Forumsvar skapade

Sida 3468 av 3702
  • anonym-anvandare

Medlem
    29 augusti, 2000 vid 10:48 som svar på: stavanger surf

Stavanger er best. Klitmöller er OK, men jamført med Stavanger, så er det bedre vind, flere spoter som kan ta imot swell. Swell er det alltid i Stavanger. Langs Jæren er det alltid et eller annet sted hvor man får bølgesurfet om det er litt for lite wind til windsurfing. Her er det heller nesten ingen folk, så du kan eie bølgene for deg selv. Ellers så er Stavanger by en av de beste party stedene i Norge + at de fineste damene bor der. Så det er bare å ta Strømstad-Sandefjord ferja, og kjøre videre til Stavanger. Det er verdt en dags reise. PS! Beste seilinga i Stavanger er fra Oktober – februar.

• anonym-anvandare

Medlem
    29 augusti, 2000 vid 09:57 som svar på: racemän! 10+ segel?

Det finns något som heter segelbåtar, går även att vara fler på farkosten. Inte lika kul. Ärligt talat, är det inte själva tävlingsbiten som gör det roligt med 10+ och feta brädor? Hur kul är det att plana själv utan någon att rejsa mot i 4 m/s? Jag tycker själv att fun-faktorn minskar rejält när fenan blir större än 40 cm.

• anonym-anvandare

Medlem
    29 augusti, 2000 vid 09:34 som svar på: racemän! 10+ segel?

HEJ Vad menar du med för små brädor för 10+ hur stor skall en bräda vara?

• anonym-anvandare

Medlem
    29 augusti, 2000 vid 09:28 som svar på: Väderspråket behöver ändras

vad är det för webadress till båtwebben?

• anonym-anvandare

Medlem
    29 augusti, 2000 vid 09:08 som svar på: racemän! 10+ segel?

Har dålig erfarenhet av 10+ segel trögare att få i gång samt lägre toppfart,fördelen är att man går djupare samt glider längre i vind hålen,wc seglarna använder inte segel större än ca 9,5-10m2 trotts deras låga vind gräns.
    det är bättre att ha en stor bräda med ett lite mindre segel än tvärt om,10+ segel kommer att gå bättre när brädorn blivigt större.

• anonym-anvandare

Medlem
    29 augusti, 2000 vid 07:26 som svar på: racemän! 10+ segel?

Tjenare Jona.
    Vad tycker du om brädan????
    /Jonas
    Surfman GBG

• Klart man ska segla skiten av grejerna, onödigt att byta innan, men att
    påstå att man kan åka en månad utomlands ISTÄLLET för att köpa nytt håller
    inte riktigt. Seglar man mycket leder det till att man även köper mycket…
    Dock är det ju då helt motiverat att köpa nytt. Att ständigt byta prylar
    bara för att ha det senaste är ju helt meningslöst.

• anonym-anvandare

Medlem
    29 augusti, 2000 vid 06:12 som svar på: Tushingham Formula?

Jag håller med om att vi har marknadens bästa brädor
    Formula*Formula konceptet är guld.

78 kg är min matchvikt för övrigt.
    /Johan

• anonym-anvandare

Medlem
    28 augusti, 2000 vid 23:51 som svar på: stavanger surf

Jag snackade med ett par norskar på VM i Polen -99, de seglade mest på Sola strand mitt i Stavanger….blev tydligen masthögt där ganska ofta….synd att det tar ett helt dygn upp från GBG bara…

• Låt oss leka vid tanken att du får segla 40 dagar av 43 och att du under den tiden får minst en ordentlig spolning i veckan.
    Det blir ca 6 rediga spolningar och under dessa tvättningar kommer en mast samt ev. ett segel gå sönder. Räknar vi vidare
    så gör du i snitt 10-15 hopp per dag vilket blir ca 500 hopp. Av dessa missar du ca 20 % och 10% blir riktgt brutala missar.
    Här ryker troligen en bom, någon panel i ett segel och om masten inte blev trashad när du blev spolad så går den säkert
    sönder här. Risken att brädan får hoppgropar och stressveck är ganska stor… Hur som hellst så håller ingen produktionsbräda
    mer än maximalt två sådanna resor…

Jag håller med om att jag föredrar att resa iväg och segla istället för att byta utrustning varje år men samtidigt är det just
    under dessa resor som utrustningen blir ordentligt sliten och motiverar, eller rent av tvingar, att man byter… Åker man
    utomlands varje vinter är man ju mer eller mindre tvingad att byta ut större delen av sin utrustning vart 3:e år så att hävda
    att man kan välja mellan att åka utomlands eller köpa nya prylar fungerar kanske en gång men knappast i längden. Sen
    har ju inte alla möjligheten att kunna komma ifrån och segla 1 månad per vinter…

I stort håller jag dock med dig om att det kan vara lite sneda prioriteringar mellan seglingstid och nya prylar….

• det ligger nåt i det du säger.

• anonym-anvandare

Medlem
    28 augusti, 2000 vid 21:05 som svar på: Tushingham Formula?

Sedan så har ni ju marknadens bästa bräda oxå………Starboard Formula!
    /Jonas

• anonym-anvandare

Medlem
    28 augusti, 2000 vid 21:02 som svar på: Rykte om Simmer??

Angående ART så tillhör dom inte Mistral pga att det finns inget som heter ART längre.
    Så är det med den saken.

• anonym-anvandare

Medlem
    28 augusti, 2000 vid 20:53 som svar på: stavanger surf

Jag var i Jaeren (söder om Stavanger) två dagar i mitten på juli i år. Första dagen seglade jag vid Refsnes och den andra vid Orrestrand. Båda dagarna med 4.4 och nästintill rak sideshore! Vågorna var inte överdrivet stora men jag kan tänka mig att de blir betydligt större om det blåser mer och under längre tid. När vi kom dit (kvällen innan) blåste det ingenting. Vågorna var iallafall precis lagom stora för mig. Perfekta att rida inåt och precis på gränsen att satsa allt mot på vägen ut. Jag hade två kanondagar och åker gärna dit igen!
    Vi (jag och min sambo) bodde i bussen vid Refsnes. Det finns toalett och vatten och inget campingförbud vad jag kunde se.
    Om det inte blåser är det bara omkring fem mil till Predikstolen och Kjerag som är värda en resa bara dom!

Anders

• anonym-anvandare

Medlem
    28 augusti, 2000 vid 19:35 som svar på: racemän! 10+ segel?

Jag har kört på Nort WARP 10,2 och AHD78 med 60cm Tectonicsfena. Seglet har mer buk än vad North normalt brukar ha vilket innebär helt OK bottendrag, men även bra vindregister uppåt. I Åhus var det enl uppgift 10-11m/s i byarna (någonstans mittemellan högtryck och lågtryck) och seglet gick att kontrollera…det var inte kul….men det gick. North har dessutom (äntligen) börjat med vanliga cambers vilket gör att seglet är något mer stabilt än min gamla 9,7:a. Jag väger ca 95kg och har inga problem att vara bland de första att plana och bland de första att ta höjd. Seglet är mycket känsligt för rätt trim, men tack vare VTS (Visual Trim System tror jag det heter…du har säkert sett dem…min/med/max indikatorerna i toppen på seglen) så hittar man oftast rätt. Seglet kan nog hänga med nästa säsong om det inte händer något revolutionerande. Det som jag istället börjar snegla på för att gå bättre är en djupare (och kanske mjukare) fena. Och en bredare bräda. AHD78 är kanske lite för mycket ”speedneedle” 😉 …hmmm…eller kanske inte. Time will tell.

Hur som helst. Ett 10+ segel borde ingå i var mans segelgarderob då det nästan fördubblar antal möjliga seglingstimmar. Av alla gånger jag seglat i år har jag säkert använt min 10,2:a 75-85% av gångerna (seglat nästan 4ggr/vecka i snitt sedan april).

Hoppas du fått lite mer kött på benen.

mvh

Per
    SWE16

Sida 3468 av 3702
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA