Forumsvar skapade

Sida 53 av 78
  • carl-r

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 23:50 som svar på: Gå upp i segelstorlek? (Teknik och trimtips önskas)

    @Carl R 493046 wrote:

    Segel…………Vind…………Fena
    8,8……………7…………….44 (Simmer SC5, North Shore Fins Course Slalom)
    7,5……………8,3………….44 (Gaastra Flow 3x, North Shore Fins Course Slalom)
    6,8……………9,1………….38 (NP KMIV, Curtis SR6b)
    6,2……………__…………..38 (Gaastra CSP, Curtis SR6b)
    6,0……………10,3…………36 (NP WCR, Art Slalom )
    5,0……………12,4…………32 (NP MKII, Mistral Flex nånting)
    4,5……………13,8…………32 (NP RC Wave, Mistral Flex nånting)

    Verkar det här som en vettig strategi?
    Segel…………Vind…………Fena
    7,5……………9…………….38 (Gaastra Flow 3x, Curtis SR6b)
    6,8……………11…………..38 (NP KMIV, Curtis SR6b)
    6,2……………12…………..36 (Gaastra CSP, Art Slalom Blade)
    6,0……………13…………..36 (NP WCR, Art Slalom Blade)
    5,0……………16…………..32 (NP MKII, Mistral Flex nånting)

    Under 9 m/s långbrädan med 8,8.

    Eller är det för mesigt fortfarande, eller ev för glest mellan 6,2-5?
    Hur är det med mastfoten, är det runt mitten för alla eller justerar man det med segelstorleken?
    Med 7,5’an brukar jag ha den strax framför mitten.

  • carl-r

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 21:28 som svar på: Skydd för joysticken på GT 31

    Ser väldigt proffsigt ut. Nästan som ett originaltillbehör! 🙂

  • carl-r

    Medlem
    25 augusti, 2008 vid 16:13 som svar på: Film…..Pozo Tour Old Boys 2008

    @Johan_M 493795 wrote:

    Du har ingen möjlighet att lägga upp så att man kan ladda ner den?

    Prova att högerklicka på den första av länkarna och spara som.

  • carl-r

    Medlem
    24 augusti, 2008 vid 01:58 som svar på: Gå upp i segelstorlek? (Teknik och trimtips önskas)

    Stort tack! 🙂

  • carl-r

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 21:39 som svar på: Gå upp i segelstorlek? (Teknik och trimtips önskas)

    Lika bra att passa på att fråga varför det går fortare med så mycket nedhal? När jag har tittat på seglet med fullt nedhal så har jag tänkt att det är till för att göra seglet mjukare i byar. Att det ska kunna twista ut för att släppa bort kraft. Men det kanske inte är hela storyn eller?
    Och hur är det med buken? Cambers har man ju för att få buk tänker jag. När man drar nedhal så man blir blå så blir ju seglet platt till slut. Vad gör då camberna för nytta? På långbrädan så är väl buk bra, tom undernedhalat som jag förstår det när det blåser mindre. Det ger bättre grundacc eller?
    Är det så att samma form ger för mycket luftmotstånd när det går fort?
    När det fladdrar så det skallrar i monofilmen, ger inte det en massa luftmotstånd? Eller lägger det av när det går fortare?
    Tusen frågor, men jag är genuint intresserad av att veta varför saker funkar som de gör.

  • carl-r

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 19:54 som svar på: Gå upp i segelstorlek? (Teknik och trimtips önskas)

    Tack för tipsen! 🙂

    Trots bristen på gp3s-deltagande från nwc så finns det allt några snabba killar där. De flesta kör numer Saillofts 2-cam segel, väldigt bukiga faktiskt. Jag tjatar lite på dem om att skicka upp men det verkar som att ingen vill posta nåt under 30 knop (även om 30+ farter finns i loggboken i ombytesboden).

  • carl-r

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 14:10 som svar på: Gå upp i segelstorlek? (Teknik och trimtips önskas)

    För att det ska bli rimliga förutsättningar kan jag också nämna att det givetvis är choppigt när det blåser. Inget plattvatten altså.

  • carl-r

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 14:08 som svar på: Gå upp i segelstorlek? (Teknik och trimtips önskas)

    @andersbq 493148 wrote:

    Återigen, stora segel kräver breda brädor. Det är ingen slump att en formula på 100cm kan ta ett 12kvm. Jag vill påstå att du ska ha typ 75 cm bredd för 8,8. Då kan du oxå ha en fena på typ 48 cm. Vidare så är inte ett stort slalomkit gjort för tidig planing. Min Naish Sp 128 med 8.8 planar ungefär samtidigt som min stora freestyle med 7.0. Däremot tar slalomkittet helt annan höjd och går ett par knop snabbare.

    Inga problem. Då kan vi räkna bort det seglet.
    Jag undrar egentligen inte om lättvind i denna tråden, utan för alla vindar och alla mina segel. Jag känner mig ständigt underriggad och gör seglen dumt bukiga mot sunt förnuft och får ändå ständigt höra att jag har för stora segel. Oavsett vind.
    Jag är bara ute efter att veta när jag ska använda vilket segel och fena för att ha fullt tryck i grejerna. Skitsamma om jag får simma hem. Jag har flytväst.

  • carl-r

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 12:18 som svar på: Gå upp i segelstorlek? (Teknik och trimtips önskas)

    @Rasmus_W 493114 wrote:

    Kör du 4,5 på din explosion? Jag har ett minne av att den började kännas stor när 5.7 var stort.

    Nej, det har jag inte gjort. Helt sant.

  • carl-r

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 10:38 som svar på: Gå upp i segelstorlek? (Teknik och trimtips önskas)

    Jag gjorde en tabell med mina uppgifter mha excelbladet som räknar segelstorlekar. Är de här siffrorna rimliga eller ska jag öka upp på m/s på vissa segel? (Jag tror att jag har tittat mer på vad andra har än på min lista på sista tiden så jag är osäker kring hur väl den stämmer.)

    Segel…………Vind…………Fena
    8,8……………7…………….44 (Simmer SC5, North Shore Fins Course Slalom)
    7,5……………8,3………….44 (Gaastra Flow 3x, North Shore Fins Course Slalom)
    6,8……………9,1………….38 (NP KMIV, Curtis SR6b)
    6,2……………__…………..38 (Gaastra CSP, Curtis SR6b)
    6,0……………10,3…………36 (NP WCR, Art Slalom )
    5,0……………12,4…………32 (NP MKII, Mistral Flex nånting)
    4,5……………13,8…………32 (NP RC Wave, Mistral Flex nånting)

    Fenstorlekarna är de fenor som jag har som är närmast det som kalkylbladet anger. Min personliga reflektion är att jag drar mig för att sätta på 44’an eftersom jag tycker att den lyfter nästan väl mycket när det blåser.
    Om det är så man precis planar med 8,8 då känns 44’an perfekt.

  • carl-r

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 09:01 som svar på: viktig tråd för alla som inte bor i halmstad

    Kör med gps’en i bilen. Jämför hållpunkter i GPSResults.

  • carl-r

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 07:56 som svar på: Gå upp i segelstorlek? (Teknik och trimtips önskas)

    @Svenne 492957 wrote:

    Då tycker jag att du tar bort den främre helt och flyttar den bakre ytterligare någon centimeter bakåt. Det kommer inte bara att ge dig bättre kryss, du kommer att få bättre fart också.

    Icke att jag tar bort slösnöret. Det är guld att ha. Dels för att slippa trötta ut armarna när man inte har en chans att plana då det är längre och lätt att komma i, dels för att det sitter perfekt för kryssen på den långa brädan. Det är som en justerbar tamp fast annorlunda.
    Varför tror du att det blir bättre med ”de riktiga” tamparna längre bak?

