cortex
Forumsvar skapade
-
Japp, sitter redan och övar i Flightsimulator X (fanns till och med ett färdigt uppdrag där man ska landa på en buss precis som på filmen) med en Supercub. 😀
Ingen som har en Supercub eller Eurocub och vill låna ut den för ett litet… ehh… test? 😀
(Att få tag i en Storch verkar svårt)
Ha en tevlig helg du med!
/Kaj
-
Jepp… ett ännu ballare trick hade ju varit att göra om landningen i duktig motvind. På en backande buss. He he.
Får man tag i en gammal Fieseler Storch så borde ju vara en baggis att utföra det tricket.
/Kaj(Tech)
-
Snyggt… han har nog tjuvtränat en del. :smirk:
Undrar hur många försök man skulle behöva för att sätta den landningen själv… någon som är frivillig på att bygga om sin surfbuss och låna ut exemplevis en SuperCub så kör vi. 😎
(bra försäkring på både plan och buss är nog att rekommendera)/Kaj(Tech)
-
@nic 444966 wrote:
Du behöver en personlig assistent som säger till dig att chilla med jämna mellanrum.
nic
Det var ju rätt elakt…
/Kaj(Tech)
-
@Milkman 444911 wrote:
Det känns tråkigt om forumen blir stängda för de som kan hjälpa folk hitta rätt. Sälen är trots allt den topp i Sverige som är minst kuperad, så åker man dit för att få kuperad teräng så finns risk för att bli besviken. Jag förstår inte varför det skulle vara ett problem att tipsa om mer kuperade ställen då?
Vårt troligen största sammarbete är i år i Sälen men vi har partners i bland annat Storulvån och Vemdalen också. Vi har inga partners i Funäsdalen eller Ramundberget, som också är fina att kita på.
Jag tycker det är roligt ifall snowkiting sprider sig i HELA sverige, oavsett ifall skola finns, vår eller annans. Roligt vore också ifall de som åker upp och kitar får den upplevelse de förväntar sig tack vare utrymme för bra rekommendationer.
Woohoooo!!!! *BINGO*
http://www.youtube.com/watch?v=lwVfO2pVwbo
/Kaj(Tech)
-
@Milkman 444879 wrote:
Dra inte in mig i det här! Jag har inte ”vs” nånting. Fattar inte vad fan Kaj går på för dråg egentligen – men tydligen har han fått för sig att allt jag gör är emot honom eller sälen.
* Undrar vem som går på droger egentligen.
* Tror du har fått någonslags storhetsvansinne. I alla fall om du tror att jag bryr mig om så mycket vad just du skriver/säger.
* Jag ogillar generellt personer som försöker framföra sin egen agenda på bekostnad av andra. Detta är inte nödvändigtvis riktat mot dig Jens. Men när folk skriver ner en sak för att framhäva sig själv eller det de representerar tycker jag det är fel. Kan också påpeka att jag inte har något emot att man gör reklam för sina åsikter eller det man säljer… så länge man inte använder andras åsikter/produkter/livsstil som hävstång i negativ bemärkelse.
Kan vi lägga av med det här jävla sandlåde-tramset nu? Inser också att vi just nu står för underhållningen på forumet. Säkert kul… för andra.
BTW, jag har aldrig såvitt jag kan minnas skrivit något negativt om Storulvån eller andra snowkitespots i fjällen.
/Kaj(Tech)
-
@Milkman 444798 wrote:
Kaj, Du är som en spratteldocka!
(eller inte kanske, dom sprattlar ju bara när man drar i snöret)Nämen, vilket orginalitet. Ta det jag skrev om dig på Kitenation och skriva det här på Surfzone istället. Ska vi börja köra ”härmas” nu också?
Shit, vår relation når ständigt nya magmaskikt. :smirk:/Kaj(Tech)
-
@Milkman 444498 wrote:
Det finns någon ravin å så i Sälen men mestadels av topparna där är platta – Klart, Sälen slår ju sjö när som helst men ändå.
”Någon ravin å så”.
Kom igen nu Jens. Sälen erbjuder allt vad man vill ha i ”lekparkväg”. Du har små raviner, feta raviner och alla steg där imellan att välja på. Massor av små och stora hang att hoppa/glida utför. Dessutom kommer ju alla sliders och kickers snart upp (eftersom NM närmar sig).
Att alltihop dessutom är lättåtkomligt direkt från liften skadar ju inte heller.Vill man ut och åka 10 mil åt ett håll över fjällvidderna och får mysrys av tanken på att bo i bivack så är inte Sälen helt rätt ställe.
Fulunabben ca 45 minuters bilfärd från Sälen ger dig däremot detta… eller samtliga platser som du listade + ungefär 100 platser till i de norra delarna av Sverige. 🙂/Kaj(Tech)
-
He he, jo. Fast det finns fina projekt som hållit på betydligt längre och med massor av produkttestning (och enorm budget) av de som i alla fall borde vara marknadens skickligaste på området.
Exempel som kommer seglandes på rak arm (VM i kul och värdelöst vetande):
Ariane 5 -raketen som sprängdes i smulor den 4:e juni 1996 eftersom programmeraren valt en för tight datatyp på en av variablerna. Felet upptäcktes inte för att simulator-programvaran som simulerade uppskjutningen var kalibrerad för uppskjutning i Europa. Så när de sedan sköt upp raketen vid ekvatorn så räckte inte bittarna till för att representera den horisontella hastigheten i förhållande till start-plattan = Huge Badabooom… dyrt. (Typ 7 miljarder USD i utvecklingskostnader + 500 miljoner USD för själva raketen)NASA har ju lyckats rätt fint några gånger också…
Just i GK’s fall så känns det som att Matt alltid har utvecklat väldigt simpla men effektiva designs, så att då ge sig på att utveckla en release med fler rörliga delar än ett positiv (inklusive apan) så blev det kanske lite mycket på en gång… Fast det är ju bara en teori. :tongue:
Ähh, nu e de läggdags. Natti.
/Kaj(Tech)
-
Att kalla Matt Pendle för idiot var väl kanske lite att ta i va?
Jag är väl iofs ingen jättefantast av GK men kitesen flyger ju ändå helt okej.Precis som Neven skriver så har väl i det närmaste alla märken på marknaden, som varit med ett tag, något år haft otur eller missat något. Skit händer, speciellt när utveckligen går (eller ska gå) snabbt framåt.
Så är det nog tyvärr bara. Det viktigaste är väl att märket tar ansvar för det som gått snett och fixar problemet.
Samt att man har en bra lokal dealer som också tar sitt ansvar och löser problemet efter bästa förmåga.Just att safetyn kloggar ihop när man får massor av sand i den var väl inte så lyckat eftersom safetyn är så otroligt viktig… hoppas att de löser problemet snabbt. Just i Sverige är det väl inget större problem då det inte ens finns en importör för GK.
/Kaj(Tech)
-
Pfff, ARX tillverkades väl sista året 2002? Sedan kom ju X2’an och tog över. :cool2:
/Kaj(Tech)
-
När man flyger propeller-kärror så märks skillnaden enormt mycket. I och för sig förstärks det hela av att motorn ger mer effekt vid kallt väder… men det känns jäkligt tydligt att proppen ”greppar” i luften mycket bättre på vintern.
En varm sommardag med två pers ombord så stiger exempelvis en Samburo R100 med cirka 3 m/s… gör man samma sak i ett par minusgrader stiger man med 5.5-6 m/s utan problem.
Har inte orkat kolla på Pittsen (den har ingen variometer så då får man räkna fram det) men där lär skillnaden vara ännu större. Å andra sidan stiger den snabbare än det mesta med propeller i nosen oavsett luft-temp ändå. He he.
Tycker det märks en klar skillnad när man kitar också.
/Kaj(Tech)
-
He he, de där två har fightats länge. Aboluta topphastigheten är tydligen inte lika intressant som snitthastigigheten över 500 meter hos speed-seglarna.
Det Tilmann lyckades med var just att komma över 50 knop i snitt på 500 meter vilket vindsurfare och båtar inte lyckats med under alla år.Fast jag tycker det är precis hur coolt som helst att någon kör 57,5 knop med en kite på vatten. Måste vara en sjuk kick!
”Tyvärr” är ju ingen av dessa grymma rekord officiella eftersom de mättes upp med GPS…
Ska bli kul att se när de plockar 60 knop i max-speed. Det är nog inte helt lätt. 😀
/Kaj(Tech)
-
Kommer säkert mera hybrid-konstruktioner ju populärare Speed-kiting blir. Nu är det ju s.a.s bevisat att kite har potential att vara den absolut snabbaste vinddrivna farkosten på vatten (har ju en bit kvar tills den slår ett segelflygplan i topphastighet :smirk: ).
Tror problemet varit att efterfrågan inte funnits förut.
Ska bli riktigt spännande att se hur speedkitarna ser ut om 3-4 år.
/Kaj(Tech)
-
Det har testats av ett antal olika tillverkare genom åren men aldrig slagit igenom. Bl.a Wipika höll på en hel del med detta runt 03/04 om jag minns rätt.
Eventuellt kan det väl bli aktuellt igen eftersom intresset för Speed ökar rejält just nu.
Annars har du ju Flysurfer Speed2 som har en fin-fin dubbelsidig canopy som är gjord just för… speed.
Det är iofs en closed-cell foil och inte en inflato. Men såvida du inte har något religöst mot foils så är det klart värt att prova en.Den kite som just nu håller det inofficiella världsrekordet är Caution Answer II. Se tråden http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=55628
/Kaj(Tech)
