Forumsvar skapade

Sida 153 av 197
  • andersbq

Medlem
    14 mars, 2008 vid 18:23 som svar på: Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?

HEY, det är bara att strunta att läsa den här tråden då. Nyfiken i en strut! Märkligt med den här tråden är att JAG fått ovett och minusrykte, och för första gången blivit tvungen att aktivera ignorera-funktionen.
    Min intention var egentligen bara att försöka få ihop just de mest oseriösa surfreklambilderna, inte bara ur genusperspektivet, men för all del, eftersom den startade på internationella kvinnodagen, så är det helt OK att tråden blev som den blev.

• andersbq

Medlem
    13 mars, 2008 vid 19:54 som svar på: Några snabba reflektioner efter ha läst senaste Windsurf

@Knatte 451678 wrote:

Sedan kan man ju fundera varför de bara testar vågbrädor i alla möjliga storlekar eller gör samma sak med freestyleplankor i alla dimensioner.
    Sällan eller aldrig så testas det slalom eller snabba freeeide brädor a130.gif

Jag har funderat på det där. Min teori är att det beror på att man inte vill stöta sig med annonsörerna. På samma sätt är det med en tidning som heter Svensk Golf, som när dom testar alltid bara skriver mer eller mycket positivt om allt.
    Att testa vågbrädor blir aldrig riktigt negativt. Men speed, det är bara att hänga på GPS på ett ställe med jämn vind och vips så har man facit. Samma anledning när dom ”väljer” de märken som ska testas. Det finns nästan alltid ett samband mellan annonsörer och testade märken.

• andersbq

Medlem
    13 mars, 2008 vid 18:07 som svar på: Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?

GetWet – jag ser fram emot att träffa dig på årets speed tour, har märkt att vi delar många värderingar.
    JesperB, – dig har jag inte pratat med sedan Maui -89 men det glädjer mig du fortfarande har huvudet på skaft.

• andersbq

Medlem
    13 mars, 2008 vid 05:50 som svar på: Tips om Mistral one design

@KurtKomet 451448 wrote:

Tänkte snylta på tråden lite när vi ändå pratar äldre brädor. Har någon (andersbq, knatte?) koll på vilken sorts fenbox som sitter i de gamla F2 lightning-brädorna?

/Mats

Det är classic-box, dvs som en US-box fast lite rymligare i sidled. Ett tips är att klippa ett gammalt kreditkort och klämma in för att få fast fenan.

• andersbq

Medlem
    12 mars, 2008 vid 20:29 som svar på: Tips om Mistral one design

@SWE 496 451416 wrote:

Helt sant som Ola P skriver. Skenan kan nog behövas smörjas upp. 5-56 eller WD-40 borde funka bra att smörja upp den med så att den inte kärvar.

Det är väl en tamp i den mastskenan? Då är det inte läge att spruta in massa olja. Jag har förresten aldrig smörjt min mastskena. Min Equipe II låg oanvänd i 12 år och det var bara att köra, som om tiden stått still. (Men geometrin med ett nyare segel var helt kass, mastskenan skulle sitta typ 30 cm längre bak)

• andersbq

Medlem
    12 mars, 2008 vid 06:18 som svar på: En väldigt bra trimguide

@stoorfaen 451244 wrote:

Sweet, tack Andersbq. Kör du med loft själv?

Jag har också fått massa tips och trix hur riggning ska gå till men jag tror att det handlar mycket om erfarenhet och att våga testa massa och inte nöja sig om det känns ”ganska bra” för det kan antagligen bli bättre (om man som jag inte är allt för erfaren).

Nej jag kör Naish och har vindsurfat i en evighet, och just som du säger så handlar det om att prova sig fram. Perfekt trim är inget man läser sig till, men jag tycker jag ser kass trim var och varannan dag jag är ute. Det ser grymt svårt ut att åka runt med för lite nedhal,för hög bom, mastfot för långt bak, för stor fena osv.

• andersbq

Medlem
    11 mars, 2008 vid 20:27 som svar på: Gratis speedbräda?

Och även om den hade suttit på bommen så är det ingen sändare.

• andersbq

Medlem
    11 mars, 2008 vid 16:02 som svar på: Våg- eller freeridesegel till fartbräda?

