andersbq
Forumsvar skapade
-
Lite historia från Sverige; Håkan Adner träffade på en regning vårdag på lokal regatta i Kullavikstrakten, någon gång runt ca 1983 en irriterad man som som sa ”det här måste man kunna göra bättre”. Det var Guy Lilljegren,
som var en av Sveriges mest framgångsrika jolleseglare i mitten av 70-talet (Finnjolle världsmästare mm).
Guy började därmed skapa 80-talets bästa racebrädor. Dom var dyra och lätta.
En norsk världscupseglare , Per-Ottar Skaret, men kallades Putti, machade Guy i början. Andra som seglade på Guys brädor var t ex Arto Kantojärvi. Runt -83/84 utvecklade Guy de första flerkonkava brädorna. Samtliga brädtillverkare följde efter med 3 till 4 konkaver på slalom och courseracebrädor.
En annan norrman, Svein Rasmussen (idag Starboard & PWA-leader) seglade framgångsrikt med Guys brädor i världscupen runt 87-88. Cobra köpte ett par av Guys brädor och försökte bygga replikor 1987, Cobra 280 (slalom) Cobra 380 (race). Dock var kvalitén usel (den svenska importören gick i kk).
En annan svensk (vet ej vem det var) startade 1988/89 ”Guy Lilljegren Boards” i ett försök att bygga standardproduktion av Guys prototyper.
Runt 89-90 började Guy bygga de första ”formulabrädorna”, dvs centerbordslösa brädor för courseracing. Dessa var runt 65-75 cm breda, ganska rak akter och hade djupa fenor på 45-60 cm. Detta när samtliga andras brädor t ex Copello var en decimeter smalare och hade formen som slalombrädor. Guy gillade heller aldrig sina produktionssegel, utan sydda alltid om dem själv och 1989 började han även designa och sy racesegel. Runt 1990 ansåg många att hans enormt breda mastfickor & stenhårda cambrar, bara var klumpiga, men idag ser alla racesegel ut som de han sydde då. Han började också med förtvistade segel (mycket nedhal & löst akterlik) innan kolfibermasterna fanns. Han kom bla själv 2:a på VM i raceboard med dessa. Sedan mitten av 90-talet jobbar han på SSPA, men ryktet säger att han fortfarande bygger racebrädor i Frillesås. (Och ryktet säger även att han bygger kiteprylar åt sig själv och åt sonen Anton)! -
De är bra, det här är folkbildning på fin nivå!
Viktigt för alla nya i sporten som tror att namnet har något med sköldpaddor att göra.Och anledningen till att jag började fundera var att jag läste Knattes FAQ för nybörjare, där han skriver att genomgående boxar kom 1994… Kännde att det inte riktigt kan ha varit sant.
-
@simpa89 403874 wrote:
1985 With Larry Tuttle developed the Tuttle box, fin box of choice among racers.
1986 With Larry Tuttle developed “pointer” fins, the first spinout-resistant, highly efficient racing fins. This basic design won the pro worlds in ’86 through ’89.
Jag tror minsann att du har plockat bort ”Ken Winner” före eller efter årtalen.
Han ska oxå ha en liten guldstjärna i detta sammanhang 😉 -
@memark 403847 wrote:
Coolaste Tuttlen var ju tveklöst Donatello. 😉
Jo jag hade sällskap (rese) med en kille som envisades med att kalla den Turtlebox…
-
Aha tack, då så, nu slipper jag fördriva denna stitlje med att fundera på denna viktiga existentiella fråga!
-
Snacka om pseudodebatt. Gör som Robby Naish och sluta gnäll.
-
Jag säger bara: Robby Naish
-
Jag kan bjussa på lite egna tyckanden om Naish All Terrain-segel inkl jmf med förgångaren AMP samt snart lite egna tyckanden om nya Force -08 och Global Wave 98 liters, när örat läkt klart, men då måste Steffo sätta upp en ny kategori i recensioner; ”2008”.
-
@The_Novice 402006 wrote:
Jag har kanske missat ngt med var parkerar folk som bara skall bada/sola i Apelviken?
(om södra är camping plats och norra är full med VVK’are, så blir det väl inte så mycket kvar)Fast det kanske inte är några som badar frivilligt i det vattnet…
Om det är något som det finns mycket av i Halland och i Varberg i synnerhet, så är det badplatser. Vi på det här forumet behöver väl inte även föra badarnas talan oxå?
Dessutom så är det ganska glest med badare när det blåser bra, (men det gäller nog generellt lite varstans).
-
Det kanske är läge till att kalla ihop ett stormöte och starta en organisation typ Cold Hawaii
http://www.coldhawaii.eu/
och få kommunen att inse att andra framgångsrikt marknadsför sig med surf typ:
http://www.ci.huntington-beach.ca.us/ -
Jag tycker oxå att Klitmöller förlorat sin charm, när man började jaga alla fricamparna och byggt lyxhus på gamla Klitgrillen mark etc. Men nu har väl Westwind eller vad nu surfshoppen heter, flyttat in i Brännings gamla lokaler och kanske det kan bli ett uppsving, med likande regler som man har i Hvide Sand Nord? Där är det en bom som man passerar a 25:- och där får bara vattensportare parkera, (dessutom tälta) tror jag.
Kopplingen till Apleviken är att det ryktas om att Surfers Paradise ska bygga nytt brevid Majas och flytta allt dit. Med samma lösning som i Hvide sand, kan det bli lösningen Varbergs Surf-Souls folkabusscampare.
-
Teorin & praktiken kring mastfotens läge är att tryckpunkten i seglet ska vara över lateralpunkten på fenan/centerbordet/”det som håller emot under”.
På kryss med en raceboard med nedfällt centerbord måste man således flytta fram riggen så att denna punkt hamnar över (eller strax bakom) centerbordet.
På en centerbordslös bräda är det, som sagt, bara fenan som håller emot.
Ovanstående gäller i planingsläge.
När det gäller ickeplaning ”deplacementsfart” håller även själva brädkroppen emot en del.
De flesta seglar ju numera centerbordslöst och med planing, och då är det snarare storleken på seglet som bestämmer mastfotens optimala position. (Stort segel – långt fram, mindre segel – längre bak).
När jag har en ny bräda eller segel, kanske jag flyttar/trimmar mastfotens placering 5-10 ggr på ett surfpass, bara någon cm åt gången. Positionen förändrar bräda oerhört. Man måste hitta det optimala läget för dagen. När man kört in sig vet man på ett ungefär, men även då stannar man ibland för att flytta ett par cm.