anonym-anvandare
Forumsvar skapade
-
anonym-anvandare
Medlem18 september, 2000 vid 09:27 som svar på: ### Big showdown in little Näset ### SWT 2000 Racing GöteborgFör er som vill se dom bästa göra upp så åk dit……..bla S-39 Christoffer Rappe ställer upp!
-
Jorå, det stämmer verkligen att vägen dit är jobbig, det tar ca en knapp timme att ta sig dit ifrån Chania som är de svenska resebolagens närmsta charterort. Chania ligger på den norra sidan av Kreta och Paleochora på den södra. Jag var där i slutet av augusti, då blåste det lätt kuling (knappt 14m/s) och byig offshore. Det kan även blåsa sideshore men det fanns ett stort rev mitt på stranden (uch och fy). Höga bergen runt viken kan ge en byig vind, speciellt vi offshore. Iövrigt kan jag hålla med om tidigare inlägg.
-
det behövs inte tränas, kiten lär man sig på 2 h.
Ja man kan släppa baren för att man har en leech
till ena linan vilket gör att den kollapsar. -
anonym-anvandare
Medlem18 september, 2000 vid 06:06 som svar på: ### Big showdown in little Näset ### SWT 2000 Racing GöteborgVägbeskrivning ligger på SBF’s hemsida http://surf.to/sbf
-
håll käfftn på di Howard…
-
> First, to clarify, camber is the curvature of the sail, and we seem
> to refer to ”cammed” sails as those with some sort of ”camber inducer”
> device in the luff sleeve.skriver Ellen Faller på rec.windsurfing
-
Köp en torrdräkt! Då får du segla längre. Min erfarenhet: Det är inte kroppen eller huvudet som sätter stop vid avkylning på senhösten, det är händerna som är svårast att hålla varma. Mvh
-
Den brädan måste ha blivit jävligt konstig…..ROCKER-KURVA är hur mycket aktern skiljer sig från mitten…SCOOP är hur ”hög” nosen är….en bräda med mycket rockerkurva svänger bra, men planar sent!!
-
Mkt nöjd med SOLAs torrdräkt. I stort håller sömmarna och när de ev brister lagas de lätt med lite neoprenlim. Dragkedjan ibland något trög men kan försiktigt (försiktigt!!!) smörjas med ex kemiskt ren fett alt dyl. Min dräkt har klarat 3 säsongers normalsegling (inget slit och släng, ganska normalt försiktig!). Den är helt klart VARM!!!!
-
anonym-anvandare
Medlem17 september, 2000 vid 18:43 som svar på: Nån som fått segling på ”Norra” idag?Suverän segling i mycket trevliga och jämna vindar vid Kapellskär idag. Småbräda och ca 6,5kvm!
Mvh Roslagens Brädseglare -
jo det är såhär. rocker är benämmningen på hur mycket brädans nos går upp.
Scoop är ur mycket akern går upp. Mätt med en lämplig tangeringspunkt på hela kurvan.
Tail kick , så som jag har förstått det är samma som scoop. Man brukar säga rocker -scoopkurva om hela bottenkurvan.
Jag har bara byggt en bräda hittills, men lärt mig en himla massa
teori. Det svåra är bara att omsätta alla mått till verkligheten.
Hälsningar Peter -
Det är MYCKET enklare att lära sig än windsurfing.
Man hoppar 5 m högt efter 10 ggr. -
Sånt här är intressant att läsa. Konf när den är som bäst.
Gärna mer info vid fortsatta tester vilken bräda RRD:n eller AHD:n som du tycker har bäst stabilitet när det börjar gå undan i hårdare jämnare vindar (både i chop och i mer flatvatten) om man får önska nåt.
Mvh / Bosse -
Jag har dålig erfarenhet av okespor. Har ett par NP nu som är
ganska sköna. De har hållit i 2.5 år vilket jag anser vara ett bra
betyg. Skönaste skor jag använt var ett par Atan, kändes som att
vara barfota! Tyvärr var det ingen vidare kvalitet på dem. Prolimit
har jag aldrig provat men de ser i varje fall ganska sköna ut…