Forumsvar skapade

Sida 3449 av 3702
  • anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2000 vid 19:47 som svar på: Speed-frågor

Jag har med en GPS seglat i 51,51 knop dvs 95,3 km/tim!!!! Visserligen på isen i en isjakt,, men ändå!
    Vi använder oftast bättre beg. vindsurfingsegel, seglade vid ovanst tillfälle med ett 6,5 A.R.T segel från -98 så det är väl inte
    det idag snabbaste.
    Är det ngn som vet var gränsen går?? dvs en teoretisk gräns, på isen är ju inte motståndet så stort som när man seglar i vatten,
    dessutom,, när det går RIKTIGT fort så är ju luftmotståndet på vindsurfingsnubben icke obetydlig.
    (Isjakten är försedd med en vindkåpa som ger ett mindre luftmotstånd.)

• anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2000 vid 19:28 som svar på: Krav på framtida reglering av sporten Windsurfing.

inte på löpsedlarna, däremot en del gruff från yrkessjöfart på sistone
    Problemet är att när det väl händer (det behöver inte vara särskilt allvarligt) och det gör det i garanterat i en expanderande sport som lockar till sig ”många nya glada” så är det för sent att agera om man inte tänkt till i förväg.
    Det här landet fullkomligt vimlar av regleringspellejönsar som hela tiden vill berättiga sig själva genom att finna nya möjliga faror att reglera bort och så dom själva kan rippa nya feta konsultarvoden och muta in ett allt större område för sig och dom ”närmast sörjande.” Och framförallt: Uttala sig i TV, typ titta pappa är i TV. Varför skulle dom låta bli windsurfing när om hoppat på i princip allt annat?

• anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2000 vid 19:03 som svar på: Krav på framtida reglering av sporten Windsurfing.

Har det varit några allvarligare tillbud med surfare inblandade i Sverige?

• anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2000 vid 18:24 som svar på: BLÅSER PÅ TORÖ !

Västlig vind, seglade med 6,9 fram till kl 16 då det mojnade. I stensvik var vi 3 smurfare och 3 kitare. Solen sken och det var gött att leva. Körde så när på en älg på vägen hem.

• anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2000 vid 17:34 som svar på: Askimsviken i gbg…

bommen står öppen kan jag meddela!!!!!!!

• anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2000 vid 16:04 som svar på: Vulcantips

Kolla bakåt för att rotera och nedåt mastfoten för att få lite framvikt. Om du duckar med huvudet så kommer nosen att gå i först och brädan att slajda runt. Vikten skall ligga mellan din framfot och mastfoten när du landar och börjar plana baklänges.

Tänk på att rotera runt masten ordentligt och greppa på andra sidan, inte bara hoppa upp och släppa bakhanden – det funkar aldrig! Du måste runt!
    Handgreppen är viktigare än att tvista med höften eller sträcka ut bakbenet – allt detta kommer naturligt om du har balansen rätt och greppar fort.

Ut och spruta vulkaner!
    Hoppas att jag var till hjälp.

Staffan

• anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2000 vid 16:03 som svar på: Vem är vem? S-XXX

Men va fan, det är väl bara att godkänna det och sätta en liten kråka eller nåt! VA?

• anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2000 vid 14:50 som svar på: Kamin i buss!

Det bör funka bra, har haft en POD värmare i båten.
    Men du,, tänk på att du har just ventilation, det går åt mycket luft till en dylik värmare.
    Fick i förra veckan reda på att några bekant höll på att omkomma på grund av en värmare och dålig luft-tillströmning,
    så detta är inget att fuska med.

Lycka till!

• OK.
    Låter bra.
    Men fungerar det att ftp:a upp till denna databas?
    Det är ju det som är grejen, att vår dator automatiskt skall skapa filer med nya väder-värden, denna fil skall sedan automatiskt skickas med ftp till servern. Det är så det fungerar med websidan i dagsläget. Filen byts ut var 10:e minut.

Hur får jag tag på dig så att jag kan fråga om det är några problem?
    Jag finns här: staffan@bolminger.pp.se

MVH
    Staffan

• anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2000 vid 13:11 som svar på: Vulcantips

Tjenixen!
    Jag nöter samma manöver och har inte satt den än, men det hjälper att försöka luta ”framåt” mot masten i landningen. Annars hugger aktern direkt å man drattar på rygg. Börjar själv prova att ta tag i masten med handen som släpps först. Första försöken använde jag den som nån slags balansvinge som bara fladdrade och inte alls hjälpte till.. Sen har jag fått tipset att verkligen tänka på att rotera alla 180 grader med höfterna. Good luck!
    //Magnus

• Tack för att ni har en kammera där,50 000 besök är mycke i samman hanget.

• Helt sant.
    Vår räknare räknar troligen från IP nummer. Med dynamisk tilldelning som de flesta har så varierar dessa även om det är samma besökare.

Men alla som besöker vår sida är inte vindsurfare.
    Ungefär hälften av alla kommer klickandes från andra sidor.
    Vi har många träffar som kommit från Hallands Nyheter, Turistbyrån i Varberg och Apelvikens Camping. Flest kommer dock från Surfers Paradise, ca en fjärdedel av alla besökare.
    På campingen säger de också att de sällan har samtal från oroliga husvagnsägare som undrar hur mycket det blåser, om deras förtält blåser bort. Där har vi en kategori besökare också – totalt ointresserade om hur det ser ut på vattnet.

Hur som helst så är vi mycket nöjda i klubben. Inte bara över besökarantalet utan också för att vi själva har ganska bra koll på när det blåser i viken.
    Med tiden har vi lärt oss att tolka förhållanden, riktning och styrka, även om mätaren inte sitter idealiskt placerad.

MVH Staffan

• Jo, jag vet att SMHI har WAP.
    Wetteronline har även alla observationer vid de svenska flygplatserna.
    Vädertjänsten brukar också vara bra och stämma, finns på WAP.

Det var ovärdeligt i helgen då vi lyckades plocka alla bra timmar genom att hålla kollen på de olika vädertjänsterna (det blev tidiga mornar).

Men vi vill inte ha prognoser, vi vill kunna se hur det blåser i viken.

Det enda vi saknar är en plats på en server som stöder WAP. Allt annat är fixat. Vår dator och väderstation är redan förberedd.

Staffan

• Hej, kul att det går bra för siten men…

Det där med 50.000 ”unika” besökare skall man ta med en nypa salt. Vad är en unik besökare? Det är knappast så att det finns 50.000 aktiva och uppkopplade vindsurfare i Sverige…så stor var sporten möjligen på 80 talet….men knappatst nu.

Vad som räknas som ett ”unikt” besök bestäms ju av statistikprogrammet. Om ”Kalle Svensson” surfar in flera gånger om dagen räknas han troligtvis bara en gång..oavsett hur många ggr han är inne per dag. Om han däremot går in 4 dagar senare ger det säkert ytterligare en ”unik” träff.

Oavsett så är det ju ett bevis för att så fort en webbplats kan ge någon form av ”nytta” så blir den snabbt välbesökt.

Webmaster

• anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2000 vid 11:03 som svar på: Vem är vem? S-XXX

det fanns det men eftersom man inte får lämna ut personuppgifter på internet utan dess tillstånd så finns det inte kvar längre. SBF hade det förut på sin sida…

Sida 3449 av 3702
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA