

aviature
Forumsvar skapade
-
FS Speed 3 och framåt går lätt att relauncha på vatten och ger mycket långa hopp.
Samtidigt har den mycket depower vilket är bra för nybörjare.
Dlx har extra lätt tyg och gör att du kan launcha i mycket låga vindar.När andra inte kommer upp lyckas FS dlx-versioner bättre.
-
Ytterligare en lågvindsession, alla andra ligger i plurret och foilen bara glider fram…:cool2:
https://www.youtube.com/watch?v=LUTB7CM0KEo
https://www.youtube.com/watch?v=LUTB7CM0KEo -
@sailortrash 727599 wrote:
ang. vågen så det nog sjukt bra som det är faktiskt.
ja det vore ju intressant att komma ner i storlek i de vindstyrkorna. Men då undrar man ju såklart vad man kan uträtta med 11 m2 och en stor foil? annars är ju 4-8 helt ok med 12 m2 och en moderna fena på formula, men som sagt det går ju på närmre: 20k (bräda) 5 k(fena) 20 k(rigg ink. bom)…rätt osköna pengar faktiskt. beggat kommer man väl ner till 15k, men utan fena skulle jag tro…
Jag tror mer på foilen som ett komplement till det man redan har, oavsett om det är våg, slalom, freeride, formula.
Det passar inte all att hantera, eller ens vill äga, gigantiska (dyra) segel. Men om du ändå gör det funkar det i ännu lägre vindar:
https://www.youtube.com/watch?v=ABvC6jOeROM
0:40=> -
@sailortrash 727591 wrote:
jag tror det skulle bli ännu bättre med en riktig foil. som sagt, fena ger ju lyft åt sidan/uppåt, det kan nog bli ännu bättre med mer vertikalt lyft.
Ja anpassar man foilen för formulafarter skulle den bli bättre.
jodå, jag har sett för våg för flera år sen, ngn typ av promo-video från Hawaii. Det går att surfa på dyningar med foil, alltså icke brytande vågor med nästan ingen kraft i.
Japp, jag har länkat bild på detta tidigare. Ja det kanske skulle kunna funka i lättvindsvåg, men tillför foilen något vid högre vågor? Jag tror tjusningen med våg är att just rida uppe på?
Helt klart vore det häftigt att kunna plana runt 3-4 m/s, den vanligaste i vinden i sthlm tyvärr. frågan är om det är möjligt ens med foil. jag har sett det på kite, men det ser ju knappast kul ut.
Jag tror det skulle funka fint 4-8m/s utan att man skulle behöva köpa dyra racingsegel, och i relativt byig vind. Att inte surfa alls är inte heller kul – jag tror det är tillräckligt häftigt att bara glida runt 20cm ovanför vattnet och freerida när de andra står på stranden. Enklare att ta höjd också antagligen – det är det för kite.
-
@sailortrash 727585 wrote:
Precis, där är du inne på en lösning för att reglerea höjd. Men det borde gå att utforma en foil som vid en viss hastighet genererar ett lätt ”dyk” som tar ut oönskat lyft. det kanhända vara alldeles för svårt kanske, men jag tycker minsan existerande foilen beter sig lite så på de klipp jag sett. har inte sett den komma upp till ytan allafall, men verkar hålla sig väldigt stabil i höjdled när den kommer upp i fart. annars får man ju som med fenor ha en lite olika storlekar och former.
du har helt rätt i att formula använder fenan som foil. vid optimalt trim är hela brädan, som faktiskt är 2.3 m2 våt yta ovanför vattnet stundtals, även på kryss. speciellt de nyare fenorna som är oversized och med jättemycket lateralt flex funkar så, men även min gamla drake R13 gör jobbet. tydligen ger de även väldigt bra hårdvindskontroll också, samma egenskaper som gör att den foilar lätt.
ang. priset så är det nog inget problem med 1750 Eur. med tanke på vad folk ett lättvindskitt kostar idag…och segel har ju redan alla potentiella kunder. ännu mer intressant skulle det vara om man kunde göra den perfekt foilpositionen allmänt känd. då skulle alla fall jag sätta i en tuttlebox i ngn gammal häck jag har i garaget och köpa endast foilen.
kan man dessutom använda samma foil för kite och vindsurfing blir det ju ännu billigare.Det fina i kråksången är att man med foil går ner 1-2 storlekar på segel – så det behövs inga prestandaprylar för att foil:a.
Du har rätt, de som kör formula kommer knappast vilja hänga på en foil under, de har redan en.
Olika vingstorlekar är ett sätt att reglera höjden, men vi får tänka att det blåser byigt också?
Sen är det ”meckigt” att byta vingar och relativt dyra att tillverka.Om man kunde ordna en självstabiliserande konstruktion som du säger, kommer fler vilja köra. Till och med en nybörjare (=fler användare) skulle kunna köra utan att behöva balansera nya okända krafter. Ett lågvindskit har fördelen att inte behöva vara så streamlined(=billigare material) plus att brädan inte behöver lyfta mer än 20cm över vattnet då det är lite vågor. Det är säkrare helt enkelt(=fler användare)
Jag skulle se företeelsen som ett sätt att komma ut oftare och ha kul, det här är inget för våg eller formula, men ett sätt att köra när sådana villkor inte finns.
-
@sailortrash 727571 wrote:
om det är det som är haken borde det gå att lösa enkelt genom att antingen höja upp mastfoten eller fotstropparna motsvarande. att man inte kan justera höjden på surffoiler är kanske en nackdel om man jämför med båtar, men det finns ju inte plats eller vikt för det.
Korrekt. De lösningar jag sett bygger på att flytta foilen så att den är längre fram (se tidigare inlägg med länk) för att kunna balansera någorlunda. Det är fortfarande svårt.
Der funkar ju ändå uppenbarligen, så det kan ju inte vara vitalt. sen regleras rörelsen i höjdled av fart också. ju snabbare, desto mer lyft. Man får nog bygga en foil som kan parera onönskat lyft och därmed hålla sig stabil i höjdled, men det förutsätter isåfall ett rätt snävt spann av hastighet skulle jag tro.
Korrekt. Hydrofoilen passar optimalt för lågvind – där är den en vinnare på hastighet – när andra vindsurfingbrädor inte planar går dessa fortare.
Givetvis handlar det om utformningen av foilen – man kan göra en optimerad för högre farter, men den lyfter då naturligtvis senare.Allt handlar om ”wetted area”. För varje given vindstyrka kommer den optimerade hydrofoilen vinna.
Faktum är att Formula/slalom ”oavsiktligt” använder sin fena som hydrofoil när det går som värst, fenan flexar och lyfter brädan.Man skulle behöva en flexibel hydrofoil och det finns…nästan. En U-formad hydrofoil som stiger upp ju fortare det går sådant att tippen på vingen går genom vattenytan så att lyftkraften minskar. Problemet är då ett extra parasitiskt motstånd genom ytspänningen, det dubblas.
Så jag tror att vindsurfingfoil är ett lågvindskoncept och kunde man göra det billigt & enkelt så skulle TOW (Time On Water) och sporten tjäna på det. Personligen skulle jag vara villig att lägga vad ett hyfsat formulasegel kostar – inte mer.
-
@sailortrash 727408 wrote:
En mothjolle foilar ju otroligt bra. Samma med windridertrimaraner. På båda sitter foilen rakt under seglet, och så har de roder. Kanske är det så man ska lösa foil för vi dsurfing. Liten styrfena bak och foilen under mastfoten. Kitarnas foil sitter också ”mellan fötterna” dvs under masten om de haft ngn…(efter som kroken med kiten sitter mellan fötterna…)
En förutsättning för en stabil hydrofoil är att du har en höjdreglering.
https://www.youtube.com/watch?v=YZU_SqMW_5Y
Längst fram har du ett slags pitotrör som känner av och reglerar höjden via det bakre höjdrodret.”Alla” hydrofoils har liknande lösningar, förutom kitehydrofoils och surfhydrofoils, där balanserar man höjden.
Att köra samma koncept på vindsurfing som med kite är svårt därför masten sticker ner i skrovet (det tredje benet) vilket gör brädan svårbalanserad.
-
@kinetic 727321 wrote:
En foil i kolfiber är i princip omöjlig att knäcka under ”vanlig” segling, nog så viktigt om vill känna sig någorlunda trygg(?)… Vitsen med foil är väl inte att segla snabbare utan kanske mer att kunna köra i mindre vind, snabbt…
Har själv fnulat på en vindsurfplanka av ”semifoil” typ, genom att ha 2 fenor bak (assy??) i ”lagom” vinkel, vinklade så så att de ”lyfter upp” brädan… Som med det mesta är det en fråga om tid o en mindre investering, vi får se 🙂Vi tänker lika, om det inte vore för att du bor på fel kust med fel salthalt i havet skulle vi kunnat knäcka en bärs i ett garage och snickrat ihop något. Jag säger som i Göta Kanal 1,
”den där båten e inte hopfällbar men jag har funderat på att bygga en, men inte haft tiiiid.
-
@bohm 727297 wrote:
Bygg en egen med lite plywood…
https://m.youtube.com/watch?v=pWNvY_8krWg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Bygger du den i enbart plyfa är du dömd att krascha, text från kommentarerna på Youtube:
I decided that I could do it myself for hundreds or even thousands of dollars less. In the video you will see my Dad riding, and also me, in the hat. Sorry, no videos of us jumping the foil. I stopped jumping due to the wing breaking off a couple of times when I landed. It’s still the most exciting board I have ever ridden. Enjoy!
Det finns en bra DIY med epoxi-glasfiber-kolfiber förstärkning & plyfa.
Det är också en sak att bli dragen av en motorbåt med massa hästkrafter, en annan att balansera mot en kite. Då ställs höga krav på rätt vingprofil och lågt motstånd. Annars kommer den inte prestera. -
@sailortrash 727295 wrote:
alltså det måste ju gå att bygga mindre foils och därmed mindre inducerat motstånd. foils borde vara ultimata för speed. både fenor och foils byggs ju utifrån samma ekvationer som räknade ut att man kan få 700 ton flyplan att lyfta bara farten är tillärckligt hög. tittar man på foilen ser man ju också att den får sitt lyft uppåt/framåt genom att den pressas framåt i vattnet, precis som ett flygplan, medans en vindsurfing fena fegentligen skapar ett lyft som är snett uppåt/framåt (den träffar ju vattnet från sidan, finns videos på hur formulafenor ser ut under vattnet när de seglas). ju högre fart man håller desto mindre behöver ”vingen” vara (därför justeras vflygplansvingar bla under färd)..men det finns en minsta gräns annars går det inte att starta. Korta fenor går snabbare än långa, samma princip gäller såklart för foils. tekniken är ju inte direkt ny, har ju använts i decennier på ryska fldbåtar och på diverse jolleklasser (moth…)…finns ju hur många andra varianter som helst i bårvärden: skidor där fram, halvcirklar och cylindrar. troligtvis kan man plocka upp typ vilken som helst av dessa och få en vindsurfingbräda att sväva om man placerar det rätt.
om detta får fäste kommer det nog bli en mkt snabb utveckling skulle jag tippa
Ja det skulle gå att bygga en snabbare foil. Du måste bara lösa balansen med mast, bräda och seglare. Sedan ett system för att hantera höjden över ytan. Alla hydrofoils är beroende av att kunna reglera höjden, precis som ett flygplan.
På en kiteboard är det enkelt att lösa, sätt foilen mellan benen och balansera,,, men på en båt är det en annan femma, en vindsurfingbräda är en båt.
-
@detskavakul 727286 wrote:
En kiteboard för racing seglas på fenor ungefär som en vindsurfingbräda. De är ändå chanslösa mot foilande kiteboards. Vågmotståndet är betydligt större än ev. ökningen av våt yta. Anser fortfarande det är problem att balansera krafterna i foilande vindsurfing som gör att det inte slagit igenom ännu trots betydligt längre trial and error. Visa mig en foilande vindsurfare med ordentlig power i riggen och jag är beredd att ändra mig.
Som jag tidigare skrivit så är det svårt att vindsurfa med hydrofoil och i höga vindar vinner en planande bräda alla dagar i veckan.
-
Det är en väldans skillnad på kitesurf och vindsurf – med och utan hydrofoil.
Vid kitesurf är du beroende av att brädans kant skär i vattnet, brädan skall luta, för att inte förlora höjd. Detta skär kostar energi=fart.
Skäret uteblir när hydrofoil används som ger lyft och riktning => farten ökar och ger bättre höjdtagning.En planande vindsurfingbräda klarar sig i princip med fenan i vattnet, ju mindre brädan är i (wetted area) ju högre fart.
En hydrofoil blir därför större wetted area = större motstånd = lägre fart.Två olika saker. Att kitesurf oftast går fortare än vindsurf beror på att de har lättare utrustning, mer lyft från kiten, kiten tar vindarna högre upp samt att vingprofilen har lägre luftmotstånd och större lyftkraft.
Källa på det:
Du lär inte sett någon vindsurfare flyga iväg 100 meter upp i luften men det finns gott om exempel på tuben med dito kite:are som inte kommer ner 🙂 -
Se till att filma eran utprovning och lägg ut! 🙂
Det finns för få foil-klipp på tuben, men ett jag verkligen gillar är lågvindsvarianten där andra cruisar eller går ur sin ”pumpformulaplaning” medans foilen fortsätter glider fram i typ dubbla farten utan ansträngning.
https://www.youtube.com/watch?v=ABvC6jOeROM
0:40 =>Min känsla är att det krävs lika mycket att lyfta med foilen som att börja plana (med DYR formulautrustning), men när den är uppe så krävs det inte mycket för att bibehålla flygning.
Vid högre vindar kommer den bli långsammare än planande brädor pga. mer inducerat motstånd/wetted area, men som sagt man slipper chop.
-
Quote:simmer 2xc segel 6,0 – 6,5 – 7,1 kvm köpes!
klart!
-
aviature
Medlem26 augusti, 2014 vid 20:33 som svar på: Varför kan jag inte bara få vindsurfa i fred??…Kite på vintern, och då inga uppblåsbara skitgrejjer, ärmpuffar är för barn 😀
Bara att slänga ut kiten, ingen hjälp att launcha eller ta hem, på med skidorna och gasa iväg.Vindsurfing på vår-sommar-höst för att det är stenhårt, svårt och ascoolt. Hade jag velat ha mindre utmaning hade jag valt bridge…eller kite 😀