andersbq
Forumsvar skapade
-
@Kapten K 525027 wrote:
+5grader i vattnet och luften så seglar jag.
Har du tips på bra neopren Anders, så har jag tips på spots dock en bit att köra från norrland.Ja ni danskar är allt bra frusna, ni vet väl inget om kyla…
Idag hade jag följande neopren på kroppen:
– 0,5 mm Neil Pryde shorts
– 0,5 mm Rash från Pro Limit med inbyggd huva
– 6/3 mm Mystic Cure 2009-våtdräkt
– 7 mm Atan-skor (supervarma)
– Dakine Cold Water Mittens-vantar (nya för i år)
– Pro limit-vikt/crash-väst
– hjälm
Frös inte ett dugg, hade jag haft sällskap hade jag nog kört 2 timmar till:wink:
Det där med 5 C annars surfar jag inte, det gällde förr när dräkterna/skorna/handskarna läckte och var kalla. Med modern neopren som är tät, så är det is och snö som är enda begränsningen. Så slå till och köp riktiga grejor! (Mystic dräkter är riktigt bra men små, så ta minst en storlek extra om ni ska ha en sån, Fahlén säljer dem nu.) -
Hur vore det om ni lägger pengarna på lite bättre neopren och hänger med ut och seglar, istället för att sitta här och kåta upp er?
-
Jag åker till TT och kör runt 11-13. det är ca 30 cm högre vatten än ”normalt”.
-
TT ser isfritt ut igen, det trodde jag inte skulle ske.
Blir kanon imorgon! -
Lite oväntat milt denna veckan, idag 5 grader, kanske det lossnat lite så att vi ändå kan få köra på söndag, bra prognos är det, 12-15 m/s sydlig.
-
@Petter 524678 wrote:
jag trodde baby-rosa var robbys färg?
men det är väl min skärm antar jag…Robby? :confused2: :confused2:
-
Off topic är bara förnamnet!
Måste ju finnas många bättre forum för detta t ex http://www.utsidan.se
men eftersom min farsa är en frekevent Keb-bestigare så tror jag att man kan ta tåget upp och sedan åka buss/båt. Bor gör man väl bäst kebnekajse fjällstation. Därifrån utgår toppturer dagligen (vid rätt väder). http://www.stfturist.se/kebnekaise
men spara de pengarna och åk med till Karpathos i sommar istället, klättra i berg kan du göra nån annan gång. -
Just nu är El Yaque på Margarita http://www.yaque-beach.com/ och Jeri i Brasilien http://windsurfjeri.com/ de mest populära resmålen i syd/mellanamerika. I båda fallen kan ni ju bo på krypavstånd från stranden, de lär vara hyggligt vindsäkra också.
-
Hemskt gärna, men hur gör man?
Trodde det var bättre att vada ut när det är isfritt och bara banka ner pinnarna. Men det finns ju bilder på dig med bergborrmaskin på isen… -
andersbq
Medlem6 januari, 2009 vid 20:37 som svar på: Vindsurfing för nybörjare, barn vad ska man ha???@7503 524193 wrote:
Verkar kanon, Hur mycke får man hosta upp för ett sådant kit? Antagligen köpt hos Fallen. är det någon som vet om Gwc medlemar har 25% rabatt hoss honom% Är osäker om ja bara drömt
Jo jag köpte hos Fahlén förra året, riggen var demo så den var billig, brädan kostade typ 7900:-, jag köpte dock 7 brädor till, med motiveringen att det är till hela familjen… Vet ej om ni i GWC har 25% men alla förbeställningar får man 20% rabatt på. Jag tror att bra begagnade barngrejor är ganska lättsålda de närmaste åren, det är ju babyboom just nu bland var och varannan Steffoholic.
-
andersbq
Medlem6 januari, 2009 vid 20:31 som svar på: Vindsurfing för nybörjare, barn vad ska man ha???@svennebanan 524186 wrote:
Finns det billiga simulatorer att köpa?
Helt onödigt om du frågar mig, Vendela drog upp riggen i TT för första gången och har aldrig ramlat i sedan dess ( i vindar upp till 5-6 m/s, sedan är det pappsen tur). Det verkar som barn bara kan det (lillebror 6år, lite struligare, men till sommaren så går det säkert bra).
-
andersbq
Medlem6 januari, 2009 vid 19:16 som svar på: Vindsurfing för nybörjare, barn vad ska man ha???Jag tycker 8 år är en bra ålder, Vendela började i år, se bilderna, på en Kailua JR, dvs en 120 liters nybörjarbräda för barn. Den är i princip identisk med min freestylebräda i måtten, men den är mycket tåligare och har softdäck samt en powerbox mitt under, ovansidan av denna kan man använda som bärhantag.
I början blir det mycket slör och det kan vara svårt att ta höjd, med en fena under brädan så blir det enkelt att kryssa.
Riggen har 2008 varit ett 2 kvm segel med rak mast. Fördelen med den riggen är att vattnet släpper enkelt. Men nästa år blir det ett riktigt segel på 2.8 kvm.
Att vänta till ungen är 12 är väl både elakt och opedagogiskt. När dom börjar tidigt är det grymt enkelt för dem direkt, tepåsestadiet finns liksom inte. Jag tycker det är viktigt att man skaffar bra grejor; riktiga skor, lagom varm våtdräkt, bra rigg och en tunn bom. -
Jag åker till TT vid 11-tiden, men om det inte är körbart åker jag nog också till Apelviken, jag tar mao med hela lasset.
-
Jag har inte kollat idag, hur mycket is menar du att det är nu?
Förbi piren?