above_the_law
Forumsvar skapade
-
Cred till dig för det sista inlägget Kjello:-)!
Roligt att ”streta ur” ibland när vinden suger fett och tristessen blir för stor, men kanske inte mot dom som inte känner till ”steffoandan”?
Dessutom är det ju mycket snack just nu om att stänga stränder mm mot kitesurfing. M a o är det tillräckligt med negativa strömningar om kitesurfare och surfare i media för tillfället. Det är ju inget som behöver spädas på…för vår egen skull menar jag…
Ha de gott!
Kjello;462359 wrote:Jag trodde inte du skulle ta det så hårt, jag får väl ursäkta mina förslag igen då.Vem frivilligt utsätter sej för en kite-olycka ”i vindens våld” men det kan gå att fejka.
”Portfolio” kommer bara från modell-såpa, av misstag-swap i TV, vet inget egentligen.
-
Välkommen till forumvärlden (”Steffoandan”)Haara:wink: !
Mycket bra och välformulerat svar på tal förresten!
Hade t o m räckt med Lindemandialogen:
”Hasse: – Far åt helvete!
Tage: – Det är ert sätt att säga välkommen förstår jag?
Hasse: – Just det.
Tage: – Välkommen själv!
Hasse: – Far åt helvete själv!”Tyvärr verkar det som om http://www.surzone.se ibland mest består av ”före detta mobbade barn”, som ska ta igen all skit dom själva utsats för, genom att skriva taskiga och negativt riktade inlägg på ett forum där dom äntligen fått några gelikar (som kan gå in och ge stöd)!!!
Det är bara att ta på sig ”teflonfiltret” och inte bry sig om sarkastiska, negativa och taskiga uttalanden.
MEN, varför inte bara göra som så här:
1. Kolla vindarna (se väderlänkarna på det här forumet till höger).
2. Kolla sedan in var det är bäst att kita på: http://spotguide.kicks-ass.net/default.asp
3. Åk dit eller skicka ut en ny tråd på forumet om du kan få åka med någon från Göteborg för att fota. Alltid någon som vill dela bensinpengar…
4. Kolla åkarna på vattnet och tag kontakt med någon åkare som du tycker verkar funka som modell, när han eller hon kommer in.
5. Framför dina bildidéer för honom/henne. Bestäm ungefär VAR på vattnet du vill ha tricket utfört och gärna VAD du vill att denne åkare ska göra, samt gå igenom lite tecken du kan använda från land för att kommunicera.
6. Vad gäller trick så tycker jag att Anna Sparre (riktigt duktig & dessutom snygg modell förresten) kom med ett bra förslag: ”Deadman” (= Hoppar höööööögt, hänger upp och ner i selen/chickenloopen med rak kropp och utsträkta ben, samtidigt som man släpper båda händerna från bomen (armarna rakt ut från kroppen, så att siluetten av kroppen ser ut som ett kors på himmelen.) Se: http://www.doomwheels.com/movies/kitesurf/elliot_leboe.php
OBS! Går givetvis att lägga till en board-off också så blir det ännu mer old school;-)…
Hur låter det?ELLER
Kontakta helt enkelt (mail eller telefon) Kiteteam Robsport, Göteborg: http://www.robsport.se
Lycka till mannen:-)!
Haara;462242 wrote:Tack för de värmande orden…..Har dock lite kommentarer till ditt oerhört hjälpfulla inlägg:
1. Visst, du har rätt jag kan inte mycket om surfing, det var bland annat därför jag funderade på detta som ett alternativ till motiv.
2. Visst, finns massa annat som kanske symboliserar vissa av meningarna bättre, men jag hade inte lust att lägga ut tusentals kronor för att hoppa fallskärm tillräckligt många gånger för att ”ha lär mig tillräckligt” för att få ta med egen kamera och fotografera i luften (känns ju lite antiklimax att fotografera en fallskärmshoppare 20 meter över marken…)
3. Jag visste att jag skulle få svårt att hitta surfare/kitare att fotografera, men jag hittade detta forum, och tog hjälp av det…
Jag tror att det för mig hade varit lika lätt att hitta sovande fladdermöss i Göteborg, men dem kan man ju inte kontakta via internet.4. Visst man ”hanterar vindens kraft” när man surfar/kitear, men å andra sidan kan t.ex. flygplan, som liksom är byggda för att flyga (snabbt, långt och) säker i luften, vara väldigt utlämnade åt turbulens eller luftgropar…
Allt vi gör är risktaganden, och om vi ”leker” med naturens krafter måste vi inse att om moder natur vill spela oss ett spratt så är vi rätt chanslösa.5. Vad är det som är perverst med en portfolio?
Och vad jag för övrigt menade med den kommentaren var att JAG eventuellt kunde komma att använda en lyckad bild för att visa upp mina kunskaper som fotograf, inte att MODELLEN skulle använda fotot i en egen portfolio, vilket dock för min del skulle vara kul om det hände, men ändå…Till sist vill jag avsluta med ett citat från en Lindemandialog:
Hasse: Far åt helvete!
Tage: Det är ert sätt att säga välkommen förstår jag?
Hasse: Just det.
Tage: Välkommen själv!
Hasse: Far åt helvete själv! -
AnnaS;462035 wrote:Hörrni, killen behöver bara ngn som kan göra en dead-man, har ni Inga old school-kitare gbg eller?
Bra bildidé Anna!
Den kan nog dom flesta göra här uppe, som kan hoppa någorlunda högt och som kör med kort depowerlina (C-kiteers/smartloop) eller har stopperball, alt ”allt annat” men då djupt vatten:wink: .
-
Yann;461442 wrote:Ja vad blir det nu? Olofsbo eller Torkel? Har aldrig kört Draget på SO, funkar det ok?
Det funkar MEN vrider det mer mot syd så är det ju bara att dra längst ut i Draget. Lämna av prylarna i vändsonen, och parkera vid pumphuset (tag med skate att åka tillbaka på), ELLER snacka med taxichaffisen som bor i det stora gula huset på vänser sida innan vändzon. Där brukar vi få parkera!
Gå mot ”Krugers gamla bryggfundament” mer säger jag inte på öppet forum….snacka med Tote (han vet). Det är riktigt fina surfvågor där ibland också:wink: ! -
Haze;461371 wrote:Jag tar resterna efter sourra på tisdag då jag anländer till Sverige…
Gott Haze!
Då ses vi morgen igen broder!!!:smile:
/Nicco
-
Respect!
Fn vad roligt att se en dam som törs, för förutsättningarna till teknisk och smothe kiting har dom ju (bättre än många av oss gamla gubbar.Någon som vet om hon är tillgänglig, eller om hennes ev ”type” är öppen för ett litet byte;-)???
Kanske kan vi annars hyra in henne som kite-nanny Snygging Pierre:-)!När faen ska det bli bra förhållanden igen egentligen by the way??!!!!!”#¤%&/()=
-
above_the_law
Medlem23 april, 2008 vid 11:51 som svar på: Jag hoppas jag slipper se detta i sommar…MårtenT;460340 wrote:Anna sparre var bättre än henne för 5årsen!Kan bara instämma!
-
Det är bara att hålla utkik efter vind och kolla konfen var alla ska, rigga kameran och plåta så mycket du vill. Haffa någon av oss på stranden och gå igenom HUR du vill att vi ska aggera. De flesta är ”linslusar” av hög kaliber har jag en känsla av;-).
Bästa spots i närheten av Götet:
Läjet sv
Apelviken v-vnv
Stråvalla nv
Rogelund v
Draget no-so
Askim (prutt men funkar vid sv)Annars:
Vilshärad sv-v
Dalen nv
Gislövs Hammar no
Koseberga
SKÅNE….
Danmark;-) o s v… -
oddma;459626 wrote:Körde 5 / 3 hele förra sommarn men de var ju inte så fint väder och jag blev aldrig för varm iaf 😀
Fan va gött då kan man dra ner till varberg i helgen då 😀
Självklart (om det blir vind så det räcker)!!!!
Behövde inte ens handskar i Draget i förra veckan (soligt och 14 grader i luften), men det beror väl på hur mycket du plaskar;-). -
Läckert och visst har killen koll!
Inte så konstigt i o f s…hangflugit har man ju gjort länge med paragliders och varför slulle det inte funka med en kite, efter rätt trimmning?
/Nicco -
Roland;459114 wrote:Var o kolla lite på er det såg ut som du hadde svårt att få upp HPn ur vattnet.
Har en polare som hadde väldiga problem med sin 9a typ alla struttar paja. Han hadde ett sjukt tidigt ex! Sen såg jag att ni hadde dragit av cykel slangen. Prova att göra en knut i änden sen dra buntbanden runt knuten typ 2 på varje då håller det länge!!Hmm,
intressant…
Jag har i o f s tyvärr blivit tvungen att köra med en strut från en gammal waroo ett tag i den ena av de näst längsta strutsen och den passar ju inte riktigt, därav läckage i ventilen. Nu har jag en splirrans ny och ”rätt” strut i alla fall som jag monterat utan problem igår:-)!Jag måste ändå säga att jag är stokad av hur bra det går att köra Nem HP trots att en av de näst längsta strutsen är helt utan luft:–)!!
Det enda som är lite trixigt är att vattenstarta den när den trasiga struten ligger ner mot vattenytan. Upptäckte att det var lätt när den låg åt andra hållet dock….Ett tips annars om någon har problem är att ha så kort depowerlina (alt smartloop) så att man kna nå den frontlina som går till den sidan som ligger ner mot vattenytan, använda den för att få kiten att rulla över och placera den i rätt läge, MEN linda aldrig linan runt någonting!!! Och håll koll så att inte linor lindar sig runt bom eller liknande etc….
/Nicco
-
Haze;459055 wrote:Jag körde JN här i vintras. Grymt kul och en grym vinge.. Riktigt skoj och går fort. Men vete fan om jag skulle våga köra bräda 😉
Skotten kan du inte kolla pris till mig oxå? Jag har mailat Milkman men han svarar inte. Litar mer på dig 😉
Håller med Haze, det är skidor som gäller här (till att börja med)…
Inte alls så farligt om man bara kör i öppen terräng, som jag först trodde i alla fall…men andrenalinproducerande som inget annat:wink: .– Slettafjell var destinationen ja!
-
sourra;458994 wrote:Förbannat. Själv missade jag bussen, fick frispel för att mitt passerkort inte funkade och krönte morgonen med att bränna tungan på kaffet. Kul att nån får lite surfat…
Det var ju så jäääävla bra och är fortfarande bra tryck:cool2: !
Sol, varmt o s v. Kastade handskarna efter en halvtimme t o m, utan problem!
/Nicco -
Trä is da shit!
Livligt och långlivat flex med längsgående fibrer. Slagtåligt, lätt och snyggt o s v.
Det är ju ingen tillfällighet heller att alla riktigt fina snowboards och skidor alltid har limmade träkärnor!
Går ju att blanda trä och skum i kärnan också för att få egenskaperna på rätt ställe……
Good luck!
Ska bli spännande att se slutresultatet:-)