella egenskaper. Men inte ens detta behöver betyda att man är fast, någon på S.. bytte tex från NS Style till Arrows Impact, som jag tycker är ett jättehopp.

En annan tanke är att många t.ex. fortsatte segla på NP när Barry Spanier bytte till Gaastra, det troliga var att nya Gaastra borde vara mer som gamla NP i känslan men det var kanske inte känslan i seglet man var ute efter…

I svenska vatten seglas det vääldigt mycket på NP, JP, RRD och Simmer. Åker man utomlands är iofs NP å JP stora men Simmer och RRD är relativt små. Gaastra är ovanligt i sverige (utom på formulabanan), likaså Naish osv… beror det på att vi svenskar har vett att välja rätt saker eller beror det på att marknaden domineras av vissa aktörer?

Man färgas mycket av sin omgivning…

/adde

• aerial-arnie

Medlem
    20 november, 2002 vid 13:57

ja du,

jag personligt gillar inte att surfa i en kyllskåp!!!

• kungdenknege

Medlem
    20 november, 2002 vid 14:05

*Host* pus *harkling* sy *host*

wink.gif Skämt =) Gör som du vill, jag drar nog ut om det blir nån skojig vind!

Ha de!

• skarabe

Medlem
    20 november, 2002 vid 14:40

Jag tror att ett Yes skulle bli bra för dig Eli. De är enkla att rigga och tål mycket stryk. Däremot rekommenderar jag dig att se upp för fartblindheten när du kollar på 03-orna. Det är alltid frestande med nya grejor – i synnerhet när man klämmer och känner på dem. 02-orna är jäla bra de också och innebär det att du kan cruisa i majan för att du då får råd med en ny fena skulle jag inte tveka en sekund. Du provade ju mina grejor – visserligen 4.7 -01, men ändå. Vad tyckte du om seglet? Ta med dig det när du knallar ner till shopen.

Verkar tyvärr som vindarna går lite för sydligt.. På fredag kanske. Klagshamn?

• kungdenknege

Medlem
    20 november, 2002 vid 14:44

Mmm YES verkar skoj! Ingen dum idé att försöka få en 02a billigare så man får råd med en fena också! Thx!

Kom ju bara 50 meter med dina grejor innan allting flög, men tills dess kändes det ju bra 😀

Klagshamn verkar funka fint på fredag, om det bara vill bli en aning varmare i luften så. Fast jag bangar ändå inte =) Vi hörs, ha det bra!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing YES Sails Wave On…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.