Forumsvar skapade

Sida 194 av 197
  • andersbq

Medlem
    3 april, 2007 vid 05:24 som svar på: viktigaste prylarna

Oj jag läste inte din fråga först. Trodde du menade vad som var viktigast för att trimma prylarna. Dvs det man ändrar på mest och oftast, när man lånar andras grejor eller har nytt segel eller bräda. Nedhalet, hängseletamparna, mastfoten plus lite fenomsorg kommer man i så fall långt med.

• andersbq

Medlem
    2 april, 2007 vid 20:29 som svar på: Påsken?

Hupp, men mina gissningar är baserade på prognoser, visserligen proffskällor, men eftersom det är en vecka framåt så är det +/- 5m/s på alla mina bud. Dock skulle förvåna om det är under 5 m/s i södra sverige kommande vecka. Tror inte det blir några kulingar heller. (utom i morgon tisdag) Själv ser jag fram emot att köra mitt nya Naish AMP 6,5, perfekt i 6-10 meter!

• andersbq

Medlem
    2 april, 2007 vid 14:50 som svar på: Påsken?

Långfredagen kan nog bjuda på lite planing med 5,0 på Öland, iallafall fm kan du räkna med 6-10 m/s. Även Skåne och Blekinge får runt 10m/s västligt.

Sedan kan nog annandag påsk bli intressant. Kanske uppåt 10-15m/s…
    Både västkust och östkusten!

• andersbq

Medlem
    2 april, 2007 vid 10:54 som svar på: Påsken?

Onsdag ä nog bra i Haga, (Öland) runt 15m/s väst, men Långfedag fm så ska du vara på västkusten = Varberg, runt 10 m/s NV, sedan vrider det till V på Lördagen och ökar igen till 10 m/s. Soligt runt 10 grader i luften och 8 i vattnet. Ser ut som fin påsk för vissa. Kunde man bara slippa släktmiddagarna så vore livet helt underbart!

• andersbq

Medlem
    1 april, 2007 vid 20:27 som svar på: GP 1/4 Per Wallin, Lejet

Men det var väl inte Per på den stora surfbilden? Han kör väl HOT, inte Pryde & JP?

• andersbq

Medlem
    31 mars, 2007 vid 07:29 som svar på: Vindsurfingindustrin

Vad det gäller Simmer Sails så var det väl så att Klaus & Malte Simmer drog i gång det i Tyskland tidernas begynnelse. Flyttade till Haiku på Maui osv.
    Någon gång under slutet av 90-talet så köpte Tomas Persson & Markus Bohman varumärket. Två sanna surfers, även dom. Tror att man nu har egen tillverkning i Taiwan.

• andersbq

Medlem
    31 mars, 2007 vid 06:11 som svar på: Vindsurfingindustrin

The Boards & More AG was set up in 2000 and resulted initially from the merger of three players competing in the action sports industry: Mistral, F2 and Fanatic. As a result of this acquisition, B&M became the world leader in the windsurfing market as well as the leading distributor in the European snowboard business. B & M has also established itself as the No 2. Global player in the Kiteboarding market, which has been seeing a steady increase over the last few years.

As of August 1st, 2003, the Swiss KJ Jacobs AG has sold it’s windsurf, kite and snowboard company, Boards & More AG to an investor team led by Yves Marchand.

Today, B&M is an international enterprise, with its main subsidiaries in Molln, Austria and Oberhaching, Germany. Product designing, purchasing, logistics, international and national sales, as well as customer service for the worldwide market are controlled from these locations. To these activities are added central services such as IT, finance and accounting, as well as human resources. Worldwide sales are carried out via a network of company-owned sales enterprises, agents and importers all over the world.

THE COMPANIES

Mistral Sport Group
    1976 Ernstfried Prade and Peter Brockhaus founded the company in Switzerland
    1991 Klaus J. Jacobs took over the group through the acquisition of ADIA
    1996 Incorporation of North Sails
    1999 Incorporation of the Fanatic and ART brands
    2000 Incorporation of the F2 brand – Mistral Sports Group becomes Boards & More GmbH

Fanatic
    1958 Foundation of the Schütz Werke
    1981 The Schütz Werke establishes the Fanatic Windsurfing brand
    1988 Fanatic enters the snowboard business
    1989 Fanatic (Ultra Trend) presents its first clothing collection
    1999 Sale of Fanatic and Ultra Trend to the Mistral Sports Group
    2000 Mistral Sports Group becomes Boards & More

F2 International
    1981 Foundation of the Peter Brockhaus GmbH in Wals, Salzburg and registration of the ”F2 – Fun & Function” brand
    1982 Acquisition of the production plant in Kirchdorf/Krems and beginning of a company-owned windsurfboard production (Peter Brockhaus Production GmbH)
    1985 Sale of the Peter Brockhaus Production GmbH and the Peter Brockhaus International GmbH to the Perlmoser company. Renaming of the Peter Brockhaus International GmbH into F2 International GmbH.
    1988 Headquarters of the F2 International GmbH moved from Wals, Salzburg to Kirchdorf/Krems. Foundation of the F2 International Deutschland Vertriebs GmbH in Munich, Germany. Foundation of the F2 Fun & Function S.A.R.L. in Brest, France
    In 2000 Purchase by the Jacobs AG. Transfer of the headquarters from Kirchdorf/Krems to Molln, Upper Austria and new corporate name Boards & More GmbH

Management

Till Eberle
    Brand Manager for North Sails, North Kiteboarding, ION

Till got a Master degree in Industrial and Light Engineering and was about four years a member of the National Snowboard-Team Germany. After one year in the Trade Marketing at W.L.Gore & Associates, he gained experience as the Product-Manager for Fanatic snowboards. Starting in 2000 Till built up North Kiteboarding from scratch to become world market leader in 2005. Since 2005 he as well took over the lead for all North Sails, North Kiteboarding and ION business of Boards and More (Kites and Sails) as the Brand-Manager.

Boris Zwetkoff
    Brand and Line Manager

Boris got a wide range of experience from more than 15 years in the board sport industry. He started his career with two years retail knowledge in a snow/skateboard shop as well as three years as a snowboard professional. Before working for Boards & More Boris used to work three years as an independent sales agent for various hard- & softgood brands. After several years as Product-Manager for Fanatic Snowboards, he was responsible for the Brand- and Sales-Management of Fanatic Windsurfing. Based on his experience as Business Unit Manager of the whole Windsurf business, Boris is steering all F2 business of Boards & More.

• andersbq

Medlem
    30 mars, 2007 vid 17:42 som svar på: Stadium XXL

Nu har jag oxå varit där. Ingen fara för riktiga shopparna om dom säljer på detta viset. 7-8 F2-brädor, alla utom en utan prislappar. 15 tal segel med dyra ord. priser. Hängde några bommar på väggen och 8 Quik T-shirts för 349:- styck.. Ingen säljande personal inom synhåll. Ja oxå hade de långa hängselelinor för 129:- paret. Vem har 24 tums? Kitare kanske.

• andersbq

Medlem
    30 mars, 2007 vid 14:17 som svar på: Endelig vind?

Jag får inte röja mina fina källor, men Klagshamn i helgen får ostligt runt 3m/s. OM man är ledig mitt på dagen på måndag 2 april, så är det nog uppåt 8-10m/s på västkusten.
    Fan vi har haft det bra hela vintern med vind just på helgerna, tänk om det hade stått sig resten av livet…

• andersbq

Medlem
    30 mars, 2007 vid 06:59 som svar på: Endelig vind?

Om du fiskar efter långtidspronos nästa uke, så är den väldigt osäker. Det såg ut som bra NV vind redan från tisdag, men nu ser det ut som högtrycket över Polen står sig lite till. För att få västlig vind, måste vi ha bort den här eländiga värmen som kommer från sydost. Enlig mina källor är det tidigast runt påsk som vanligt väder är att vänta!

• andersbq

Medlem
    30 mars, 2007 vid 06:46 som svar på: NO wind mission f-bay

Ni måste vara oerhört sugna, när ni går ut i såna här extrema förhållanden!

• andersbq

Medlem
    29 mars, 2007 vid 21:05 som svar på: Tack för i vinter Maui!

Tackar också för dina utförliga rapporter med tillhörande bilder! Onekligen mycket insäljande. Nu är jag också sugen både på Maui & SUP. Är dubbelbokad den 20/4, men det kanske löser sig! Ta med dina SUP-investeringar i så vi kan få klämma!

• andersbq

Medlem
    27 mars, 2007 vid 07:42 som svar på: Någon som har tips om kompaktkameror?

jag har en Pentax Optio WP som jag köpte för 14 månader sedan. Kul med en vattenkamera som tål någon meter, den är inte särskillt snabb, blir lite taskiga färger etc. men ett kul komplement.

Min älsklingskamera heter Canon Powershot S3, den levererar drömkvalitet. Jag har även Canon Powershot S1, föregångaren vilken jag varit oerhört nöjd med. Lite klumpig, men det är den värd, optiken är super. Funkar bra för surffoto!

• andersbq

Medlem
    25 mars, 2007 vid 11:02 som svar på: konvertera video

Jag är visserligen inte moderator här, men jag tror nog detta är ett forum om vindsurfing. Det finns 100-tals forum, bara i sverige om, videoredigering.

PS Förresten så heter lösningen på ALLA konverteringsproblem http://www.avsmedia.com/

• andersbq

Medlem
    23 mars, 2007 vid 10:45 som svar på: Stadium XXL

Carrera!

Ja, då har vi 3 källor som säger i princip samma sak:

Surferboy: 35.000 brädor i Sverige 1985, vilket var ca 8 % av världsmarknaden.
    Svein Rasmussen: 520.000 brädor i världen 1985.
    Undertecknad: 280.000 i Sverige under hela 80-talet. (snitt 28.000)

Detta är ju inga absoluta sanninga, inga hemmabyggen eller customs är med. (Jag känner alla som byggde custombrädor i sverige för levebröd, och man kan väl sammanfatt det med att Skattemyndigheten inte blev så rika…)

Men hur som helst, sifforna är bevis på att det ligger massa ”hinkplast” i form av Vintor och Duforer i förråden, och att vi har en halvmiljon svenskar som kan berätta den klassiska partykillern; ”jo jag har också vindsurfat, gick jättebra åt ena hållet, men sen dom fick hämta mig med båt” (eller ”jag fick gå/simma hem”).

Det är ju i sig inget egenvärde att dom historierna får ny fart, så på det viset håller jag med Dr masse…

Sida 194 av 197
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA