andersbq
Forumsvar skapade
-
Det var riktigt bra idag, (om man kan säga det om TT) men bara undertecknad och safesurfer ute på freestylegrejor idag. ca 12-13 m/s sydlig och varmt och skönt!
-
Ser ju inte ut som hon njuter direkt, stackars krake, VM i planing?
-
@hellgren 429847 wrote:
Många år och många år, jag tycker dom går åt som smör i solsken.. kanske är jag som gör fel 🙂
Där ser ni, en till som köper billig skit. Satsa på riktga grejor!
-
Enkelneopren om du inte ska vågsurfa.
Snåla inte, strunta i ”bra deal”. Köp den som känns bäst när du provar den på. Våtdräkter köper man inte på postorder. Och om man inte har A-spons (=gratis) så skiter man i vem som importerar eller om man har en kompis som har affär osv. Tycker du själv att Ion känns bra, ta den. Den dräkt du väljer kommer du dras med i många år, så det är verkligen värt att välja bra grejor. -
@pure 429551 wrote:
Jag tror att dom som provade sinkers på 80-talet och misslyckades tror att det är svårt att lära sig att vindsurfa.. men dom som provat en 180-200liters pråm ala f2-discovery eller rrd-easyrider med litet våg segel tycker annorlunda. Om man tittar nere på Haga tex på såna som surfar för första gången så går det ju väldigt bra för dom allra flesta.
Håller med, i Apelviken har vår klubb VVK, campingen samt SP har en massa vanliga nybörjarbrädor typ RRD Easyrider och dom flesta brukar klara att ta sig både fram OCH tillbaka efter några timmar. Vissa får även till planing första dagen. Jag tror nog inte den allmänna bilden är att det är så värst svårt att komma igång med dagens moderna grejor. Skulle snarare säga att det finns så mycket mer man kan fördriva fritiden med idag än för 30 år sedan. Dvs folk väljer att göra annat.
-
Har haft en Chinook alu SDM, i snart 10 år, som nyskick efter typ 250 dagar, gillar även den lilla kragen som man justerar längden med. Skaffade i år några Chinook RDM kolförlängare, valde Chinook igen eftersom jag har varit så nöjd med den gamla. Har seglat 60 dagar med dem, vad ska man säga? dom gör sitt jobb. Och jag kan inte tänka mig att dom KAN gå av. Om något går sönder lär det snarare bli masterna! Lite synd dock att det är pin-system på dem, kragen var smidigare. Hur som helst, förlängare har man i en evighet, så satsa på kvalitet!
-
Måste säga att Falle, Jesper och Gustav är betydligt mer smakfulla, kring hur man som generalagent använder Surfzone. All heder åt dem!
-
Anders bq ta din freestyle bräda å gay segel å kryp tillbaks å lägg dig under den där stenen du kom från…….(Jag tar över det Get Wets bråk tråd och inväntar en rallar sving från anders bq det händer faan ingenting på konfen)
Åja jag satte 32,5 knop på den förra veckan, vänta bara tills jag får mitt speed-set! Som du kanske redan listat ut så tänker jag inte skylla på brist på material nästa år! -
@Hankloose 429229 wrote:
Ja ja visst har en å annan testat nån årsmodel med bredmaststrumpa men det va ju efter NP rs4 som den riktiga boomen startade med bred mastficka…
Släpp det där men gamla modeller från 94 å fokusera på framtiden….fan det känns som om dom flesta på speedkonfen har passerat 40 års strecket med råge….Testat nåt år, Guy utvecklade ju dem i 15 år, in i 2000-talet. Hade han inte pajat axlarna så skulle han fortfarande gjort dom bästa seglen.
Släpp det där med att NP är mer innovativa än nån annan!
-
Äh, segelbåt+surfing suger.
Jag har åkt runt i västindien och man hamnar bara på läsidan om alla öar, alltid utan vågor och ofta med sämre vind. Om ungarna ska lära sig surfa, eller vindsurfa för den delen, och pappa också ska få ha lite kul, så måste man få vågor! -
GW, måste man ha en sån där tyskt wohnmobil med hydralfötter och skylift för att få upp brädorna på taket, eller kan man ha en mindre buss?
Min fråga är typ, om man ändå skaffar en, vilken nivå ska man ha? -
@Hankloose 429126 wrote:
Kul nostalgi e det du på bilden Anders?
Nej det är gurun, guden Guy himself. OBS Lilljegren med två L.
(Jag gick en kurs i svart-vit fotografering ca 1995 och förevigade då Guy i sin livs form.) -
Eftersom du är från Karlstad så är det ju ”naturligt” att du kör Starboard och dom har massa fina brädor, men jag har väldigt begränsad erfarenhet av dessa. Det dyker säkert snart upp någon som kan deras linjer. Men som sagt, satsa brett och inte för litet men inte heller för stort!
-
Hmm Stubbie FSW massa begrepp… När jag skriver FSW så är min referens främst Naish Global Wave i lite olika storlekar som jag provat. Vet inte om dessa kallas stubbie eller FSW, men bra är dom iallafall. Och modernt klassiskt, Naish Pro Wave som jag också kört i olika storlekar, lite jobbigare att segla om det inte är jämn hård vind från sidan.
-
Guy är absolut min största idol och förebild. (Och under många år min leverantör av segel och brädor). Men just den breda mastfickan fick han från Freedom via Cobra. Dvs han hade ju när kontakt med dem (Cobra) eftersom dom köpte ett par brädor av honom 1986/87 som dom mallade av. Och i Asien så körde dom bl a ett entyps Thai-mästerskap med Cobra/Guy-brädor med just dessa freedomsegel. Guy fick tag på tre olika storlekar som han sedan sydde om och använde framgångsrikt hemma på Q8-tävlingarna. Ett av dessa Freedom köpte jag billigt sedan. men dom var inte i monofilm och dom hade en mastkurva för sjukt styva alu-master. Guy använde hur som helst dessa egenhändigt modiferade Freedomsegel när han själv började sy egna i bottenvången hemma i Frillesås. Jag har ett sådant från 1990 kvar i min egna brädmuseum.
Här är en bild på ett av Guys slalomsegel från 1994: