Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JAHA!! VAR F!!!! SKA MAN FÖRSÄKRA SINA SAKER…..?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 april, 2005 vid 09:09

    Till viss del håller jag med. Försäkringsbolag är svåra att ha och göra med och man är som kund sällan vinnaren. Vem har tid och lust med att hålla stenkoll på avtalen?!

    men som sagt jag betalar 200:-/år och bräda och då är även samtliga 5 segel, fenor, våtis etc försäkrade. Var jäkligt glad att jag hade försäkring då allt stals (i sverige) och jag fick tillbaka det mesta som jag lagt ut – ca 20 000. Har för mig att försäkringen gäller för upp till ett basbelopp – ca 30 papp tror jag – men det kan de ju ha ändrat nu.

    Lite tjat var det ju klart med försäkringsbolaget och det tog ett tag innan pengarna kom. Tror det blev ca 4-5 samtal till snubben men jag tycker jobbet är värt 20 000.

    Förlorade givetvis några tusingar på det självrisk, nedskrivning osv men å andra sidan fick jag ju nya prylar.

  • adde

    Medlem
    26 april, 2005 vid 09:19

    I år är första året jag har kartongnytt över hela linjen. 5 segel och 2 brädor. Det är också första gången jag har försäkring på prylarna.

    Mina egna erfarenheter av trashade prylar sträcker sig till några master och nosar. Saker som knappt är dyrare än självrisken, men jag tyckte ändå att när jag för engångskull har nya prylar köpta i butik med kvitton och allt så varför inte?

    /adde

  • dr-masse

    Medlem
    26 april, 2005 vid 09:24

    Jo, det viktigaste är väl att kolla så att man åtminstone har täckning för prylarna vid stöld. Det är ju rättså asviktigt. Såvitt jag förstår, så har jag det utan 200 extra.

    Kostar det 200 extra att få det så är det ju en “ingen-hjärnare” att pröjsa det.

    Och om allt är nytt, ja, då kan det väl vara idé.

    Surfa På!

  • toka

    Medlem
    26 april, 2005 vid 10:49

    Angående Länsförsäkringar…
    När jag i februari i år ringde dit (vi hade hemförsäkring där innan) för att skaffa småbåtstillägg för vidsurfingutrustning sa hon “Vi har fått stränga order om att INTE tillåta vindsurfingutrustning som småbåt. Det har nämligen blivit för dyrt…”
    Fin kommentar, va’?! Vi bytte allt till Folksam istället som dessutom har grejerna försäkrade första 45 dagarna på resa vart man än åker, allstå inte bara norden.

  • southe

    Medlem
    26 april, 2005 vid 10:52

    Har haft mina grejer försökrade ett år i länsförsäkringar 200 kr /bräda och år, men tänkte skippa det, som sagt, stulen utrustning går på hemförsäkring och surfgrejer går ner i värde ganska snabbt så… Då jag mest håller mig i lugna vatten än så länge hoppas jag undvika alltför stora skador..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 april, 2005 vid 10:54

    Låter ju alla tiders med Folksam oxå. Det är ju nästan sjukt att man väljer hem/villaförsäkring utifrån surfförsäkringen smile.gif

  • mag

    Medlem
    26 april, 2005 vid 10:54

    Jag har försäkrat AV!
    Håller med om din kalkyl och efter flera inbrott i källaren utan att de rört prylarna så undrar jag om surfprylar är så stöldbegärliga. Störst problem finns nog när man har dem på bilen eller i bussen utomlands typ. Men då gäller ju nästan inga försäkringar heller så jag har slutat försäkra och håller tummarna. Mast och bom går ju på garanti i många fall.
    /M

  • supasonic

    Medlem
    26 april, 2005 vid 10:59

    Min mast gick sönder helt av sig själv efter ett drygt års användning. Inga problem med föräkringsbolaget. Dessutom blev jag helschysst behandlad av Markus Bohman nere på shopen som drog av en del på priset för en ny mast så jag slapp förlora något på mastbrottet. Jag hade ont om cash vid tillfället och då var det bra med en försäkring.

  • johan_m

    Medlem
    26 april, 2005 vid 11:45

    Jag har en hemförsäkring hos länsförsäkringar, i den så har jag en superdrulleförsäkring på lösöre uppt till 30 papp. det borde väl räcka för surfutrusntingen om det skulle hända nånting eller?

  • Knatte

    Gäst
    26 april, 2005 vid 12:27

    Tror inte det.. Jag har samma drulleförsäkring i Länsförsäkringar.
    Men för mig ingick inte surfprylar i denna. Därav fick jag teckna ett tilläg för båt.

    Men det verkar ju vara olika villkor för Länsförsäkringar, beroende på vart man bor i landet tongue.gif

  • adde

    Medlem
    26 april, 2005 vid 12:28

    Såhär står det i Länsförsäkringars PDF…

    Om hemförsäkringen, sidan 8…

    Gäller inte

    • båt eller segelbräda

    Vidare läser man om tilläggsförsäkringen, småbåt och segelbräda, sidan 33. Låter ju lovande, men på sidan 34 står det.

    Högsta ersättningsbelopp
    • Segelbräda – 5 000 kronor

    Att drulle/otur/merföräkringen skulle täcka mer än en tilläggsförsäkring låter otroligt i mina ögon, om den ens täcker saker som kan tilläggsförsäkras.

    /adde

  • Knatte

    Gäst
    26 april, 2005 vid 12:37

    Mysteriet tätnar blush.gif
    Så här är mina villkor. En vecka gamla papper..

  • johan_m

    Medlem
    26 april, 2005 vid 12:38

    Ok. Nedrasns, jag som trodde att det ingick, men när jag sätter mig ner och läser så står det: försäkringen gäller inte:
    ………..
    Skada på eller förlust av delar eller utrustnin till motordrivet fordon, husvagn, annat släpfordon, vatten- eller luftfarkost.

    Vatten- eller luftfarkost måste ju innefatta surfbräda hur man än ser det. riktigt jobbigt, aja de kanske blir och kolla upp vad det skulle kosta att täckna en tilläggsförsäkring.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 april, 2005 vid 13:43

    IF:s hemförsäkring gäller även för segelbräda upp till 30 000.

  • nordgren

    Medlem
    26 april, 2005 vid 14:14

    Vore lite skoj om Getwet kom in i dkiskussionen, han som varit försäkringssnubbe om jag inte minns fel.

    I övrigt så tycker jag också att DrMasses kalkyl ser vettig ut, jag tror knappast att det lönar sig att försäkra prylarna. Ska man vara krass så lönar det väll sig aldrig rent generellt att försäkra, hade det lönat sig för oss så hade ju inte bolagen gått runt… smirk.gif

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JAHA!! VAR F!!!! SKA MAN FÖRSÄKRA SINA SAKER…..?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.