_alexander
Forumsvar skapade
-
callep wrote:hallå
jag ska köpa ny segel linje och jag kör freestyle.jag funderar på om jag behöver en 4.0a, ja menar går det överhuvudtaget att segla freestyle när det blåser 4.0 i gbg?
så nu e är frågan : kör ni någonsin freestyle med 4.0??
klart det går, bekväm 4,2 eller 4,0 är det skönaste som finns! allt blir lättare, bättre det än överriggad 4,7… och när du har en freestyle bräda och plattvatten och jag antar att du inte väger över särskilt mycket så då kommer du igång myyycket tidigare än vad du tror. Så svar ja köp 4,0 -
Rasmus_W wrote:Visst, men som sagt effektivitet hjälper, man vill i många motorsporter få ut maximalt antal hästkrafter ur varje droppe bensin. En stor soppatank tillför vikt. Personligen gissar jag att 80-talets F1, där man tillät i princip hur starka motorer som helst men hade restriktioner på bensintankens storlek och förbjöd tankning under loppen, lärde bilbranschen en hel del om bränsleeffektivitet.
Jag hävdar att totala antalet motorsportare är rätt litet, jag har inte bott i Stockholm hela livet och det stod inte en rallybil i vartannat garage i Linköping heller och det ser inte ut att göra det i Malexander eller på Öland.
Att vi surfare åker kors och tvärs över landet spelar också rätt liten roll. Det som spelar roll är alla som åker bil till och från jobbet, affären och allt annat, varje dag. Ofta med kall motor som förbränner sämre och släpper ut värre växthusgaser än koldiodiden. Om folk bara använde bilen till långresor, sport och tunga transporter skulle vi inte ha mycket till miljöproblem.
Är det inte så att oavsett hur väl du använder dig av en lång kolkedjas (bensin) så när det sker fullständig förbränning så är miljöaspekten (lika dålig) den samma oavsett hur pass effektivt du lyckas använda dig av energin som bildas när du splittrar kolkedjan och syret reagerar med en kolatom? som är totalt oundviktligt…
kanske är det bättre om man använder sig av mindre bensin men detta kan ju knappast utgöra någon mätbar skillnad -
Stewen wrote:Dogge är helt platt på den riktningen va?
japp det blir tokonshore vid simstadion men det finns inga vågor nånstans så vitt jag vet på den riktningen, vilshärad kanske kanske kan funka tidigt på dagen.. -
Stewen wrote:Vi kommer nog vara där vid lunch eller nåt sånt isf.
Fast frågan är vart tusan man ska dra också… Ser dessutom ut att vrida om SO på eftermiddagen
För att det ska bli några vågor i lejet på den riktningen ska det vara storm, så mitt tips är att dra till olofsbo!
Vi kör doggen 🙂 -
Aldrig riktigt fattat charmen med det stället, ser totalt crap ut och vad man hört av dom som vart där så är det choppigt, jävligt o mycket speed
-
_alexander
Medlem13 november, 2006 vid 07:54 som svar på: Tar jobbet knäcken nu när vinden kommer..?!Hak wrote:eller så gör ni som vi gör det i fiskebäck: kör helt utan varken belysning eller lanternor, endast med månen som ljuskälla. Det blir fruktansvärt mycket mer intressant att köra freestyle nära stranden, lika så att hoppa i farleden.
Förövrigt så skulle vi nog inte ens kunna få något annat än svarta bilder från våra mörkerseglingar. Om inte nån har en kamera med nightvision dvs…Förövrigt, cleana bilder med små snöflingor på linsen! Är det mycket båtar ute på kvällen där du kör?
angående båtfrågan är jag kvalificerad nog att svara eftersom jag höll på att bli krossad av ett lastfartyg, kör man inne i småbåtshamen där bilderna är tagna så finns det bara båtar om sommaren, iofs så kör man ut en bit i nissan och där finns nästan bara sommarbåtar så det är lugnt, förutom när vi kör från dogge till farleden som ligger några hundra meter längre ut
-
_alexander
Medlem10 november, 2006 vid 20:31 som svar på: LBWS Klubbfest + Release av Livings "The Coach II, Mission from God"wind-lover wrote:jag dyker upp om 4 år :frown:
http://www.phatism.com -
alexasu wrote:nu läste jag någonstans på boards forum att goyasegel inte var någon hit för tunga seglare. vad väger folk här som kört på dem? His Dudeness?
ola h: menar du att optimal styvhet för en 370 är mjukare den styvhet som blivit ”standard” (men som ingen håller sig till ändå), även för tungviktare som mig?
sedan finns de ju de rdm-master som verkar ha en jämn böjkurva hela vägen, det verkar ju inte vara någon hit om man inte har ett segel som är väldigt specifikt designat för det. vilka fabrikat har en sådan kurva?
På irland körde alla goya segel oavsett vikt, även Jamie Knox himself som väger 90+ och han planade tidigt med det! Så jag tror utan tvekan att det funkar kalas och även om du nu upplever draget lite mindre än crossover som har ett stört drag så gör det ingenting i dom vindarna, du planar oavsett och det är bara skönt med ett lite softare segel! -
mbkpeter wrote:Varför är det inga bilder eller någon info om dagen som gått. Fattar att det varit lite vind, men mer info…
http://www.alohaclassicwindsurfing.com/2006/gallery/20061106/
ser ut som hookipa va riktigt bra! -
The_Novice wrote:_Alexander wrote:vad du än gör köp inte en evo.
en modern klassisk vågis från vilket märke som helst kan inte gå fel, om du tänker använda den till något annat än lejet onshoreVilken/vilka storlekar på EVO har du kört?
74 -
Ola H. wrote:_Alexander wrote:precis det jag menar, om vågridning i pissförhållanden är det man föredrar så är evon klockren, för det gör den riktigt bra (håller farten), och vilken seglingsstil du vill bedriva, mjölkning av vågen vs full speed.
jag vill bara lyfta fram att dom nya moderna vågisarna inte skall glömmas bort, för även dom har väldigt bra onshorepotential och är bättre på allt annat än just vågidning, i min mening.Jag håller med om att moderna ”trad-vågisar” inte skall glömmas bort och jag håller också med om att det att de har bra onshorepotential. Däremot menar jag att när det är bra förhållanden är även en EVO bra för riktigt snabb vågridning, dvs precis som en trad kan ha bra onshorepotential har EVOn riktigt bra down-the-line-potential. Jag kör själv mest EVO, men har även, trad-brädor (Pure Acid) och det är ingen tvekan om att det är superskönt att lägga in en sådan i bottensväng i en snabb våg. Med EVOn tappar man lite av den direkta känslan i bottensvängen. Däremot är det, även på en bra våg, enklare att träffa läppen riktigt skönt på en EVO så man kan säga att det man förlorar i känsla i bottensvängen vinner man tillbaka i toppsvängen. Jag skulle faktiskt säga att en modern trad trots allt är rätt stel när det går fort. Dessa brädor har ju fått sina ”allroundegenskaper” mycket genom att rockerkurvorna blivit snabbare och snabbare. Inget problem om man är JP, Levi, KP etc, men för oss dödliga kan de bli lite väl styva på en riktigt snabb våg av lämplig storlek, i alla fall om man vill försöka gå lite mer vertikalt i sin vågridning. I bra fast mer normalt snabba förhållanden tycker jag dock t ex Pure Acid ändå är väldigt bra kompromisser.
Det blev en liten utläggning det här, men min poäng är (igen) att en EVO långt ifrån bara är optimerad för att mjölka en taskig våg i onshore utan snarare är en bräda som skall funka i vilka förhållanden som helst. Detta gäller även många trad-brädor och därför menar jag att vilken bräda som är bäst är en fråga om smak snarare än om förhållanden.
skönt nu är vi överens 🙂 ville bara lyfta fram en annorlunda åsikt i sådana här evo-hets tider där den nästan anses lösa världsfreden, nej nu ska jag ut och surfa för det blåser 4,2 här, det blir ljust om en timme och då ska jag ha riggat upp -
Ola H. wrote:Alexander:
Jag förstår inte riktigt vad du baserar ditt råd på. Om du menar att en EVO inte funkar i bra förhållanden så tycker jag du är fel ute. Om man gillar att rida vågor är det väldigt få brädor som är så allround map vilka förhållanden som ligger inom ”sweet spot” som en lagom stor EVO. Sedan gillar ju olika seglare olika känsla i sina brädor (du kanske gillar snabbare ”trad-brädor” med stelare rocker) men det är ju en annan fråga.
precis det jag menar, om vågridning i pissförhållanden är det man föredrar så är evon klockren, för det gör den riktigt bra (håller farten), och vilken seglingsstil du vill bedriva, mjölkning av vågen vs full speed.
jag vill bara lyfta fram att dom nya moderna vågisarna inte skall glömmas bort, för även dom har väldigt bra onshorepotential och är bättre på allt annat än just vågidning, i min mening. -
NZswe wrote:Hej!
Jag vager 81 kg och kor en EVO 74 segel 3.7 – 5.3m funderar pa att skaffa en ”stor vagis” ocksa som skulle funka med 5.3m – 6.0m, den maste vara bra pa att ta hojd och tillracklig volyme for bogga omkring.
Funderar pa en andra hand brada AB+ 87 fran 2004 har nagon erfarenhet av den bradan? eller kanske en Fanatic 85 freewave 2005.
vad du än gör köp inte en evo.
en modern klassisk vågis från vilket märke som helst kan inte gå fel, om du tänker använda den till något annat än lejet onshore -
_alexander
Medlem25 oktober, 2006 vid 18:24 som svar på: Är det värt 700 för att få årets bästa surfingdag?wiseguy wrote:ja som rubriken löd. Ska jag skita i jobbet och surfa på fredag. Det skulle dessutom bli första gången på min nya vågis.. Vågar man sig till Torö då? månne.. Jag gör som ni säger 😀P.s
tror ni 4.0 funkar
D.s
😉
nej det är inte värt det, stanna på jobbet
