Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Ytor, friktion och motstånd

  • Ytor, friktion och motstånd

    Publicerad av markforce-f-d-markram på 1 augusti, 2012 vid 07:17

    När jag som 10-12 åring höll på med modellbåtsracing jobbade många med olika vattenslipningar och teorier.
    I americas Cup har man använt vätskor som om jag förstår det rätt kontinuerligt släpps ut på olika ställen längs skrovet för att minska friktion (har läst om 40% reduktion som skall ha haft klart mätbar effekt på framfarten).
    Såg detta, som utlovar underverk och har testreferens från tyskt institut, på en dansk site:

    markforce-f-d-markram svarade 11 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • svenne

    Medlem
    1 augusti, 2012 vid 07:34

    Efter att ha spenderat åtskilliga timmar med en roddare och tillika doktor i reologi, så tror jag inte ett dugg på sånt där hittepå.
    Om det är några som verkligen pillar med ytstrukturer för bättre hastighet så är det just roddare, och det är många myter och lite fakta bakom alla påståenden om en ytas friktion. Att ytan är jämn och ren är viktigare än om den är blank eller mattslipad. En ding bromsar mer helt enkelt.
    Läs den här artikeln, den säger det mesta (Greg Barton är fyrfaldig OS-medaljör).
    http://www.epickayaks.com/news/news/to-wax-or-not-to-wax

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    1 augusti, 2012 vid 11:03

    Det var en bra referens och artikel.
    Skönt att det är förbjudet att tvåla in kanoterna med kemikalier också.
    Man vill ju inte att kanoter och surfbrädor skall smutsa ner miljön.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Ytor, friktion och motstånd

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.