Forumsvar skapade

Sida 3431 av 3702
  • anonym-anvandare

Medlem
    29 september, 2000 vid 13:43 som svar på: Starboard Formula vs F2

Jag har seglat båda och kan säga att båda två är mycket lättseglade jämfört med t.ex F2 thommen 305 eller andra längre coursebrädor. De båda går att segla med i MYCKET MERA VIND. Det är segelstorleken snarare än brädstorleken som blir problemet. Båda brädorna beter sig MYCKET lungt även i hård vind (typ 12-13 m/s).
    Min personliga uppfattning är att F2:n gippar bättre och är enklare på slören men att Starboarden är enklare att kryssa bra med.
    …men tävlingsresultaten värden över talar nog för Starboarden…
    Lättvindsseglingen har helt klart nått en annan dimension med dessa brädor.
    Steget mellan XXL:en och 305:an är ungefär som steget mellan en vågbräda och 305:an trot om ni vill…
    JAG VET!

• anonym-anvandare

Medlem
    29 september, 2000 vid 12:05 som svar på: Snösurfa

Skimbat seglet kan vara en lösning till ert problem, fungerar på alla underlag, går fort och har mycket bra hoppegenskaper. Jag har prövat på det mesta som går att segla på vintern och kommit fram till att skimbatseglet är det bäst fungerande konseptet och påminner dessutom mycket om surfkänslan, rekommenderar att pröva. http://www.skimbat.com.

Free skaten är rolig att leka med men kräver blankis, kitarna har för mycket dragraft i sidled och har dessutom snörena som trasslar sig, snofern lär ska vara farlig att hoppa med, korigera mig om jag har fel.

h. Patrick

• anonym-anvandare

Medlem
    29 september, 2000 vid 11:15 som svar på: GAASTRA NITRO3, 15kvm !!!!!

Är nog inte nöjd med svaret från Barry. Men han kanske inte vill säga nåt heller.
    Bor man i Stockholm (som jag gör) vill man ha ett riktigt stort segel…
    Får väl pressa Barry lite mer… 🙂

/Tomas

• anonym-anvandare

Medlem
    29 september, 2000 vid 11:03 som svar på: SharkAttack!!

Et lite innlegg fra Norge også.
    Var i Geraldton i 3 mnd. i ’98. Så ikke en hai. Seilte da mest på Coronation. Tror haien blir redd, da det er minst 50 windsurfere på vannet samtidig. Klart det er hai i området, men om man ikke reiser for langt offshore, så er det ant. liten mulighet for å bli tatt. 100% sikker er man vel ikke, men jo mere folk jo mindre mulighet. Surfet alene på sunset og point moore noen ganger. Følte meg ikke helt sikker da. Skal til Geraldton i 3 mnd’er til vinteren også. Skal prøve å ikke falle i jibben på det ytre revet på Coronation da. Får heller trene tricks på det 2’e revet.
    Som dere svensker sier: Lungt.

• anonym-anvandare

Medlem
    29 september, 2000 vid 10:31 som svar på: GAASTRA NITRO3, 15kvm !!!!!

Löjligt!! enligt Barry Spanier…nedan saxat från [url]http://forums.gaastra.com:[/url]

There must be a lot of hurting legs from all that playful pulling.
    The first question I would ask is at what point is it silly? a finn dinghy has 109 sq feet of sail area, about ten square meters.
    the rules for the class call for all up weight of about 350 lbs (160 kg).
    the finn as an olympic class was quite high performance and was clocked at 24 kts reaching.
    if you are racing in 3-5 kts all the time and seldom get real breeze, it would seem that making the board bigger would make more sense than making the sail bigger. in fact i have an excellent version of that philosophy on the rack in my yard. it is 380 cm, has a sweet carbon dagger board (to make that big sail drive upwind), carries any size tuttle fin, has a slippery sliding mast track for ultimate trim, hiking straps in the right places, and it probably never saw a sail larger than 7.8 before it was retired. all up it weighs 26 lbs. and you never get your ankles wet.
    i think the next effort and lift of consciousness for racing in light wind is to make the already very big sails acceptably lighter and likewise the rig parts. this will go a long way to make sailing with them more fun.
    i know all that long board talk is a bit off the formula track, but isn’t it more appropriate to develop what is most fun in your area, rather than try to adapt to what may work best somewhere else. the northeast US is a good example. if you like to sail standing up (and i consider this the primary distinction in under 8 kts), then a long board with a dagger board will give you more of that. or you can switch to sitting down. SAILING IS STILL THE IMPORTANT PART.
    i don’t know if this answers your question about the fifteen meter sails. it’s early in the morning and i don’t want to think about rebuilding the loft so we could build a thing like that.
    aloha
    barry

• anonym-anvandare

Medlem
    29 september, 2000 vid 09:41 som svar på: SharkAttack!!

Man kan ju lagga till att det ar mycket mindre vagsurfare i WA an pa ostsidan. Det siktades haj flera ganger i Geraldton forra sesongen nar jag var dar. Sen sager folka att det ar storre risk att traffas av blixten. Det ar sant men det ar betydligt fler som utsatter sig for blixtar genom att visstas utomhus an dom som sitter pa lineup. Allt handlar om att det ar vart att ta den lilla risken som finns att bli mat.

• anonym-anvandare

Medlem
    29 september, 2000 vid 09:27 som svar på: Starboard fish

MYCKET möjligt, beror helt och hållet på hur sent som vår container anländer från Thailand.
    /Jonas
    Surfman GBG

• anonym-anvandare

Medlem
    29 september, 2000 vid 06:27 som svar på: Starboard fish

Kommer du till Stockholm?

• anonym-anvandare

Medlem
    28 september, 2000 vid 22:11 som svar på: SharkAttack!!

Jag har hört att hajar måste simma för att få in färskt vatten i gälarna.
    Alltså så är det bara att hålla i hajen några minuter, Jäkligt bra knep!!

• anonym-anvandare

Medlem
    28 september, 2000 vid 21:07 som svar på: SharkAttack!!

Tydligen var -97 ett år som de boende i Geraldton kallade Sharksummer. Ett flertal tigerhajar och vithajar cirkulerade relativt nära kusten. Lobsterbåtarna i Geraldtonhamnen fick tom vid fler än ett tillfälle jaga ut tigerhaj från hamnen!?! Efteråt kunde en viss lobsterbåt hitta stora bitmärken på fören! Det var flera hajattacker även på badande…..När jag var i Geraldton -98 pratade jag med en fiskare som dagen innan fångat en ganska fet tigerhaj strax utanför Coronation…..hrmph. För de som inte vet är (var?) Coronation väldigt populärt bland vindsurfare. Om jag inte minns fel visades ett tv-program i Australien hur en windsurfare blivit attackerad då han stod på brädan och i fulla drag njöt av seglingen. Han överlevde i och för sig. Men risk finns alltid. Men varför gå runt och oroa sig i onödan. Det är nog större risk att slå huvet i brädan när man försöker sig på ngn galen manöver.

Det sas att tysken som dog seglade vid Point More (geraldton) en dag så brutal att inte ens lokalsen var ute…det spekulerades i haveri och att killen drev ut till havs…..efteråt hittades endast bitar av hans våtdräkt.

// O.

• anonym-anvandare

Medlem
    28 september, 2000 vid 20:35 som svar på: Nybörjarhjälp

Det finns väl knappast någon techno som har 280l
    finns det någon bräda på 280l överhuvudtaget,nej knappt.

Nej en bräda på 120-170liter är en bra nybörjarvolym

• anonym-anvandare

Medlem
    28 september, 2000 vid 20:30 som svar på: Nybörjarhjälp

jag.säljer.en.perfekt.lättseglad.rigg.
    Bic.Fun.Slalom.6.4m2
    -98
    maila.om.du.är.intresserad!
    forza98@yahoo.com

• anonym-anvandare

Medlem
    28 september, 2000 vid 18:34 som svar på: dominikanska

Cabarete är stället där man vindsurfar på ön, finns ca 7 center där. Franz på Happy är softast, kör med f2 och north. De övriga centren har vissa attitydproblem, men bic och fanatic är rätt bra dom med.
    På denna adress: http://www.hispaniola.com/discus/wind-and-weather/index.html
    finns det vind och vågprognoser för cabarete. Kolla där så ser du själv hur det blåser, det finns lagrat ett år tilbaka.

Bra boende finner du på: http://www.hispaniola.com/Cabarete/hotels.html
    Hotell Residencia Dominicana
    Maila och fråga om pris. Vi betalade 300 dollar för ett dubbelrum per månad.

• anonym-anvandare

Medlem
    28 september, 2000 vid 17:30 som svar på: Brädbygge!!!

Ta det lungt med den giftiga epoxyn. Jag har själv byggt 4 brädor men blev tvungen att sluta kladda efter sista bygget. Synd för det är jävligt kul. En droppe lim på huden räcker för att få utslag på hela kroppen som bara går bort med kortison salva. Och andvänd gasmask med kem filter.

• anonym-anvandare

Medlem
    28 september, 2000 vid 17:20 som svar på: Starboard fish

Håll öronen öppna efter Surfman GBG Demo tour, då kommer 2001:orna att finnas för test.
    Fishen har fått mycket bra kritik världen över och 2001 kommer tex Fanatic med en kopia……..2001 kommer det 3 modeller, 75, 85 och 95.
    Kolla http://www.star-board.com för mer info.
    Mvh:
    Jonas
    Surfman GBG

Sida 3431 av 3702
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA