anonym-anvandare
Forumsvar skapade
-
Har du bommen för högt blir trycket mot bakfoten mycket större än främre fot i stroppen och det känns som om fämre foten får tendens att glida ur stroppen.
JJ -
Svar till:
Gotland bjöd på fin sidesore 4.0 och bra vågor. (Seglare Peter Öhlund)
[/ QUOTE ]
Var är detta kort taget? Finns det mer?
-
nej, men seglet ser lite taskit riggat ut. dra mer i tamparna..
-
Passformen är allra viktigast när man väljer våtdräkt. Alla stora märken gör bra grejer, det gäller att hitta en dräkt som sitter bra och släpper in minimalt med vatten i nacken, armar och ben. Pro-limit är fina, dock är deras pro-series tightare än NP. Passar säkert många, men mig passade den inte speciellt bra. Satt på tok för hårt runt hals och skuldror med stryp blodtillförsel till följd. Fick bli en NP istället som sitter klockrent.
/ Frasse
-
anonym-anvandare
Medlem15 september, 2005 vid 11:55 som svar på: Tow-in windsurfing Teahupoo (igen)Håll andan nu!

-
anonym-anvandare
Medlem15 september, 2005 vid 11:05 som svar på: Tow-in windsurfing Teahupoo (igen)Det här va nog ett av det coolaste jag sett!!!
/björn[bild]http://tim-mckenna.com/news/pop.php?file=%2Fimage%2Fnews_dyn%2F2005-05-09-chops-wind%2Fintro_xxxl.jpg#[/bild]
-
Jag har som riktmärke att när riggen sitter på brädan och masten ligger rakt bakåt så ska bommen vara mellan 2 fingrar och en knuten hand ifrån aktern på brädan.
Detta gör att man får rätt stans och bomhöjd oavsett hur man placerar mastfoten i mastfotsskenan.
Funkar tok bra för mig och jag kan köra med samma hängselelinor till både sitt och midjesele, 22″
Jag är 180cm.// Cliff
-
Vad gäller tamparnas längd är det också en smaksak. Är man ”grön” är det såklart lättare med något längre tampar. Även där måste man testa sig fram. Köp variotampar och variera tills du hittat rätt.
-
Jag håller inte med om att en hög bom ger en mer lätthanterlig bräda och rigg. För viss typ av segling är nog en hög bom att föredra, framförallt vid lättare vindar och inte så mycket tryck i seglet. Gillar man att köra med stora segel (typ slalomsegling) är nog min åsikt att en lägre bom ger bättre kontroll. Seglet tillåts twista mer och man får mer tryck på brädan vilket håller den kvar i vattnet. Det blir inte så fladdrigt. För låg bom är givetvis inte lyckat, då blir seglet bångstyrigt och man får för mycket tryck långt fram på brädan.
Själv är jag 190 + och kör väl bommen ett par cm under vad du kör på bilden. Testade senast att höja 3-4 cm, men det resulterade i ett fladdrigt ekipage med många spinouts som följd. Körde då 7.3 när freestylenissarna körde 5,7-6,2.
Så – testa dig fram. Gaffla in rätt höjd genom att börja högt och sänk sedan gradvis tills du hittar en höjd du trivs med.
-
Tack 🙂
Det var så J*la bra…
/Freddan med sin lilla blå uppblåsbara leksak…. -
Varför väljer man att starta en vågsurfbutik i malmö? Finns nu nästan fler sådana butiker (soulsurfer och red snapper) än vindsurfshoppar. Hur många dagar per år kan man vågsurfa i skåne.. ?
-
otterbäcken vänern toköverriggad 4,7 göttmos
-
Ja har gåshud fortfarande……Det är något speciellt med Torö…vågor i Marocco, vågor i Portugal, vågor i Australien….inget går upp mot en byig Torödag med polarna….när det är som det var igår…….
Ingo, j*ligt nice känsla att knata upp från surfet till parkeringen och känna igen känslan från 2001 men denna gång fick man vara med och leka i brytet…
/Freddan
-
men har du nån länk där det finns bilder??
-
Det var faktiskt mitt segel på bilderna, 3.5 inköpt ca -90, men det var polarn som seglade. Själv vågade jag mig inte ens ut på vattnet i stormen…