Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JAHA!! VAR F!!!! SKA MAN FÖRSÄKRA SINA SAKER…..?

  • JAHA!! VAR F!!!! SKA MAN FÖRSÄKRA SINA SAKER…..?

    Publicerad av raf_gert på 26 april, 2005 vid 07:08

    HELT!!! Sinnessjukt ju….Ringde runt igår och kollade var man bäst kunde försäkra sina saker…Inte något F-bolag ville visst teckna såna försäkringar…Inte igår i alla fall! Var har ni alla andra Surfare tecknat försäkring på era ögonstenar och leksaker???Bara undrar!!! Det finns ju alla andra försäkringar Hem,Bil, Och Livförsäkring(Surf är ju livet) Måste hitta någon försäkring!!!! Kom med tips!!!

    basse svarade 18 år, 2 månader sedan 20 Medlemmar · 49 Svar
  • 49 Svar
  • Knatte

    Gäst
    26 april, 2005 vid 07:18

    Jag har en båtförsäkring på Länsförsäkringar. Beteckning “Båt 01+T3”
    Båtförsäkringen täcker upp till 20.000 kr med en självrisk på 1500 kr.
    Priset för hela härligheten är 952 kr /år.
    Fick precis fakturan tongue.gif
    Kändes spontant ganska dyrt när jag fick inbetalningskortet blush.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 april, 2005 vid 07:21

    Duger inte hemförsäkringen? Eller är det bara upp till ett viss belopp?

  • Knatte

    Gäst
    26 april, 2005 vid 07:24

    Har du Länsförsäkringar, så måste du ha en tilläggsförsäkring på båt.
    För en 4-5 år sedan ingick, detta i hemförsäkringen…
    Men windsurfingprylar är ju rätt dyra om något går sönder. Därför separat försäkring nu för tiden blush.gif
    Kan vara olika på andra bolag. Men Folksam och Länsförsäkringar har dessa vilkor

  • adde

    Medlem
    26 april, 2005 vid 07:34

    Länsförsäkringar kunde inte ge mig ett tillägg till hemförsäkringen – trotts att jag vet att det går i andra delar av landet. (Men knatte är ju göteborgare… konstigt)

    Jag tecknadeom hemförsäkringen till Folksam och har två uttrustningar som tillägg, max 30.000 styck. Tillägget heter surfbräda/småbåt så det är. Betalar ca 2000 för hemförsäkring inkl tillägg.

    /adde

  • e_axel

    Medlem
    26 april, 2005 vid 07:46

    jag har en småbåtsförsäkring som tillägg till min hemförsäkring hos länsförsäkringar, använt den en gång och det var inga problem. Vet dock inte riktigt vad den kostar eftersom jag inte betalar den separat..men det är inga 952 kr/år iallfall.(tror jag shocked.gif)…och smidigt och bra när man väl ska använda den.. cool.gif

  • basse

    Medlem
    26 april, 2005 vid 07:49

    Vi har som Adde…. har inte testat det ännu bara.

  • Knatte

    Gäst
    26 april, 2005 vid 07:55

    Jag hade Folksam innan (småbåt/tillägg) och detta funkade kanonbra när man behövde utnyttja försäkringen. Aldrig något gnäll och bra värderingar på prylarna.
    Men bytte alla mina försäkringar till Länsförsäkringar, förra året för bättre priser.

    Konstigt Adde, jag hade inga problem alls att teckna tilläggsförsäkring på båt.
    Det var väl i och för sig vissa diskussioner angående försäkringsbelopp/premier.
    Men det gäller ju att charma damerna på försäljningen grin.gif smirk.gif wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 april, 2005 vid 07:55

    har oxå småbåtstillägg till hemförsäkringen hos Länsförsäkringar. Betalar 200:- år och bräda. Jäkligt billigt måste jag säga.

    Har använt den en gång och de skötte det hela bra förutom att de ville skriva ner beloppen mer än vad jag ville. Efter lite deal så enades vi om en bra lösning som jag defintivt inte förlorade på.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 april, 2005 vid 08:10

    Jag hade Länsförsäkringar men bla pga Småbåtstillägget som man skulle ha ett för varje bräda och segel så skall jag byta till If där grejjer upp till ett värde av 30 papp ingick i hemförsäkringen.

    Har ingen erfarnhet av bemötandet vid skada av någon av dem.

    /per

  • voodoo

    Medlem
    26 april, 2005 vid 08:12

    Observara att båtförsäkringen ENDAST gäller inom norden så att ta med er utr utom norden kan bli kostsamt..
    finns heller ingen tilläggsförsäkring som täcker det!

    Konstigt att utr inte räknas som sportutr utan som vattenfarkost?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 april, 2005 vid 08:28

    allvarligt talat!En bräda tappar 50% av sitt ursprungsvärde efter ett år.Surfprylar e knappast stöldbegärliga.Å rent krasst va kan hända?Mastbrott går oftast på garantin om man har hyfsat nya grejer. Visst nån ding här å där men i långa loppet tror jag det går på ett ut…Jag har fyra brädor 05 sju segel å diverse junk å jag har inte en tanke på att ta en försäkring.E jag galen? lr?Speedjanne har du försäkrat din missile?

    MVH

    Hankloose

  • Knatte

    Gäst
    26 april, 2005 vid 08:39

    Ett tillägg smile.gif
    För mina 952 kr så har jag försäkrat brädor, segel, mast osv.

    Jag tolkade försäkringen, som att jag nu får max 20000 kr om prylarna försvinner.
    Det är sällan jag har med mig prylar för mer än 20000 kr samtidigt, därför valde jag maxbeloppet 20.000 kr.
    Hade jag valt maxbeloppet 30.000 kr så hade ju premien landat på en annan siffra ooo.gif

  • adde

    Medlem
    26 april, 2005 vid 08:46

    IF’s hemförsäkringtäcker inte surfbrädor och det gick inte att teckna separat tillägg heller. Inte när jag frågade i alla fall, verkar som det är mig det är fel på…

    /adde

  • dr-masse

    Medlem
    26 april, 2005 vid 08:49

    (lätt redigerat från en tidigare tråd i ämnet http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Board=konfen&Number=12793)

    Nu skall vi se här, hmmmmm:

    Alternativ ett – 19 års vindsurfande utan att någonsin ha försäkrat någonting

    Antal år med dyra surfprylar:
    19

    Antal år med försäkring:
    0

    Total premie för detta:
    0 kronor

    Tid ägnad åt tjafs med puckade försäkringsbolag:
    o millisekunder

    Tid ägnad åt att svära över skadeanmälningsblanketter:
    ingen alls

    Tid ägnad åt öldrickande, surf och sex istället:
    en hel del (ja, ja, lite jobb å plugg oxå)

    Mängd surfutrustning som med tur, skicklighet och viss lögn kunnat ersättas av försäkringsbolag:
    1 mastförlängare (sprillans ny, kvarglömd på Guincho, pris: 800 SEK)
    3 master (snittpris; 2 000 SEK)
    2 bommar (snittpris 1 000 SEK)
    2 segel (snittpris 2 500 SEK)

    Möjligt att få ut på försäkring: 12 800:-
    Sannolikhet för att få ut allt: 50% (i BÄSTA fall!)
    Summa: 6 400:-
    Självrisk: 1 000:-

    I plånboken: 5 400:-

    Alternativ två – helförsäkrad tråkmasse:

    Antal år med dyra surfprylar:
    19

    Antal år med försäkring:
    19

    Total premie för detta:
    500 pistoler multi 19 är 9 500:-

    Tid ägnad åt tjafs med puckade försäkringsbolag:
    Alldeles för mycket

    Tid ägnad åt att svära över skadeanmälningsblanketter:
    Oj, oj, oj

    Tid ägnad åt öldrickande, surf och sex istället:
    Betydligt mindre än potentiellt pga nedsatt humör och allmän surhet

    Mängd surfutrustning som med tur, skicklighet och viss lögn kunnat ersättas av försäkringsbolag:
    1 mastförlängare (sprillans ny, kvarglömd på Guincho, pris: 800 SEK)
    3 master (snittpris; 2 000 SEK)
    2 bommar (snittpris 1 000 SEK)
    2 segel (snittpris 2 500 SEK)

    Möjligt att få ut på försäkring: 12 800:-
    Sannolikhet för att få ut allt: 50% (i BÄSTA fall!)
    Summa: 6 400:-
    Sjävlrisk: 1 000:-

    I plånboken: 5 400:-
    Avgår premie: 9 500:-

    Förlust: 4 100:-

    Japp, så har jag snabbt bekräftat för mig själv hur totalt värdelös en vindsurfingprylsinsurance är för min del. “Efterköpsrationalisering” med ett finare ord. “Självgod och dryg” är ett annat sätt att betrakta det. Nåja.

    Vid stöld gäller min hemförsäkring, vilket jag kollar noga. Thats it! Pajjar grejorna på flyget är det bättre att ge sig på flygbolaget (tala om värdet på prylarna innan de skickas…) än att bråka med ett helpuckat försäkringsbolag. Pajjar det under segling, hoppas på garanti.

    Jag har Moderna Försäkringar. Ur deras villkor för min hemförsäkring:

    Anmärkning
    Försäkringen gäller dock för
    • motordriven rullstol
    • roddbåt max 5 m i vars utrustning inte ingår segel eller motor
    • kanot och segelbräda
    • motordrivet trädgårdsredskap för eget bruk vilket inte är registreringspliktigt.

    Skall man resa med prylarna krävs dyra specialförsäkringar. Att försäkara grejorna separat i en småbåtsförsäkring kan man väl göra, men själv är jag faktiskt hyggligt tveksam till om det är värt det. 952:- (som nämnts här) i 19 år är 18088:-, släng ett öga igen på min “kalkyl”.

    Jag oroar mig mest för stöld av grejorna. I möjligaste mån täcks det av min hemförsäkring, det har jag kollat. Och nej, den gäller nog inte för brädan som ligger vid bilen när jag är ute och seglar. Men det gör knappast småbåtsförsäkringen heller…

    Jag är INTE någon försäkringsnisse alls, men har inte haft anledning att försäkra grejorna heller.

    Faktiskt så undrar jag hur ni som gör det motiverar det?

    Försäkra av! 😉
    (om man inte har osannolikt mycket prylar värt hundratusentals arbetstimmar med kvitton på allt + nyskick, då kan väl en separat försäkring vara befogad)

  • Knatte

    Gäst
    26 april, 2005 vid 09:01

    Du har säkert rätt, att det inte är värt att försäkra prylarna smirk.gif
    Men jag har fått pengar tillbaka på prylar, som har förvunnit vid bilinbrott, krashade riggar osv. Men klart då ryker det ju 1500 kr för självrisken också blush.gif

    Men när man läser igenom din kalkyl, så kan man ju faktiskt fundera om det är så klokt att vara försäkrad..

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JAHA!! VAR F!!!! SKA MAN FÖRSÄKRA SINA SAKER…..?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.