Forumsvar skapade

Sida 133 av 204
  • adde

Medlem
    27 oktober, 2004 vid 10:49 som svar på: Hur mycket pengar går till surfing per år?

Ähh. Jag törs fan inte räkna…

Fem veckor utomlands + byte av prylar x 2…

/adde

• adde

Medlem
    26 oktober, 2004 vid 14:05 som svar på: Undra vad jämstäldhetsombudsmannen skulle säga..

Det är ju bara att kika på Anders Zorns tavlor, tror de speglar den tidens kroppsideal. Som styret säger så var det en gång i tiden ”inne” att vara fet eftersom det betydde att man hade råd med fet mat.
    En annan gång i tiden var det modernt att vara likblek, eftersom det betydde att man inte behövde vara ute på fälten och jobba (och då bli solbränd). Efter industrialiseringen blev det helt plötsligt modernt att vara brun, eftersom det berydde att man inte behövde vara instängd i en fabrik hela dagarna (man hade alltså råd att vara ledig).

/adde

• adde

Medlem
    26 oktober, 2004 vid 13:23 som svar på: Kap Verde (igen…)

Min nya är så liten att den kan räknas som skrivbordsunderlägg laugh.gif

/adde

• adde

Medlem
    25 oktober, 2004 vid 20:02 som svar på: allsvenskan

Klart jag gör!

• adde

Medlem
    25 oktober, 2004 vid 19:35 som svar på: allsvenskan

Eftersom min sambo är från Halmstad kan jag med gott samvete hålla på dem på lördag laugh.gif laugh.gif

/adde

• adde

Medlem
    25 oktober, 2004 vid 19:30 som svar på: Nytt kite-speed rekord

Klart ni vinner när Mild är avstängd…

Funderar på att magförgifta IFK tills på lördag så Halmstad vinner laugh.gif

/adde

• adde

Medlem
    25 oktober, 2004 vid 16:49 som svar på: Nytt kite-speed rekord

Jo kite-segelbåten har jag läst endel om. I princip är det ett ”drivankare” eller en vinge (jmf kitebräda) som håller riggen upprätt. Är det 27 meters virar upp till masten eller laugh.gif? Jag var lite orolig att vingen och brädan skulle gå olika fort, men det verkar ju fungera utmärkt.

Gillade uttalandet (fritt översatt): ”Det enda problemet vi har är att sikten för föraren är dålig, men eftersom man endå inte kan styra så har det inte lett till några problem”.

/adde

• adde

Medlem
    25 oktober, 2004 vid 16:33 som svar på: Nytt kite-speed rekord

Trampofoilen är ju en sjuk pryl! Har du testat den?

/adde

• adde

Medlem
    25 oktober, 2004 vid 15:59 som svar på: Nytt kite-speed rekord

Snart är det avspark laugh.gif

/adde

• adde

Medlem
    25 oktober, 2004 vid 15:56 som svar på: Nytt kite-speed rekord

Det är tyska

Aufdelnung Des Dumme Eingevetung

/adde

• adde

Medlem
    25 oktober, 2004 vid 15:53 som svar på: Kap Verde (igen…)

pic1.jpg

pic2.jpg

pic3.jpg

pic5.jpg

pic6.jpg

/adde

• adde

Medlem
    25 oktober, 2004 vid 15:29 som svar på: Nytt kite-speed rekord

Inte alls konstigt. Det var babylonierna som räknade med basen 60 och delade in ett varv i 6×60 delar. Varje del (grad) delades sedan in i 60 bågminuter och varje minut delas in i bågsekunder. Vi har ju fortfarande 360 grader på ett varv och 60 minter på en timma och 60 sekunder på en minut.

På sjön använde man inte längder utan bågsekunder och bågminuter som mått. Det är nämligen tämligen enkelt att med en sextant mäta hur många grader/minuter/sekunder man rört sig.

Som en parantes så använde man faktiskt en liknande metod för att fastställa jordens omkrets. Man mätte skillnaden i vinkel på hur solens strålar föll mot jordens yta på två olika platser på jorden samtidigt. Med ett känt avståndmellan dessa platser och med det uppmätta vinkel-skillanden kunde man beräkna jordens omkrets. Sen delade man jordens omkrets med ett lagom stort tal för att få en måttenhet som var konstant och lagom lång. Det visade sig att en miljontedel av avståndet från ekvatorn till nordpolen (dvs en fjärdedels omkrets) blev hanterbart lång…. 1 meter närmare bestämt!

Talet 60 har fördelan att vara (jämnt) delbart med 2,3,4,5,6,10,12,15,20 och 30 vilket är oerhört fiffigt…

/adde (avdelningen för onödigt vetande…)

• adde

Medlem
    25 oktober, 2004 vid 13:49 som svar på: allsvenskan

Ikväll för MFF spö grin.gif wink.gif

/adde

• adde

Medlem
    25 oktober, 2004 vid 13:47 som svar på: Nytt kite-speed rekord

För att vara exakt är en knop 1.851852 meter per timma (*)

46.52 knop = 86.15 km/h (Yellow pages)
    46.24 knop = 85.63 km/h (Finian Maynard)
    41.67 knop = 77.17 km/h (Kitaren)

(*) en knop är alltså en distansminut per timma. En distansMINUT är alltså 1/60 av båglängden av en grad mätt på ekvatorn. Omkretsen vid ekvatorn är, som alla vet ca 4000 mil vilket ger en bågminut på 40000000/360/60= 1851.85185185…. meter

/adde

• adde

Medlem
    25 oktober, 2004 vid 13:04 som svar på: Nytt kite-speed rekord

Som en liten parantes så tog en vindsurfare det officiella rekordet tidigare 1993 men förlorade det till Yellow Pages under hösten. Sen dess har rekordjakten varit lite avslagen fram till får något år sedan då Anders Bringdal, Björn Dunkerbeck, Robby Naish och (en fransman som jag inte kan stava till laugh.gif) tog upp jakten. Robby passade på att kita och tog det officella kiterekordet på drygt 38 knop (Arinaga, Gran Canaria 2003(?)). Förra året slogs vindsurfingrekordet för första gången på 10 år, dock fattades några hundradelar till det riktiga seglingsrekordet. Seglare var Finian Maynard (Naish). Under några månader hade alltså NAISH speedrekordet för både Kite och Vindsurf! Senare har alltså rekordet slagits 3 gånger under speedtävlingarna i leucate, fuerte samt nu för några dagar sedan. Detta indikerar väl att kitarna kommer att fortsätta ta in på surfarna.

Jag tror att en vindsurfare snart slår speed-rekordet och kommer över 47 knop. Men sen tror jag att materialet börjar säga stopp. Om fem år är nog en kitare snabbast på vattnet.

/adde

Sida 133 av 204
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA