anonym-anvandare
Forumsvar skapade
-
OK att den inte visar korrekt vindstyrka men man ser onekligen om det är några segel ute i viken och jag antar att när det inte syns några segel så är det för att det inte blåser så där helt orkanvindar (för jag antar att ni pallar mer än en kvarts vindsurfing på ”bästkusten”)
må vinden vara med alla surffreaks! -
Hej
Ditt svar var väldigt bra jag undrar om vi får kopierar det och ha med i vår klubbtidning.
ÖWC -
Hej
Ditt svar var väldigt bra jag undrar om vi får kopierar det och ha med i vår klubbtidning.
ÖWC -
Detta ämne kan man skriva en hel uppsats om, men i korta drag så gör man så här…
Börja med att få upp brädan i planing, på en slalombräda måste man oftast falla av ett tag, så att man får upp farten vilket ger ett ordentligt lyft i fenan (Stor fena=bättre lyft). Börja sedan lova upp mot vinden, inte för skarpt då du tappar för mycket fart.
Man MÅSTE hela tiden ha hög fart när man kryssar på liten bräda, om man går för högt ett tag så att farten avtar måste man falla av och ”hämta” fart igen, brädan skall liksom flyga över vattnet, därav skall man också ha ett segel som är lite för stort för andra bogar så att man har ordentligt ”tryck” i seglet. När vinden kommer mer framifrån blir draget åt sidan större och kroppens position kommer då bli mer ut/framåt från brädan, då blir hängseletamparna som var lagom till halvvind och slör för långa. Alltså korta tampar på Kryssen, om man sätter armbågen i tampen så skall bomen gå vid handleden (klockan). Man skall flytta höften framåt ca 5cm så man får tryck på mastfoten, men ABSOLUT INTE så mycket att främre benet blir mer böjt än det bakre, det främre benet kntrollerar mycket av lyftet i brädan och böjer man på det så hamnar vikten där, vilket resulterar i att lovartskanten trycks ner i vattnet brädan lovar upp i vind och farten avtar. Speciellt viktigt är detta i lätt vind, då brädan tappar planingen direkt om lovartskanten kommer ner för långt. Brädan skall trimmas plant för att få så liten våt yta som möjligt vilket ökar farten och lyftet i fenan, vissa race brädor med skarpa kanter drar nytta av att man lutar brädan en aning åt lä, för att på så vis få lite mindre avdrift. Kroppen skall lutas framåt ungefär så att huvudet är vid mastfoten, men höft och axlar skall fortfarande vara paralella med bommen. Bommen skall vara relativt högt ungefär i axelhöjd.Lycka till med Kryssandet, vi syns på vattnet!!!
// SWE 1114 -
Är detta sant? Får man slå upp tält också??
-
Global Positioning System tror jag det hette som USA tagit fram.
Min GPS plockar in 12 satteliter och kan därför positionsbestämma läget var man befinner sig någorlunda exakt. Förflyttar man sig 1 meter med GPS:n så syns det på positionsangivelsen på displayen. GPS:n har en inbyggd klocka så med tid och poationsförflyttning i meter eller DM, är det lätt att räkna ut hastigheten, medel, max o dyl.
En verklig höjdargrej för windsurfing inte minst när man som jag då och då går in i väggen långt ute nånstans (då vattnet och bananerna som vanligt har tagit slut)och vill bli hämtad med båt.Det finns mängder med info på internet. Sök på GPS.
Det verkar vimla med GPS experter i det här landet men jag är defintivt inte en sån.
Mvh/Bosse -
Hej
Ca 24 knop för mig och jag är säker på att det bör gå fortare med en mindre bräda för den hanterar jag bättre i hård vind. Min igen jag är defintivt ingen stjärna trots ett förflutet på Durfour Wing runt 1980. Mao totalt obildbar.Mitt val står mellan Ride och Bee båda ca 100L vill man vara snabbast och är duktig är det definitivt Ride som gäller är man klantig som jag så är det den mer förlåtande Bee som gäller.
Jag ska försöka besvara DrMasses fråga om Diablo 7.7 är snabbare än GTX 9.3 så fort vi får vind runt eller över ca 10m/s här ute. Spännande.
Mvh/Bosse -
Hej
24 knop i ca 10m/s men det kanske blåste betydligt mer just då för det var en grov vindby.
Jo Diablon borde gå fortare kanske bla därför att jag lättare hanterar detta något mindre och lättare segel men vill man vara snabbast så är det kanske V8:an som är ultimatast om man får tro diverse tester i Surf, Boards och Windsurfing de senaste åren.
Racebrädor och racesegel javisst men jag är klantig och kan inte göra dessa ultimata prylar rättvisa.Det jag framförallt exprimenterar med är mastfotsplaceringen, fenstorleken och bomhöjd det där har grym betydelse upptäcker jag när det börjar att dra i.
Men ärligt DrMasse jag har lång väg kvar innan jag ens blir en ”möjlig” vindsurfare. Fast det är grymt kul i alla fall och mest osannolikt är att damma omkring nästan helt ensam i en otroligt vacker skärgård så när som på ett större antal paddlande tyskar.
Jag har väl sett Peter Harts och David Whites ultimata speedvideo från Sotavento ca 200 ggr. och det är märkligt hur den sitter fast i huvudet när man är ute på brädan. (Jag lånade ut den till några via konf. men den kom aldrig tillbaka så den måste vara klart bra.)
Mvh/Bosse -
Hej
Förmodligen går det inte så bra med 9.3GTX-riggen faktum är att 295:an 130L + 9.3:an känns otymplig i skärgårdssegling som ofta innebär grymt vridande
vindar.Jag håller på att lägga upp en jättekul test mellan Ride som har grym topp och Bee:n som är snällare men å andra sidan inte lika snabb (bägge ca 100L.)och den som vinner kommer att bli min höstbräda. Men det här är ju grymt individuellt. Tester på Lanzarote i grov vind indikerade starkt 100L i alla fall för mig är den volym som JAG kontrollerar bäst när det blåser ca kuling som det gjorde där. Men jag är defintivt ingen stjärna tvärtom, (men jag har en långsiktig plan)
Ska man slå personliga rekord tror jag att man gör det med just en sån ca 100L bräda. Fast huvudsaken är ju att man har kul.
Mvh/Bosse -
Hej
Jag betalade ca 2900SEK + lite för extra-antenn och nåt pogram för koppling mot
PC. Garmin 12XL, den provades under ett år i Bosnien under klart tuffa
förhållanden av en kompis och den fungerade klockrent så därför använder jag
den men den finns säker andra något billigare som fungerar lika bra.
Visst är det kul att kolla hur fort man kan lyckas segla men den verkliga höjdaren är att finna sitt favorit-hastighetsintervall för långturer. Mitt är
15 – 17 knop det tog måndader att luska ut detta, men nu förtiden försöker
jag alltid rigga för den hastigheten om man ska ut hela dagar på långtur i skärgården.
Mvh/Bosse -
Hej
Garmin 12XL (fungerade perfekt i Bosnien) + 2 st. (ihopknutna plastpåsar + 1
plastpåse till som stötdämpare + mycket liten ankarplastlåda som skyddag GPS:n när man far rakt in i masten och dyl vilket jag gör ofta + spännband runt
kroppen.
Vi har kollat GPS:n mot båt-loggar + bilhastighetsmätare och den är ruskigt exakt vad gäller fart. Däremot vad gäller exakt position har jag inte kollat annat än mot sjörkort och på den nivån fungerar den klockrent. Jag har den annars för det mesta inställd på riktes nät ”RT90” så den anger i meter var man är.
Mvh/Bosse -
Jag antar att du vill kita när det blåser lite för att sedan windsurfa när det börjar blåsa bra. Själv har jag en naish 9.5m2, skulle jag köpa en kite idag skulle det bli en 11.5m2. Jag väger knappt 85kg och med dina nästan 100 så ska du ha en riktigt stor.
Gustav
-
Jo det har ändrats på reglerna i Danmark du får campa vart du vill precis som i sverige.
Danmark har fått Allemansrätt