andersbq
Forumsvar skapade
-
vad ska du ha för skit?
-
Hmm Guy på SP, det hör verkligen inte till vanligheterna, undrar vad som är på gång? Måste ta en sväng förbi Torstenviksvägen och kolla!
Ser ut som han har handlat hängsele linor eller nåt våtdräktstillbehör. -
Du får hem och hala upp vågen, även om du uppgav -89 först och nu hänvisar till SURF från -93. Cobra brädorna 1987 som var de lättaste course brädorna vägde 13,5 kg kompletta. Men eftersom dom var byggda av sandwich och gasbinda och färg, så fanns det ingen det ingen som vägde under 16-17 kg efter någon månad. Alla gick sönder, tog in vatten och fick förstärkas till den milda grad. Rent teoretiskt går det att bygga en bräda på 12,5 kg;
7 kg block, 3 kg laminat, 400 gram matskena,1 kg centerbord, 500 gram stroppar, 300 gram fenkassett plus en läääättt fena! -
Det där en Equipe 1, den kom till 1985. Men ert exemplar är från 1987, tror jag, för det är den extra lätta varianten. Det fanns inte många sådana i Sverige. Om jag minns rätt så hade Janne Högberg en, men han slipade av dekoren och la nytt halkskydd. Sedan hade Per Sköld en och Peter & Manfred Szamer (deras farsa ägde Interski som hade import agenturen för Mistral). Samt en ljushårig kille från Småland som jag glömt vad han hette, hade oxå en. Dom var dyra och det var ransonering på dom lätta. Equipe II CLS var det däremot uppåt 15 pers som körde.
-
Jepp, originalcenterbordet är cirka 5 cm smalare. Men Mistralen har så bra flaps, så det läcker ganska lite på undanvinden. Märkligt nog verkar flapsen vara som nya, fast brädan är 17 år.
Ja, det är en Equipe II LCS, som står för Light Carbon System. Det fanns en annan lite tyngre oxå.
-
Nu har jag pga denna tråden kåtat upp mig till den grad att jag släpat ut grejorna, tvättat i klorin och riggat 7,8 i trädgården. Tänkte att man kanske ska göra comeback på Per Anderssons memorial. Allt ser ut som förr, men Northbommen alurör lär inte klara så mycket drag. Här är bild på det stora centerbordet:
-
@Oregistrerad 380147 wrote:
”Men det verkar som en bräda från 80-tal altså? Kan man räkna med att den är tyngre än 15 kg?… Jag vill nog ha en lättare bräda än 15 kg.”
Min F2 Lightning Race är från 1987 eller 89 och om jag inte minns fel så väger den 15 eller 15.5 kg, sedan fanns det en lika dan F2 Lightning Race med bättre material och den vägde 12.5 kg.
/Björn
Det är nonsen, det finns ingen bräda på nästan 250 liter som väger 12,5 kg komplett. Inte ens Guys mesta snålbyggen! På coursebrädor är det massa detaljer som drar upp vikt, mastskena, centerborskassett. Ett par extra stroppar, minst.
-
Lars Bjärkling på Hönö äger en Guy … Men känner jag honom rätt så vill han nog behålla den!
-
Det är nog inte själva idén att dom ska vara täta. Om du har dem till dykning eller vanlig surfing finns helt andra produkter.
-
Du kan bredda ditt urval när du letar. Många course-brädor var helt OK.
Tiga (Race)
BIC
AHDoch förstås
Fanatic Cat
F2 Lightning
Mistral Equipe (alla)Men inte
Cobra 380
Klepper
Skulle du komma över en original Guy Lilljegren så är det jackpot, du kanske ska ta och ringa till honom? Bor i Frillesås. Har själv köpt många brädor både på beställning och från hans ”lager”. -
andersbq
Medlem28 april, 2007 vid 20:36 som svar på: Vad är ditt BÄSTA tips och trix för nybörjare?Finns bara ETT enda sätt.
Detta tror jag Patrick Troell sa i en intervju 1985 efter att ha vunnit GT Västkustbrädan:
”Så mycket tid på vattnet som möjligt”.
Tänk alltid på det, det spelar ingen roll om det blåser lite eller mycket. -
Det är första gången någon lanserat Linköping som ett ultimat boende för bra sideshore. Jag ska se om jag kan bearbeta frugan att flytta dit, har ju redan några kompisar där. Det tog oss 7 år innan jag fick henne att flytta hit till Halland. Och vi har ändå 800 meter till havet, det är ju skitsamma om detär det eller 35 mil.:grin:
-
Carl, om det är en sån som Knatte hade, så vänta hellre. Den var/är tröööööööög!
-
En sak är helt klar, skalan i omröstningen var väl avvägd.
Och nu vet jag att jag är helt inom normalfördelningen! -
Öhh, lika nära? Jag har 1,5 mil till Åsa och 4,5 till Apel!