Forumsvar skapade

Sida 117 av 204
  • adde

Medlem
    29 april, 2005 vid 06:28 som svar på: Dansande spiderman

Ian, som du vet utvecklas surfsnacket oerhört fort. Varje gång någon går över till Kite så byter vi koder för att denna person skall känna sig extra mycket utanför och töntig.

/adde

• adde

Medlem
    28 april, 2005 vid 11:11 som svar på: Dansande spiderman

Om det var DENNA du menade så var det jag som hade den som avatar för ett tag sen.

Dock spelar jag inte hattrick…

/adde

• adde

Medlem
    28 april, 2005 vid 09:18 som svar på: Favo surf-resa

Jag säger tvärt om!

På Charter till t.ex. Fuerte, GC, Lanzarote är det ju busenkelt att ta med prylar. 800 spänn tor är betydligt billigare än att hyra på plats, i alla fall om man stannar mer än en vecka. Åker man någonstans det det inte är lika vindsäkert, eller skall kombinera resan med andra saker (familjen tex) kan det vara en annan sak.

Några saker att tänka på för en potentiell arrangör.

1. Surfare är ekonomiska! Det betyder att de kommer boka bil/boende/prylar på annat sätt om Ni (med syfte på arrangören) inte kan erbjuda något extra i form av pris eller kvalite, se nästa punkt. Varenda sparad krona betyder att man kan stanna längre…

1.a. Bil. När det gäller bilar är det två-tre saker som är viktigt.
    i) TAKRÄCKE. Ibland kan inte en uthyrare garantera takräcke – vilket resulterar i att surfaren tar sina pengar till en annan uthyrare. Kan Ni garantera takräcke är det ett plus (finns flera trådor om detta på konfen).
    ii) PRIS. som sagt det skall vara billigt både att hyra och köra. På Kanarieöarna rullar det massor av Opel Corsa, Seat Marbella och Citroen ?. Billiga, drar lite bensin och är väl inkörda så att man törrs lasta takräcket fullt med prylar.

1.b. Boende. Normalsurfaren äter inte på restaurang eller på hotellet varje dag tre gånger om dagen. Lägenheter, vandrarhem eller i alla fall själv-hushåll är det som gäller! Prylförvaring är nått annat som är viktigt, hotellägaren är inte glad åt sandig prylar på rummen och surfarna är inte glada i att behöva konka prylar upp i en massa trappor…

2. Prylar på plats. Ett sammarbete med lokala uthyrare kan såklart vara bra. Nått som kan vara viktigt att tänka på är: försäkringsfrågan, får man ta med sig prylarna till andra stränder, kan man byta brädor och segel om vinden ändras, kan man betala bara för de dagar man använder prylarna…?

3. Ta med Prylar (igen och igen… laugh.gif).
    i) Informationen om uttustning måste vara SAMMA överallt, det fungerar inte att få fyra olika uppgifter om priset – eller att man får veta att det inte går, men när man står på flygplatsen och frågar så hade det mycket väl fått plats.
    ii) Kollin. Idag gäller max 32 kg per väska och man betalar per utrustning=väska, det vore bättre att sätta en max totalvikt och tillåta flera kollin! Då kan man packa lättare väskor (enklare för ALLA att hantera) som har mindre benägenhet att gå sönder.

/adde

• adde

Medlem
    28 april, 2005 vid 06:45 som svar på: 1 månad till POZO?

Detta var alltså INKL RESA, BIL+BENSIN, BOENDE i lägenhet, SPRIT+MAT för en kroppsbyggare. Dessutom så räknade jag med dubbla hyran för 4 veckor jämför med två – men bor man längre blir priset per dag lägre…

Bor du på vandrahemmet och lever lite snålare och redan har betalt resan räcker 9000 ganska långt.

/adde

• adde

Medlem
    28 april, 2005 vid 06:38 som svar på: Stubbyn amigu 7’4″ generellt!

Jag blandade ihop Basses Amigu med hans Freestyle laugh.gif

/adde

• adde

Medlem
    28 april, 2005 vid 06:36 som svar på: Frågesport. Fena i pris (Quatroseglare PWA Hawaii)

Russels paradox laugh.gif

/adde

• adde

Medlem
    26 april, 2005 vid 13:44 som svar på: 1 månad till POZO?

Har varit där ett par gånger i två-veckors perioder, brukar hamna på 10-11 kkr, och med en resa för drygt 4000 så borde du klara en månad på kanske 17 kkr.

Fan har du inget jobb pojk?

/adde

• adde

Medlem
    26 april, 2005 vid 12:28 som svar på: JAHA!! VAR F!!!! SKA MAN FÖRSÄKRA SINA SAKER…..?

Såhär står det i Länsförsäkringars PDF…

Om hemförsäkringen, sidan 8…

Gäller inte

• båt eller segelbräda

Vidare läser man om tilläggsförsäkringen, småbåt och segelbräda, sidan 33. Låter ju lovande, men på sidan 34 står det.

Högsta ersättningsbelopp
    • Segelbräda – 5 000 kronor

Att drulle/otur/merföräkringen skulle täcka mer än en tilläggsförsäkring låter otroligt i mina ögon, om den ens täcker saker som kan tilläggsförsäkras.

/adde

• adde

Medlem
    26 april, 2005 vid 10:07 som svar på: Gissa spot

Fan där fastnade man på bild…

/adde

• adde

Medlem
    26 april, 2005 vid 09:19 som svar på: JAHA!! VAR F!!!! SKA MAN FÖRSÄKRA SINA SAKER…..?

I år är första året jag har kartongnytt över hela linjen. 5 segel och 2 brädor. Det är också första gången jag har försäkring på prylarna.

Mina egna erfarenheter av trashade prylar sträcker sig till några master och nosar. Saker som knappt är dyrare än självrisken, men jag tyckte ändå att när jag för engångskull har nya prylar köpta i butik med kvitton och allt så varför inte?

/adde

• adde

Medlem
    26 april, 2005 vid 08:46 som svar på: JAHA!! VAR F!!!! SKA MAN FÖRSÄKRA SINA SAKER…..?

IF’s hemförsäkringtäcker inte surfbrädor och det gick inte att teckna separat tillägg heller. Inte när jag frågade i alla fall, verkar som det är mig det är fel på…

/adde

• adde

Medlem
    26 april, 2005 vid 07:34 som svar på: JAHA!! VAR F!!!! SKA MAN FÖRSÄKRA SINA SAKER…..?

Länsförsäkringar kunde inte ge mig ett tillägg till hemförsäkringen – trotts att jag vet att det går i andra delar av landet. (Men knatte är ju göteborgare… konstigt)

Jag tecknadeom hemförsäkringen till Folksam och har två uttrustningar som tillägg, max 30.000 styck. Tillägget heter surfbräda/småbåt så det är. Betalar ca 2000 för hemförsäkring inkl tillägg.

/adde

• adde

Medlem
    26 april, 2005 vid 07:30 som svar på: Favo surf-resa

Vad är syftet? Att sälja charter eller flygstolar?

Majoriteten av svenskarnas resor tror jag går till Kanarieöarna, främst GC – men även Fuerte, Lanzarote och Teneriffa.

Det man, som resebolag/arrangör, måste ha koll på är frakt av prylar. Fritidsresor, som jag flygit endel med, erbjuder bokbara platser för EN utrustning (30 kg) för 800 sek. Andra charterbolag säger att de kan ta med utrustning för ca 800 I MÅN AV PLATS, dvs man kan stå på flygplatsen och inte få med prylarna…
    På senaste resan med Delta fick vi uppgift om $80 per väska men fick betala $250. En garanti för prylar på planet och ett fast pris är kanske det viktigaste!

När det gäller resmål så ligger såklart ovannämnda kanarieöar bra till, även om det redan finns bra ordnat för vindsurfare så kan man kanske ytterligare förbättra lite…

Ett relativt nytt resmål, som det vissa år gått flyg direkt från sverige till, är Kap Verde. Idag måste man nog flyga via Tyskland eller Portugal. Huvudsakligen är det ön Sal som gäller, men även St Vincent, St Lucia och Boa Vista borde fungera som resmål (man flyger nog dock fortfarande till Sal). En svensk arrangör som sammarbetar med http://www.itoma.at vore en dröm…

El Yaque, Isla Margarita i Venezuela är oerhört populärt bland svenskar, hittils har man fått göra minst ett byte (ofta två). Eller flyga direkt från Danmark (Falk Lauritzen). Nu hörde jag att det kommer gå charter från sverige from kommande vinter. BRA!

Maui är såklart dröm-målet för de flesta vindsurfare, klicka på min signatur nedan för att läsa om vår resa dit i våras.

I övrigt är det, som nämnts i andra trådar, Sydafrika, Marokko, Maurizius (verkar väldigt lovande!!) och delar av Grekland som ligger bäst till.

/adde

• adde

Medlem
    26 april, 2005 vid 06:51 som svar på: Stubbyn amigu 7’4″ generellt!

Haha. Tredje hålet, räknat framifrån (dvs andra hålet bakifrån – men det törs jag inte skriva blush.gif) i alla fall bakstroppen, men du kan väl kolla för säkerhets skull. Vill du veta hur stora dina DaKine stroppar är också?

/adde

• adde

Medlem
    22 april, 2005 vid 13:54 som svar på: Stekhet Afton Varberg

Svar till:

Har Adde biffat upp sig så mkt under vintern så att han behöver större tischor…eller är han så nöjd med sina segel så han var tvungen att shoppa något annat istället?! wink.gif

[/ QUOTE ]

Både och cool.gif

/adde

Sida 117 av 204
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA