Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ytterligare en tråd om segel och val av segellinje

  • Ytterligare en tråd om segel och val av segellinje

    Publicerad av oscarlj på 3 oktober, 2015 vid 19:55

    Har precis sålt mina Simmer Icons från 2009 (4.2 – 4.7 – 5.3) som jag haft i en ca 4 år. De har fungerat väldigt bra men kände att det var dags att skaffa nya. Hade planerat att skaffa ett par andra begagnade segel men har nu tänkt om lite och undrar om jag ska skaffa nya istället.

    Har varit väldigt nöjd med mina Icon och tycker de har fungerat bra i vågorna på Bjärehalvön och i plattvatten i Habo Ljung och Klagshamn. (Skåne alltså…)

    Om jag försöker summera mina surfdagar så skulle jag uppskatta att jag kört så här:
    * 5.3 -> 80%
    * 4.7 -> 15%
    * 4.2 -> 5%

    Anledningen till att 5.3 körs oftare gissar jag på att jag kanske väger lite mer än standard-surfaren (83-85kg) och att jag inte har något större än 5.3. Det jag undrar är om jag kanske bör ha en annan segellinje, som passar mig bättre och gör att jag inte använder samma segel hela tiden.

    Antingen kör jag vidare med samma linje eller så försöker jag ändra lite och köra något i stil med:
    4.5 – 5.0 – 5.7.

    Oavsett vad så kommer jag nog att komplettera med en 6.5 för dagar med lite mindre vind.

    Sen angående segel har jag funderat lite och vill testa något med RRD, North eller Goya, några tips eller rent av någon som har något intressant till salu?

    Brädan jag kör med är antingen en Starboard Quad 81liter eller en Fanatic freewave 95liter.

    bicless svarade 8 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • jesper-b

    Medlem
    3 oktober, 2015 vid 21:29

    4.3; 4.9; 5.5 ks3

    /jb

  • svensson61

    Medlem
    4 oktober, 2015 vid 18:41

    Varför inte prova på Avanti Viper. Finns i Lomma

  • dr-masse

    Medlem
    4 oktober, 2015 vid 19:52

    Jag säljer inga segel direkt, men svarar ändå. 😉

    Eftersom du har Simmer idag förmodar jag att du har rätt master till de seglen. Och de funkar till fler, kör exempelvis mitt HSM Firelight 5.7 me Simmer 400 och tycker det funkar kalas.

    Några tankar:
    – för fsw/våg/fs brädor runt 95-100 liter är min erfarenhet att det ger rätt lite att gå över typ sex kvadrat. 5.6 – 5.8 är en sweet size i lättare vindar på dessa, tycker jag.
    – I vågor använder jag nästan aldrig större än 5.3.
    – Du skulle kunna ‘slippa’ en 430 mast om du stannar vid 5.7-6.0 som störst (beroende på segelmodell)
    – Även om jag testat tre-lattade segel och gillat de (mycket) för vågsegling så skulle jag ändå säga att jag klart kan se att tyngre seglare, 85kg+, ofta kommer föredra segel med stabilare form, framför allt i större storlekar.
    – Även om det finns gott om bra segel runt 5.7 som riggas på 400 så vet jag att tyngre seglare och de som gillar snärt/drag gärna väljer 430.
    – Tror din idè om 5.7 – 5.0 – 4.5 är bra. Om det är någon segelstorlek jag skulle vilja ha så ere 5.0. Släng på ett 4.2/4.0 som riggas på 370 så lär du med din vikt va redo för det mesta i Skåneland och de allra flesta spots.

    Bjäre e för övrigt för jädra fint!

  • oscarlj

    Medlem
    6 oktober, 2015 vid 07:19

    @dr Masse 736268 wrote:

    Jag säljer inga segel direkt, men svarar ändå. 😉

    Eftersom du har Simmer idag förmodar jag att du har rätt master till de seglen. Och de funkar till fler, kör exempelvis mitt HSM Firelight 5.7 me Simmer 400 och tycker det funkar kalas.

    Några tankar:
    – för fsw/våg/fs brädor runt 95-100 liter är min erfarenhet att det ger rätt lite att gå över typ sex kvadrat. 5.6 – 5.8 är en sweet size i lättare vindar på dessa, tycker jag.
    – I vågor använder jag nästan aldrig större än 5.3.
    – Du skulle kunna ‘slippa’ en 430 mast om du stannar vid 5.7-6.0 som störst (beroende på segelmodell)
    – Även om jag testat tre-lattade segel och gillat de (mycket) för vågsegling så skulle jag ändå säga att jag klart kan se att tyngre seglare, 85kg+, ofta kommer föredra segel med stabilare form, framför allt i större storlekar.
    – Även om det finns gott om bra segel runt 5.7 som riggas på 400 så vet jag att tyngre seglare och de som gillar snärt/drag gärna väljer 430.
    – Tror din idè om 5.7 – 5.0 – 4.5 är bra. Om det är någon segelstorlek jag skulle vilja ha så ere 5.0. Släng på ett 4.2/4.0 som riggas på 370 så lär du med din vikt va redo för det mesta i Skåneland och de allra flesta spots.

    Bjäre e för övrigt för jädra fint!

    Tack för bra synpunkter!

    Yes, hade rätt mast, men nu är de sålda. Vilket jag ångrar idag när det blåser som det gör…. 🙁 och ja, Bjäre är inte dumt 🙂

    Ja, tanken är nog att köra 6+ på en annan bräda. Och vågor blir det inte mycket om det blåser 6+ heller.

    Nu har jag eventuellt fått möjlighet att köpa ett par Severne Blade till bra pris, men då blir det 4.7/5.3.
    Tror kanske att det får bli något i stil med följande i så fall

    4.2 – ?
    400 mast:
    4.7 – Severne Blade
    5.3 – Severne Blade
    430 mast, för dagar med lite mindre vind och plattvatten
    5.8 – ?
    6.5 – ?

  • gustav1980

    Medlem
    6 oktober, 2015 vid 18:25

    Jag kör faktiskt det du funderar på, fast har skippat 4.2 till förmån för 7.8. Alltså: 4.7, 5.3, 5.8, 6.5 och 7.8.
    Tycker hoppen är vettiga men jag använder mest 7.8. 4.7 har jag seglat en gång i år 🙂

  • bicless

    Medlem
    6 oktober, 2015 vid 18:26

    Oanvsätt hur du gör så kan jag i alla fall gå i god för att Blade är bra vågsegel om du nu skulle köpa dem. Väger halvkilot mindre än många andra 5 lattade vågsegel och grymt vindregister. Svårt bli besviken på dem. Men North, Goya och Simmer gör ju finfina segel de med.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ytterligare en tråd om segel och val av segellinje

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.