Jag kan väl betrakta mig som just expert på att segla ganska fort med vågbräda och våg och freestyle segel. För att få lite högre fart, 30-35 knop med så små segel krävs en hel del vind. Vi pratar minst 15-20 m/s. Och i den vinden djup slör. Då vill man dels ha stor buk och stort segel för trycket försvinner helt i ett litet 5,3m2. Jag kan inte tänka mig att det är någon större fartskillnad på dem, båda är ju camberlösa. Man kanske kan klämma fram 0,1 knop mer ur Simmer seglet om det går att buka till, men rätt fena kan kanske ge dig 1 knop mer.
    Jag har t ex 5x10s avarage på dryg 31 knop både på 5,0 Naish Force (våg) och 5,5 och 6,0 Naish All Terrain (freestyle/freeride). Det känns som för min del så spelar det ingen roll vad jag har för typ av segel, allt går lika snabbt (eller lika trögt). Det är som en osynlig fartvägg. Sedan är det ju så att en 95-litersbräda är väldigt stor med ett 5,3 segel när man kör speed, men det är ju ett annat problem. Positiv sak med så små segel, är att dom är ganska stela och tål mycket vind och kan ge fart. Ett stort freestylesegel uppåt 7 kvm är mer gjort för tidig planing och blir bara som en stor broms när man kommer mot 30, så känns det inte med små segel. Om du verkligen vill åka fort i Sverige bör du titta mer på ett stabilt segel på över 6 kvm. Annars fastnar du på typ 28-29 knop… De snabbaste i Australien med vågrejor åker i nästan 40 knop på Sandy Point så det går att åka riktigt fort. Sedan har jag lite andra små tips, som att ta kontakt med en riktigt gammal tävlingsvindsurfare som sparat alla sina slalomfenor för USbox från -89 och har massa superbreda singelstroppar…

• andersbq

Medlem
    10 mars, 2008 vid 19:43 som svar på: Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?

Jag tror den sista bilden riktar sig till dig Spray, jag kan se dig baxa ut JPn och rigga på isen utanför Tällberg, och så en gammal vargpäls som du lånar från gubben som brukar köra hästsläden vid hockeyrinken. Sedan är det bara på med neoprenet och hängselen. Visst ja, först av allt får du ragga runt med cabben och rekrytera det som ska vara inuti pälsen!

• andersbq

Medlem
    10 mars, 2008 vid 18:55 som svar på: Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?

Han viker visst ut sig själv med: http://www.martinvangeenhoven.com/

• andersbq

Medlem
    10 mars, 2008 vid 18:21 som svar på: Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?

@adde 450845 wrote:

Angående Gun’s reklam har jag för mig att herren som seglar i bakgrunden är modellens pojkvän. Men jag kan minnas fel.

Ja i så fall är det ju helt ok.

• andersbq

Medlem
    10 mars, 2008 vid 18:16 som svar på: Böjd förlängare!

Finns en hel trådar om förlängare, här är en: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=54382&highlight=f%F6rl%E4ngare

• andersbq

Medlem
    10 mars, 2008 vid 09:43 som svar på: Upphittat vid Torkelstorp 8/3

@Anders Lenning 450835 wrote:

Finfint, jag glömde en finderhandske (torr) samt en huvväst. Jag tror att jag hade lagt grejerna på räcket mot båtarna (mitt för stolpen med skepparkransen). Fick du med dig två kardborreband av två olika fabrikat också ?

mvh

Anders 0733-614995

Japp, jag har rubbet plus en stickad mössa. Och märket är Sola på västen, inte NP.

• andersbq

Medlem
    9 mars, 2008 vid 17:30 som svar på: Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?

@Jesper_B 450585 wrote:

Tänker själva en Reef-kalender med Kelly och Iron bros iklädda pungpåsar och inoljade i Hawaiian Tropic olja putande med sina surftighta rumpor. Självklart med hårdrippande pro-tjejor i kritiska sektioner på sidan brevid. Vilken djävla uppmärksamhet det skulle få! Jag skulle gå och köpa ett par Reef-sandaler direkt.
    /Jesper B

Ja Reef har väl material för en egen tråd i detta ämnet:

• andersbq

Medlem
    9 mars, 2008 vid 14:26 som svar på: Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?

@Ola_P 450576 wrote:

Ok, nu har jag hällt i mig lite öl, så det finns risk att det blir lite flummigt, men…

Anders, jag tycker nog att BEST faktiskt är mer trovärdiga. (nu har jag ju iofs inte kikat så noggrant på deras övriga kommunikation) Men förutsatt att det inte letat sig ut i deras annonser och (nu letar jag efter ord, men använder) produktimage (i brist på bättre).

De tillhandahåller någon form av innehåll, mervärde, kvinnoförnedring eller vad man nu vill kalla det. Deras breda kommunikation har ingen tydlig koppling till ”best girls” (gissar jag). Men deras girls sektion skapar ett värde för en viss del (större delen?) av deras målgrupp (för min del så är det inte det format jag uppskattar, jag tycker däremot boardseeker babes är helt ok) som på det sättet tillbringar mer tid med varumärket.

Jag vet inte riktigt vart jag ville komma med det, men kontentan far nog att jag tyckte best kändes ärligare/mindre konstlat/trovärdigare än gunsails.

När jag såg BEST så var min första tanke att sluta handla av Fahlén (som nyligen börjat sälja Best). Shannon Best & hans gängs kvinnosyn känns 50 år gammal. Vi har ju tidigare debatterat olika varumärken, och att de flesta av oss föredrar små familjeföretag med soul, av surfare för surfare osv. Men det kanske är så att det finns en nisch för Gun & Best, att profilera sig lite grabbigt & kvinnoförnedrande. Tycker dock att det i så fall är lite svagt och litet marknadssegment. Många lär ju välja bort dem…

Sida 153 av 197
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA