carl-r
Forumsvar skapade
-
surfan;559379 wrote:Sluta och fundera så mycket ut och segla bara, det är timmarna på
vattnet som gör den stora skilnaden och alla har olika stil så du kommer snart på det som funkar bäst för dej! 😉Men jag är ju på vattnet så fort det blåser! 🙂
Alla har olika stil ja, men det måste ju finnas mer och mindre lyckade stilar. Annars skulle alla vara mycket snabbare. På samma sätt så tror jag inte att det bara är att känna efter lite och köra, för jag tror att man kan mycket väl göra saker fel och ändå tycka själv att det känns bra.
Som t ex ha för mycket vikt på framfoten och inte få upp/loss brädan ur vattnet. Om det jag har läst mig till nyss stämmer, så innebär det ju att jag har massor med fart att tjäna på att försöka avlasta framfoten. Jag har hittils bara tänkt att det verkar vettigt att ha 50-50 vikt på fötterna.Men det kanske är så att antingen så bryr sig de flesta windsurfarna inte sig så mycket om teknik utan bara kör lite som det känns bra, eller så vill man inte avslöja hur man får upp farten den sista biten. Eller så kanske det finns en osäkerhet och ingen vill avslöja att man inte riktigt vet trots att det går skitfort.
Jag vet att jag tycker om att förstå varför det funkar si eller så iaf. 🙂Av det jag har läst på nu under veckan så har jag dessutom lärt mig massor om varför det segel och fen-trim som jag länge har applicerat fungerar som det gör. Bara en sån sak!
-
Här var en artikel till om att åka fort. Jag tolkar den som att han vill att all vikt skall vara på fenan och ingen annan stans.
http://www.iwavesolutions.com/lefebvre/Windsurfing/Articles/need4speed.htmlMen hur går det ihop med Finians tankar om att vara lätt på bakfoten? Nånstans måste ju trycket vara…
-
Förresten, uthalet. Om du kan trycka på seglet lite lätt och få det att nudda hängseletamparna, då har du iaf inte dragit för mycket uthal. 🙂
-
Jag tror man kan säga så att du kan skota in i princip fullt om du är i planing. Du känner väldigt tydligt när du tar död på vinden genom att ha överskotat. Det är ju inte alls som jollesegling där man vill ha så mycket utskotat som möjligt utan att ha back i grejerna.
Iofs så skiljer det lite när man inte ännu är i planing, då kan man köra med seglet kanske lite mindre inskotat, men när du är i planing så kan du oftast dra in den så mycket du kan. -
nouse;559017 wrote:Dunken o Dave ger lite tips här
http://www.boardseekermag.com/special_features/speed/speed_015.htm
Lite roligt dom har lite olika ideer men så skiljer det lite i vikt oxå :).
Ett annat bra tips e o segla med folk som e snabbare.Ger mkt o få lite tips o ideer på plats.Inte dum alls den där intervjun.
Särskilt detta tyckte jag var tänkvärt:
If you are pulling the sail over you, then lower the boom. I adjust my boom around 10cm’s. If the conditions are perfect then it is at chest height when on the beach. Generally in light winds move the boom up, and in strong winds move it down.Och:
BOARD TRIM: On a beam reach, the pressure on both feet should be equal. The more upwind you go the more you move your pressure to your back foot. The more off the wind the more pressure on your front foot. Sheet in hard and remember to close the gap, it is VERY important. Your sail needs to be locked down and not moving, which is why the boom height is important. You should read the way in front of you and go for the fastest path, often steering slightly to keep the board on a downhill course if it is choppy. Angulate at the waist to bring the board over chop. -
benke.;559062 wrote:Sen om man måste kompensera med olika sorts tryck eller nåt så har man fel på trimningen av utrustningen, och förbrukar onödig energi.
Ska jag tolka det som 50-50 vikt på fötterna, avslappnat och se glad ut?
Jag tror mitt trim är helt ok, bara att jag inte är bekväm med fart och chop i kombination ännu. Jag slutade att kalla mig för nybörjare i slutet av förra året, men det betyder inte att jag ser mig som särskilt erfaren nu. Jag vill med mina frågor kolla av så att jag tränar in rätt beteende typ, så att man inte lägger sig till med olater och tror att det är det rätta för att det funkar med just den aktuella setupen. Jag var skidlärare en gång i tiden och gillar att diskutera teknikdetaljer in absurdum. Jag är rätt övertygad om att det är tekniken som skiljer i fart mellan de flesta som tävlar.
-
Cosmo, jag tror att det gör mer. Jag har inte sett nåt test som direkt har bevisat att en lättare bräda av exakt samma modell är mer lättplanad. Däremot ingen skillnad alls i boards förra året, eller var det förrförra?
-
Kinetic: Just nu siktar jag inte på höga farter utan bara på att hitta rätt balans och känsla i kroppen så att det ska kännas bra att öka farten ytterligare.
25 knop kan jag utan problem prestera idag om jag bara riggar stort, men då blir det liksom på en chansning och lite spänt. Därför är jag ute efter att först få in ståsäkerheten och helt enkelt vara säker på att jag gör rätt.
Det jag är mest osäker på är hur jag har vikten på fötterna. Resten av fintrimmet har jag egna åsikter kring, men är inte alls säker på att jag tänker rätt. 🙂 -
Hur gör man för att segla med lite vikt på fötterna rent konkret? Menar man bara att man lägger mycket vikt i selen eller? Men även om jag lägger mycket vikt i selen så kan det ju bli mycket sidotryck på fenan eller?
-
Jag har ju inte modern utrustning och tänker inte skaffa förrän de jag har går fort. 😉
-
Nu har jag kollat ett gäng filmer inkl swespeed.
Alltså, det är ju inget snack om att det är bakåtlutad rigg på alla riktigt snabba seglare.
När man kollar speedfilmer ser det ut som att det gäller framförallt på slören, men när man kollar PWA slalomrullar känns det som att det pekar bakåt med riggen även i halvvind.
Varför kan man undra när Cribben hävdar så benhårt att det är knas?
Riggen är nästan alltid lite åt seglaren till eller helt vertikalt.Men det som inte syns i videna är känslan i benen och händerna. 🙂
Det är nästan det mest intressanta. -
Grymt! Tankar direkt.
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=roh994MVDgs&feature=quicklist&playnext=4&playnext_from=QL”]YouTube – Antoine Albeau windsurf slalom(Hawaii)[/ame]
Här är ytterligare en film, det är Albeau i chop. Han verkar segla med brädan rätt högt (på slutet). Det är inte risk att brädan tar vind och sticker då? Jag har fått upp hela kittet rätt upp i luften och landat på baken en gång å då blir man ju lite försiktigare efter det va. 🙂Åka på speedtävling vore kul, men jag har nog inga möjligheter ännu.
-
http://www.boardseekermag.com/technique/speed-technique-finain-maynard-video.html
Det här var ju också en intressant intervju.
Han säger att han är lätt på bakfoten eller bägge fötterna kanske. Han pratar om framfoten som gaspedalen, men vad menar han med det?
På bilderna är han ju väldigt mycket mer inskotad än Jem ovan, men han säger också att man inte får överskota om man råkar vara medvind. Det sista känner man ju rätt lätt tycker jag. -
Ex här: http://www.boardseekermag.com/Flash/large_player_window.php?title=&path=/video/technique/freeride_series_07/OVERPOWERED-STANCE512K_Stream
eller här om den inte funkar: http://www.boardseekermag.com/technique/overpowered-stance-video.htmlDet ser ju ut som att han skulle kunna skota in lite mer eller?
Eller seglar han perfekt?
Vad händer om han lägger fäller seglet lite mer bakåt? Jag vet att alla säger att ”så gör man inte nu” men jag tycker ändå att det känns som att det går fortare när man får seglet lite mer bakåt.