  • carl-r

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 06:28 som svar på: Gå upp i segelstorlek? (Teknik och trimtips önskas)

    @kinetic 492940 wrote:

    Du har helt OK segel i storlekarna 5.0-6.8, dessa tål en hel del vind…Jag skulle testa o gå ut med ditt MkIV 6.8 när ”alla andra” kör 5.0 typ…Rigga det ordentligt med bra med nedhal (så det är löst till 4:e latten från toppen räknat) o häng sedan endast dit uthalet…Seglet är stumt men när man väl planar går det som tåget…
    Gaastra 6.2 är även det ett bra o lätt segel…Dessa segel är lätta att ”övernedhala”, du märker det genom att akterliket blir ”uberlöst” samt att det inte GÅR dra en mm till då masten/förlikspanelen är spända till max, o således är seglet även helt platt…Även här drar du nedhal till ca 4:e lattan uppifrån, dock så krävs det inga muskler eller ens block (om seglet är från 94 så sitter det öljett), allt går mycket lätt att dra ner, o samma visa här häng bara dit uthalet…

    Tack!
    Jag har ”hört” att man ska dra åt akterliket för att får vettiga kryssegenskaper, men det kanske gäller lättvindssegel?

  • carl-r

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 06:25 som svar på: Gå upp i segelstorlek? (Teknik och trimtips önskas)

    @Tim.Eriksson 492928 wrote:

    Du får säkerligen någon bättre kommentar snart…

    Men! Neil Pryde World Cup Racing 6.0 ska i alla fall ha sjukt mycket nedhal och neutralt eller negatit uthal.. Om du drar för lite nedhal så dör seglet likaså uthal.

    Har själv detta segel i 5.8 och 6.9 (eller om det var en extra camber på 6.9 och då heter det något annat (?)) och jag tycker de tål bra mycket mer vind än moderna freeride/våg segel. Har inga problem att hålla i 6.9 när folk seglar vågsegel 5.7.

    Men tja… de är väll lite hårdvindssegel då 🙂 Men vad gör det om du kör 0.5 m^2 större om det känns bra?…

    Nej, 0,5 är inget problem, men när man egentligen vill gå 1,5-2 kvm större än snittet så undrar man om om man tar sig vatten över huvudet.

    @andersbq 492932 wrote:

    8,8 på en aningen smal slalombräda är inte melodin för snabb planing. Skulle nog påsstå att man planar tidigare med en 7.0 freestyle rigg på en freestylebräda. Varje bräda har en optimal segelstorlek och utan att veta något om din slalombräda, skulle jag gissa att en 7,8 vore bättre, både snabbare planing och toppfart.

    Ja, det är större än max rek. 7,5 tror jag att det är. Men när man är lugn utvilad och solen skiner så funkar det kanon med 8,8 ihop med en 44-fena. Till och med gipparna sitter.

    @Svenne 492934 wrote:

    Mitt första tips är – inte helt oväntat – har du hängselelinorna tillräckligt långt bak?
    Riggen ska fram och vara så upprätt som det bara går för att ge så mycket kryss som möjligt. I lättvind kan du till och flytta ner framhanden på upphalslinan för att släppa fram/upp riggen ännu mer, men det är superöverkurs.

    Räta ut bakre benet och jobba mot fenan, luta kroppen framåt och titta dit du vill!

    Jag har sista veckorna kört med dubbla hängselelinor, så jag har en lång slötamp som kräver bakhandsarbete och en kortare med center kanske 4-5 cm längre bak. De bakre linorna är helt neutrala. Att riggen ska fram vid kryss var nytt för mig. Det måste jag prova. Jag har bara hängt fram med kroppen i selen men behållit seglet bakåt.

    I lättvind står jag på courserätzern så det är lugnt.

  • carl-r

    Medlem
    21 augusti, 2008 vid 22:35 som svar på: GPS for Dummies – en nybörjares guide till GPS… 🙂

    Hur gör du? Via program eller websiten?

Sida 53 av 78
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA