Forumsvar skapade

Sida 103 av 427
  • dr-masse

Medlem
    14 juni, 2011 vid 08:04 som svar på: Twin uppgradering till quad

Njäe, jag jämför min 91 liters quad med tre twin i samma storlek (RRD 90, Fanatic 93 och Starboard 86) och Witchcraft 89 och 92. Åsså jämför jag 79:an med Starboard 2010 quad IQ 81 samt 2011 JP SingleThruster 83. Har även kört RRD Twin 82 och 74.

Samtidigt så har jag rätt svårt att se hur exempelvis min 79 liters twin skulle bli ”snabbare kant till kant” för att jag gjorde om den till quad. Däremot skulle en del andra egenskaper säkerligen förbättras, som grepp och höjdtagning. Men blir, som alltid, gladeligen motbevisad av verkligheten, det har hänt förr kan man lugnt säga! 😀

• dr-masse

Medlem
    14 juni, 2011 vid 07:13 som svar på: Twin uppgradering till quad

Jag råkar ha två Tabou DaCurve… en twin (79) och en quad (91).

Jag skulle inte säga att quad är ”snabbare kant till kant” än jämförbar twin, snarare tvärtom. Däremot ger quad en del andra intressanta fördelar, där mer grepp, stabilare bottensväng och bättre höjdtagning helt klart är tre. Men för lekfullhet på vågen, enkla riktningsförändringar och justeringar samt ”snabbhet kant till kant” så röstar i alla fall jag för twin. Såpass mycket att jag snart kommer att testa min da curve 91 quad med två 17 twin fenor bara för att se vad skillnaden kan vara…

• dr-masse

Medlem
    13 juni, 2011 vid 13:25 som svar på: Surfställe med Kiteförbud

Ja, det har ju inte med kitesurfare att göra.

Antingen så har man förnuft och omdöme eller så har man inte det. Har inte ett smack att göra med vilken sport man utövar.

Håller helt med om att ”gränser” mellan kite-, vind- och vågsurfare är onödiga. Många håller på med alla tre varianterna på samma tema – att leka i vind och vågor. Vi söker liknande upplevelser och har en stort gemensamt intresse i fortsatt tillgång till våra spots. Det funkar inte utan respekt för varandra.

• dr-masse

Medlem
    13 juni, 2011 vid 09:15 som svar på: Segel fråga

Köp ABSOLUT INTE ett race segel.

I princip alla andra går bra. Våg blir fint.

• dr-masse

Medlem
    12 juni, 2011 vid 19:12 som svar på: Lofoten – lite längre spotcheck

Minnesvärt var ju även matpausen i Hemavan på vägen upp. Dyker in på första bästa ställe för att fråga om käk, och där står Stig Strand som rekommenderade röding på Sibyllan. Classic!

Faktum är att det var lite av mottot på vägen upp ”det här kan vara världshistoriens största bomkörning”. Sällan har en så lång spotcheck föregåtts av så lite bakgrundskontroll, de som åkt på surfresor med mig vet hur det brukar vara annars… 😀

• dr-masse

Medlem
    12 juni, 2011 vid 10:34 som svar på: Vad heter plastmojängen på segelrem till mast

Ja, masttoppsplugg kanske funkar som ord där?

• dr-masse

Medlem
    7 juni, 2011 vid 14:01 som svar på: Select Quad
    Quote:
    Skickar du så skriver jag.

Info – De skall användas på vattnet på en vindsurfingbräda och inte i någon obskyr rulle som du säljer för ett ohyggligt överpris till kungen och hans polare.

• dr-masse

Medlem
    1 juni, 2011 vid 13:19 som svar på: Helgen…

Ingen jädra aning. Men med tanke på kvaliteten på surfet där uppe… du har mail.

• dr-masse

Medlem
    1 juni, 2011 vid 11:23 som svar på: Helgen…

Hänger du med?

Jag står för soppan.

Körbeskrivning till Unstadvika
    Föreslagna färdvägar
    1. 19 timmar 14 minE4, 1 348 km

Upp imorgon, hem på måndag eller tisdag…

Vore ju jävligt koolt att ha surfat Lofoten någon gång i livet!

• dr-masse

Medlem
    1 juni, 2011 vid 06:59 som svar på: Hjälp mig välja Freeride bräda

Ja, den kräver lite mer av seglaren, men i gengäld så får man skarpare prestanda tillbaka. Skulle dock inte säga att de är svårseglade, till och med vissa räjsbrädor är faktiskt inte så svåra som många kanske tror, även proffsen söker brädor som går fort utan krångel. Kan man segla och vet att man gärna vill ha lite mer fart ur grejorna så varför inte? Cambers behövs inte, även om jag nog skulle valt det själv i en sådan rigg. Finns no-cam segel med riktigt bra prestanda.

Bicless kommentar om metavärde skulle kanske jag ta med en liten nypa salt. Det är sällan världen är så enkel. Ett större märke som inte har legat på konkursranden en eller till och med ett par gånger och har lite mer personal är exempelvis oftast bättre när de kommer till att hantera garantier och reklamationer…

• dr-masse

Medlem
    1 juni, 2011 vid 06:37 som svar på: Helgen…

Snacka om att skrämma bort en prognos.

Det blir jobb istället och sparade soppapengar + semesterdagar till bättre proggar.

• dr-masse

Medlem
    30 maj, 2011 vid 14:21 som svar på: Torö tidig måndag

Jag ä inte bitter.

• dr-masse

Medlem
    30 maj, 2011 vid 11:13 som svar på: Helgen…

Helt sant, men vill ju gärna ha lite vågor… 😀

• dr-masse

Medlem
    25 maj, 2011 vid 10:59 som svar på: Torötörstig…

Vi klarade alla delar av riggen utom seglet, alltid något. Svårt att få ordning på ett tungt segel i vattnet var det och det sjönk bra mycket snabbare än jag trodde att ett segel kunde göra. Var lite otur, jag var på väg in med seglet på min bräda när vinden lade sig och det blev svårt att hålla balansen så jag tappade det i vattnet igen. :frown:

• dr-masse

Medlem
    25 maj, 2011 vid 08:39 som svar på: Torötörstig…
    Frippe75 wrote:
    Tjaaa. Det var kul tills min mastfot gick av tillsamman med ”säkerhetslinan” på min 1.5 år gamla neilpryde fot. Självklart längst ut. Tack för hjälpen till dig som assisterade med nedriggningen och höll i brädan. Slutade med att jag joinade surfarna i deras bryt 20-25 minuters paddling senare. Inte allt för kallt i vattnet och solsken i ansiktet.

Dagens skörd blev en våg och en bra sväng. Torö ger och Torö tar…

Ah, så dråpligt att när jag träffar på dig så är det drivandes halvvägs till Landsort, i lä, med i stort sett ny men ändå helt trasig mastfot! 😀

Sorry att jag tappade ditt segel, sjönk som en sten gjorde det. Har en känsla av att en viss surfslusk kommer att njuta ordentligt när han läser det här…

Efter lite kryss i lättvind så bestämde jag mig för att avsluta dagen med att plocka en våg. Och då ökade vinden, fick en härlig sista halvtimme med mer drag i solnedgång och faktiskt några skaplig fina svall tillsammans med Pelle.

Gött och se alla igen!

Sida 103 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA