anonym-anvandare
Forumsvar skapade
-
Vem är den där Barbord, klart intressant att seglet alltid skär åt babord oavsett varifrån du har vinden (sty-ba).
Jag är skeptiskt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
-
Ta och kolla vädersidorna för fan….
-
Hej campingen längst bort vid bunkrarna heter Nystrup camping (känd från kultfilen surferne kommer) dom har stugor sist jag var där kostade det 1200dkr för 3dar.
Kör hårt!
-
Det är 24 anmälda bara ännu, det är dock 15 fler än förra året, väldigt många efteranmälde sig förra året…vi räknar med cirka 40-50st
-
Tackar får väl ut och prova..
-
stå på dig . konfen e free och ska så för bli
tror nog inte att du är wallen du är på tok för kort.
och surfbussen du bor i är på tok för sletten.
men som vanligt seglar man bra grejer så blir andra
seglare lite lesdsna. he he he easyrider
ps höll bussen hem till västerås ds -
anonym-anvandare
Medlem29 maj, 2000 vid 22:13 som svar på: Vart drar man Öland eller Västkusten!!!!hm ibland udrar man vem som är lättstött hmm
-
astrock = äldre bräda med bra nybörjaregenskaper och 125 liter, nonose kom 94 (95) och innebar att man flyttade tillbaka mastfoten och bredaste punkten till bakom brädans mitt, typ
och astrorock = !nonose om man kan programera…annars kan jag säga att astrorock inte har nonose -
okej……det är en bra bit på vägen, men vad är ”nonose” aller ”astrorock”? om du så nu vill.
Tack för alla tips.
-
anonym-anvandare
Medlem29 maj, 2000 vid 18:38 som svar på: NY SVENSK WINDSURFINGFILM- svenska windsurfare gör spotchecks på Maui-Hawaii´s NORTH SHOREDet lär vara både från väst-ost-sydkustbor som rippar vågorna
hörde jag på stranden -
anonym-anvandare
Medlem29 maj, 2000 vid 17:39 som svar på: 120L – 130L + >9kvm. Har nån testat detta ordentligt?60 cm
Jag har faktiskt redan testat 9.3 på en Explosion 295 som är 60 bred (130L) och
det fungerar mer än perfekt och är nyfiken på vad andra kommit fram till.Så här tycker jag
295:an har inget av de större (volym) widestyles lite mer ”gungigare vridande
gång” innan de släpper totalt i vågor utan skär i alla fall i jämförelse med de
150-160L widestyles som jag testat, som en kniv i vattnet med ett 9.3.
Det är en verkligt stor skillnad upptäcker jag.
Ca ”90%” av brädan går under vattnet innan planing men det spelar ingen roll för
draget och balansen i det stora seglet motverkar helt klart rangligheten i brädan.
Jag testade att segla några DM under planing igår och det är inga som helst
problem, tvärtom faktiskt.Jag tycker fortfarande att widestyles är super, en helt ny typ av surfing men man
bör noga tänka till innan man köper en widestyle som man inte köper en med för
stor volym.Det ska verkligen bli roligt att testa toppen men en sak är redan klar, ett 9.3 + en
295 Race-Freeride ger en underbar Surf-känsla och det är viktigt tycker jag.
Jag upptäcker också att alla dessa timmar redan i år på min nya widestyle
verkligen har lyft min surfing påtagligt det märks inte minst när man kliver på
295:an med ett lite större segel.1980 köpte jag ett special 7.5 kvm mylar-segel för 3500:- (en ny SAAB 99 Turbo
kostade då 58000:-) sågade och shapade centerbordet på min Wing nästan
exakt som på nya Techno 293 faktiskt och fick en helt ny w-surfing i planing i
hårda vindar fast med lång och tung bräda.Jag håller långsamt på att hitta rätt igen fast det kommer att ta tid.
Har nån annan liknande erfarenheter av såna här kombinationer (inte Wing)?
/B -
Jo, det är ju sant. Tryngdpunkten(av vinden) i seglet borde ju vara ungefär vid hängseltamparna så det blir ju samma effekt om man trycker framför denna punkt med främre handen eller drar bakom denna punkt med bakre handen. (Egentligen gör man nog båda delar samtidigt).
Om seglet ej är överriggat har man kraftpilen från kroppen(mitt emellan hängseletamperna) i linje med vindtrycktpunkten och har där med samma drag i främre som bakre hand. Om tryckpunkten i segler vandrar bakåt vilken den gör när man blir överrigad så måste man behålla balansen. För att motverka kraftmomentet som uppstår mellan tyngdpunkten från mitten av hängseletamparna och den nya bakåtförflyttade vindtryckpunkten från seglet så måste man trycka med främre handen och dra med bakre för att behålla den totala balansen. Det är ju enkel fysik, om man tänker efter.
Men varför ”skär” seglet ner på babordssida när man blir kraftigt överriggad?
Jag tror att när tryckpunkten vandrar bakåt så blir seglet mer som en ballong. Segelytan framifrån blir större vilket medför att fartvinden får en sådan kraft mot seglet att seglet helt enkelt slår in från fel sida. Seglet pressas mot seglaren och sen går det fort med en krasch som följd där seglet hamnar snett framför seglaren. Undrar om det är samma sak som händer om ett plan stallar – nån som vet?/BobDog – som har funderat på sin egen fråga!
-
Visst kan du det.
Själv väger jag drygt hundra och kan dra rigg på en 115litersbräda, den åker visserligen ner under vattnet och man får balansera en hel del. Jag har även haft en 130litersbräda och då blir man lagom blöt om fötterna när man drar rigg men även på den måste man balansera lite grann. Som civilaren nämnde så är det bara att räkna på det hela men som han inte nämnde så har man normal en hel del vatten i seglet som man måste lyfta bort innan seglet kommer upp ca: 10-50kg beroende på hur fort du vill ha upp seglet. -
Jag har läst en artikel i Surf-sport från 93, försök få tag i den, den var utförligt och bra.
Det jag kommer ihåg….
Det inns någon form av släppmedel som man kan ha i på insidan av boxen så att epoxigjutningen släpper efter härdning.
Sätt i en fenskruv med en mässingsmutter på fensidan och tejpa fast skruven från ovansidan av brädan.
Fyll på med epoxy som du har blandat i finfördelad glasfiber i och pula dit fenan (den skall vara i rätt riktning och gå att fixera), sen är det bara att vänta på härdningen och hoppas att du får loss fenan…………..