anonym-anvandare
Forumsvar skapade
-
Håll du dig till dina ”vik-brädor” för på moderna coursebrädor funkar det här konceptet inte alls……stor fena = mindre avdrift, mera lyft…..Kant i vattnet, nja kanske inte, så liten våt yta som möjligt och låt fenan göra jobbet!!! Lovartskanten ligger inte i alls i vattnet på en flapper, bara en liten del av läkanten och fenan är i vattnet!!! Och när man tar riktig höjd ligger brädan vinklad så att man är på gränsen till att få fenplaning…
-
Webcamen i Apelviken säger inte mycket, kollade på den innan jag åkte ner i måndags, såg helt platt ut…det kan jag säga, DET VAR DET INTE ALLS!!
-
Från Rene Egli center då eller? Skulle inte tro det, sönderkörda och lagade hudra gånger per bräda….körde själv i sönder två brädor och sket i att byta direkt så de lär väga bly!!
-
Det har blåst söndag, måndag, tisdag och kommer att blåsa även imorgon sannolikt här på ostkusten. Fast ni har ju rätt riktning för att det ska bli lite vågor. Men i sommar tycker jag det verkar som att Jylland har snott det mesta av vind och vågor för er, webcambilderna från Varberg har inte varit så imponerande och inte heller DMI:s väderobservationer.
Skulle det inte vara lite häftigt att kunna sätta en framåt mitt i natten med pannlampa?? -
Det brukar väl sällan vara så att de har kvar gamla loggor i nya segel?!!?
Det händer ju bara med nya bilmodeller att de vill maskera vad som komma skall.
Inom vindsurfing tycker jag att det mest brukar vara så att de gärna vill visa upp de kommande modellerna för att skapa att sug som vi alla glada konsumenter går på.
Och förresten: RX2 proto??? När körde Björne på ett standardsegel senast??? -
Grattis till honom!
Förresten ”voodoo”: Kommer North Voodoo linjen att finnas kvar till år 2001? Vad säger Walle?
Vad kommer mer? -
Det låter som om du seglar en gammal slalombräda med boxkanter från sent 80-tal. Tryck på läkanten? Det passar knappast en nyare bräda. Speciellt inte en bräda som passar i ”viken”.
Segla på lovartskanten. Brädan skall ha så lång kant i som möjligt (även vid planing) och fenan skall bara styra. Med denna metod kan man använda en mindre fena vilket gör brädan ”lösare” och skönare att segla med då det drar i.
Häng lite i bommen.
Om det är tveksamt med vind – skota så att du hänger i bakstroppen, du skall nästan ramla frammåt. Då behåller du planingen även genom de svenska vindsvackorna.Droppa in!
Johan
-
Eller varför inte flytta till västkusten – här blåser det även på dagarna…
-
Jag har seglat i mörker, det funkar bara det är lite månsken, fast det är ju rätt riskabelt om det skulle hända något!
-
Fall av lite innan du sätter i fötterna!!!! Jag antar att du seglar med sele annars måste det vara mycket tryck för att kunna sätta i fötterna överhuvudtaget.
-
Utanför Göteborg på en ö, alltså Öckerö!!!! Viken brevid Hummerviken om ni nu ska hitta den!! Dock ej att rekommendera for faint hearted!
-
Mer uthal när du väl planar är helt korrekt, det blir mindre sidokrafter som vill få dig på avdrift då, mindre krafter för fenan att hantera!!!
Överste Kapten Kryss////
-
UCPA är grymma.
Har åkt både på skid- (Argentier) och vindsurfing- (Tarifa) resa med UCPA. Bra instruktörer, utrustning, boende osv. Det är bra om du kan franska eller spanska om du ska på sommarresa då det inte är så många svenskar (nästan inga) som åker på dessa och bara instruktörerna och 10-20% av fransmännen kan engelska (man klarar sig dock ändå).
Jag rekomenderar Tarifa. Bättre att surfa och vara varm å gla än att åka snowboard å frysa/Henrik
-
Njae… nedhal är bra, högre bom likaså men inte mindre uthal, icke…
har du tryck i seglet så är det bara att ösa på med uthal för höjdtagningen,
det säger sig självt om du kolla på varför du får lyftkraft(fart) genom ditt segel. -
Bästa stället att gå i från är kallbadhuset på sydsidan. Nära till parkering,
rigga på gräs och sjysst strand. Egentligen får man nog inte gå i där,
men badgästerna brukar inte vara där när det är bra surfväder, så vem
bryr sig…/Jesper
jesper.fransson@framfab.se