Forumsvar skapade

Sida 3536 av 3702
  • anonym-anvandare

Medlem
    25 maj, 2000 vid 07:29 som svar på: Nu e’ de’ la’ gött!

Jönköping??? Rockar fett??? Skärpning på konfen nu, va!!!!

• anonym-anvandare

Medlem
    25 maj, 2000 vid 07:15 som svar på: Freestyle tävling!!

Det ser ut att bli kuling till Helgen, Söndag

• anonym-anvandare

Medlem
    25 maj, 2000 vid 06:34 som svar på: Björlanda idag??

Vad säger x-skalan på grafen. Tiden i timmar?

/S

• anonym-anvandare

Medlem
    25 maj, 2000 vid 05:39 som svar på: JP brädor

Whitewater (fd T12) har väl så att man kan beställa ännu!

http://www.whitewater.se

• anonym-anvandare

Medlem
    25 maj, 2000 vid 05:04 som svar på: Vindmätaren på Öland?

Kenneth verkar ha brunnit. Trist med surgubbar.
    Peace folks.

• anonym-anvandare

Medlem
    24 maj, 2000 vid 22:25 som svar på: Vindmätaren på Öland?

Nu var kenneth lite brysk tycker jag =)

Så här är det, ÖWC har valt att sätta upp webkameran med en fish-eye lins som gör att du ser väldigt mycket utav vattnet. Kollar du bara på båtarna som inte ligger mer än 15 meter ut i vattnet så ser de ut att ligga mycket längre ut. Surfarna är oftast inte så långt in utan ett par hundra meter ut. Det är alltså inte lätt att se en ”enskild” seglare om den har planing eller ej.

Kameran är riktad åt typ västnordväst vilket gör att du kollar med gässen om det blåser sydligt. Du har säkert sett detta fenomen vilket man alltid gör när man kör över en bro, t.ex. Ölandsbron. Blåser det sydligt eller nordligt där och du kollar åt ena hållet så gässar det som fan men åt andra hållet ser det ut att inte blåsa nånting, ser bara ut att vara skvalp.

Det trevliga med kameran är som sagt att du kan se ett 50-tal neonfärgade prickar i kameran en sommardag och då förstår man att det antagligen är en massa folk som inte är ute på vattnet bara för att stå still utan planing utan att det sjöbrisen än en gång slagit igenom.

Det som står på sidan stämmer, kolla bara på Onsalas väderinfo där du ser skillnaderna mellan två olika antenner på 20 och 25 meters höjd.

/stefan kläppe

• anonym-anvandare

Medlem
    24 maj, 2000 vid 22:13 som svar på: Nu e’ de’ la’ gött!

Det samma i Jönköping!! Nu lever man upp igen!!! mmm…..

• anonym-anvandare

Medlem
    24 maj, 2000 vid 22:10 som svar på: JP brädor

Såja pöjkar, sluta käbbla…
    Så det är ingen som vet var man köpa JP idag, omedelbums…?

/CH

• anonym-anvandare

Medlem
    24 maj, 2000 vid 21:32 som svar på: Racemän!!!!

Nej , Monstern tror jag inte alls på…den verkar inte bra….tyvärr flopp, bara det att det verkar som att de är bra när duktiga seglare seglar dem! Jag är säker på att de skulle gå bättre på en SB Formula!

• anonym-anvandare

Medlem
    24 maj, 2000 vid 21:29 som svar på: JP brädor

Sverige har åsiktsfrihet vetu Dieter!

• anonym-anvandare

Medlem
    24 maj, 2000 vid 15:52 som svar på: Störe bild!

Ibland så hänger sig nedladdningen från vår kamera till vår dator på den stora bilden. Sorry.

När vi ser det så försöker vi åtgärda det relativt omgående.

Staffan

• anonym-anvandare

Medlem
    24 maj, 2000 vid 14:09 som svar på: JP brädor

Synd!! Då blir nog priserna på brädorna lika långt från verkligheten som SP’s personal har taskig attityd.

• anonym-anvandare

Medlem
    24 maj, 2000 vid 14:05 som svar på: Nypremiär med korsband i bägge benen

Grattis, glöm inte VERKLIGT seriös stretching om du varit borta ett tag

• anonym-anvandare

Medlem
    24 maj, 2000 vid 12:48 som svar på: Sthlm idag, vind på G

Var ute 2,5 timma innan jobbet mitt på dan. Skarholmen söder om Uppsala. Jag & Kurre rippade upp skvalpet duktigt, laddade moves hela tiden vilket ju leder till en del badande, men gosse är det värt det eller?! Klockrent. //Magnus

• anonym-anvandare

Medlem
    24 maj, 2000 vid 08:17 som svar på: Lågvinds-GPS-test under episka förhållanden.

Hur var prylarna?

Ställer man sig i centrala Stockholm så ser man tiotusentals vältränade, step-up-,
    spinning- innebandy-, mountainbike, ……… typer.
    Av alla dessa kanske hundratusentals vältränade personer är det bara en enda
    halvrasslig typ som surfar denna fullkomligt episka surf-dag i Björkvik
    och stundtals efter testen med GPS.n i 7-8 m/s jublar för det går så himla fort.
    Drar du med den här kombinationen i slör mycket mer läns än halvvind i ca ”upp
    till mitten på låret-vågor” i 7-8m/s så är det faktiskt rätt så vilt. Trots den stora
    brädan.

(Min speed-referens är Gecko 298 + ett VX2 6.7 under 20 minuter i en verkligt
    grov åsk-by framför ett åskmoln och det var nästan precis kört med hysteriska 90
    kg,s motvikt, då gick det sjukt fort.)

BEE 164 + en GTX 9.3 är helt enkelt en dröm för en som som jag (igen notera 92
    kg). Men givetvis går det lika bra med en Vision 150 stort V8,… RRD……North….
    osv.

I låga hastigheter precis över planing känns brädan klunsig helt klart speciellt i
    vågor 1/2 m men mindre än 1m och i slör, men kommer man upp i 7-8m/s med
    9.3:an så slår brädan med mig på rakt igenom vågorna i en slör, som är mer läns
    än halvvind, och brädan blir riktigt, riktigt, riktigt, riktigt, riktigt rolig (men OBS min
    vikt). Väger du mindre är det nog typ BEE 144, Vision 130, AHD, …. som gäller.

Jag har stått på Sotavento och filmat speed-träningar och helt klart så ser de
    större brädorna (120-130L) klunsiga ut när går i vattnet fort i vågor till skillnad mot
    mindre brädor och rena vågbrädor även när de är seglade av kända proffs.

Mao en stor bräda är alltid en stor bräda.

Men
    I går var jag totalt körd fysiskt men trots det står jag och drar rigg med ett 9.3
    under flera timmar ensam på en fjärd och det känns stabilt och helt lugnt och
    avslappnat pga av den mycket stabila brädan. (och jag som trodde 6.7 var det
    största segel man kunde köra med en gång)

För de flesta surfare jag känner börjar surfingen vid ca 10-13m/s och uppåt. Men
    för mig nu, när vädergubben säger ”måttliga vindar” så är det i det närmaste
    perfekt surfing. Vilket flyt.

Om man tävlar är det här naturligtvis helt självklart, men är man turist-seglare så
    är det uppenbarligen inte det, inte i 08 i alla fall.

Det skall bli grymt kul och göra GPS-speedtesten mot de andra brädorna. Jag tror
    nämligen att Geckon vinner överlägset i plasket på Nämndöfjärden.

Mvh / B

Sida 3536 av 3702
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA