Forumsvar skapade

Sida 427 av 427
  • dr-masse

    Medlem
    16 december, 1999 vid 10:23 som svar på: lite småfet bräda…

    Jodu, många tycker att utvecklingen mot fetare och fetare prylar är något som är bra men själv har jag länge efterlyst det motsatta. Vem vill segla med STORA grejor när det egentligen är så SMÅ prylar som möjligt man vill ha?

    Minns en tid när 6.3 var det största segel man hade…Och det var STORT. Suck…

    Tefatstemat har förresten behandlats på ÖWC:s hemsida!

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    14 december, 1999 vid 13:21 som svar på: Diss

    Hmmm, inte lätt det här med konf! Själv tycker jag att en svensk vindsurfkonf är ett nöje och snudd på ett måste såhär i mörkare tider. Kanske var det bättre drag i den gamla men samtidigt är jag rätt säker på att vi blir “lurade” av den här konfens upplägg. Här syns inte varje nytt inlägg lika tydligt som i den gamla, även om det faktiskt droppar in en hel del. Blir säkert bättre fart nu i vinter, om inte annat kommer jag själv att plåga er…

    Själv har jag efter ditt inlägg gått igenom möjligheterna med den här och blivit, jo, smått imponerad.

    Har nu ändrat min profil (det blir roligare med en egen profil) så att jag bland annat ser fler meddelanden än tidigare samt att alla inlägg syns samtidigt (“Flat mode”). Lite kul är det allt att kunna anpassa konfen till sitt eget behov.

    Jo, den är bättre än den gamla. Inte fulländad, men bättre.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    14 december, 1999 vid 08:58 som svar på: Höghastighetswindsurfing!!

    50 knop på en Vinta Kestrel?!?! Är du helt galen?

    En sådan underbar Freestyle-bräda tillåter icke hastigheter över 43 knop, då delaminerar den totalt. Den är faktiskt gjord för balla manövrar för killar som vill imponera med läckerheter som fast-flying-ass-dip (“inverterat lavemang” är väl det korrekta, inte fullt så tuffa, svenska uttrycket), hängselesegling och babordshopp med endast fenan kvar i vattnet.

    Nej, nej, nej. Vad du behöver är en Surfpartner Ray. När du väl fått massan att röra sig i rätt riktning (vanligtvis framåt) lär naturlagar, strömningslära och ren rädsla göra att hastighetsrekorden på vatten bryts ned ett efter ett efter ett. Bra att veta är att när det vita börjar gå mot rött så närmar du dig ljusets hastighet, då är det läge att skota ut.

    Det där med strut på huvudet är inte sant. En snabbseglande kille som du kommer för det första att se lätt löjlig ut, men framförallt är det en fråga om vindmotstånd. Skillnaden mellan högst mediokra 38 knop och rackarns tuffa 50 knop ligger i luftmotståndet hos seglaren. Det är både vetenskapligt och pryltoksmässigt märkligt att det vindsurfande släktet aldrig insett detta.

    I stort sett all forskning och utveckling i vår sköna sport ligger inom området för segel, brädor och fenor. Vilket, som vi alla inser, är heltokigt. För det vi alla EGENTLIGEN vill är att ha mycket, mycket tuffare utstyrsel än flebbiga våtdräkter, fula blöjor med stålgalgar på och rufsiga frisyrer.

    Därför några sista hemliga tips, förutom införskaffandet av en Surfpartner Ray, som ingen annan än du får läsa:

    – Du vet sådana där asballa hjälmar som speedskiingåkare har? Som liksom täcker hela överkroppen och lite till? Skaffa en sån. En jättestor. Glöm inte att visiret MÅSTE vara svart. Vi kommer in på varför senare.
    – Vad är det som gör minst motstånd mot allt som finns? Just det, teflon. Stjäl mammas, mormors och Erik Lallersteds alla teflonpannor. Ta en rejäl stekspade i stål och skrapa ur allt teflon (jag vet, det tar emot att göra så efter alla förmaningar om träredskap under hela din uppväxt, men kämpa på). Du lär ganska snabbt få ihop ett par kilo teflondamm.
    – Köp (vi kan inte sno allt) en enorm hårfön modell jättevarm. Hittar du ingen finns det sådana däringa varmluftspistoler att “låna” på närmsta byggarbetsplats. Klä av dig naken, men behåll din nya, asballa speedskiing-hjälm på. Nakenheten har INGENTING med sex att göra, fåntratt! Vi pratar vikt. Hela din kropp skall nu täckas av ett tunt men ändå heltäckande lager teflon. Lägg ut teflondammet i lagom mängd på din kanske inte så vältränade men vindmotståndsfulländade kropp. Smält nu ner det hela (kan göra lite ont) med hårfönen/varmluftspistolen och voilá – din cv är nu 0,01! Det motsvarar ungefär luftmotståndet hos ett knappnålshuvud i 200 km/h.
    – Knalla ner till närmsta vattendrag, helst innan teflonet kallnat alltför mycket, rigga seglet rejält bukigt och invänta en kastby på sisådär 70 sekundmeter. Lycka till!

    Surfa På!

    (Varför visiret på hjälmen skall vara svart? Dels för att själva teflonnersmältningsprocessen påminner en hel del om ett svetsjobb, dels för att jag tror att du kommer att uppskatta möjligheten till anonymitet fram tills den dag då speedrekordet 4ever är ditt och bara ditt.)

    (tyder det här inlägget på att det börjar bli vinter?)

  • dr-masse

    Medlem
    7 december, 1999 vid 11:47 som svar på: Dumm fråga om torrdräkter

    Har varit med och sett hur det var “förr”. De dräkterna var egentligen inte alls tänkta för surfing och vindsurfing utan för jollesegling o dyl. Visst, de var torra när de var nya och hela men sen…livsfarliga om det gick hål. Dessutom hyfsat odugliga för simning, manövrar och överlevnad…

    Dagens torrdräkter i superelastisk och smidig neopren är inte bara i stort sett snustorra, det mikrolilla vatten som tar sig in bidrar till att göra dräkten ännu varmare (efter den första chocken…).

    Det är verkligen värt att köpa en ny dräkt – skillnaden mot alla dräkter (“regnkappedräkter” och neopren) från förr är väldigt stor.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    6 december, 1999 vid 07:46 som svar på: Lite Jaws…

    Länken (lär mig inte hur konfen funkar…)
    http://www.maui.hi.us/windsurfing/forums/shredfest/rf.shtml

  • dr-masse

    Medlem
    30 november, 1999 vid 13:55 som svar på: Surfers Paradise hemsida?

    Tack!

  • dr-masse

    Medlem
    29 november, 1999 vid 15:15 som svar på: Nån som surfar stormen?

    Ur Aftonbladet:

    Vid Brofjorden där ett fartyg gick på grund på måndagförmiddagen blåste det upp till 40 meter per sekund i byarna, enligt sjöräddningscentralen i Göteborg. Det motsvarar 144 kilometer per timme.

  • dr-masse

    Medlem
    2 november, 1999 vid 11:03 som svar på: RAN WINDSURFING adress…

    Att som kille med några år i sporten se vad RAN gör och vilken lovande hemsida ni har är verkligen roligt!

    Tycker alltid att det är extra skoj att möta en tjej på vattnet – hoppas att ni blir fler!

    /Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    24 september, 1999 vid 14:45 som svar på: REDESIGN AV KONFEN!

    Jo, den nya konfen är fin med olika finesser och grejor. Gillar verkligen att man kan se samtliga inlägg samt att nya inlägg under gamla rubriker innebär att det hamnar överst. Det är trevligt.

    Men inga finesser i världen är intressanta så länge det går långsamt. Sitter själv på fast lina just nu (jobbet…) och det är anmärkningsvärt vad långsamt det är. Till och med långsammare än rec.windsurfing, vilket inte vill säga lite…

    Jo, den nya konfen är bra. Ser fram emot lite snabbare servering, dock!

    Surfa På! (ifall ni orkar vänta…)

  • dr-masse

    Medlem
    13 september, 1999 vid 11:02 som svar på: Tips sökes!!

    Misstänker att du kan ha haft mastfoten lite för långt bak och hängseltamparna för långt fram. Denna eminenta kombination resulterar fantastiskt ofta i att brädan vill upp och hälsa på Farbror Vindöga så fort ikrokning meddelst hängsele sker. Så flytta fram mastfoten lite (5-10 centimeter gör en j-a skillnad) och se till att hängseltamparnas mittpunkt är där draget i seglet rigger. Du skall i stort sett kunna hålla seglet i enbart hängseltampen när det är riggat på stranden och du känner efter mot vinden.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    13 september, 1999 vid 06:37 som svar på: Supersonic

    NPs mått på bom stämmer rätt bra, men visst kräver seglet lite mer uthal än ett camber-segel i samma storlek. Brukar rigga min 6.7:a rätt plant eftersom RAF-segel fylls mer av vinden än man tror när man väl seglar. Vad gäller mastvåden så skall den alltid vara helt plan, när Supersonic ligger och darrar på stranden så är akterliket allra minst bukigt ner till andra lattan från toppen, men eftersom det finns “riggmarkeringar” i seglet är det löjligt enkelt att hitta rätt. Men absolut inga veck eller rynkor i mastvåden, då har du för lite nedhal.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    10 september, 1999 vid 13:10 som svar på: Supersonic

    Har en 6.7:a och är väldans nöjd – ett segel med bra tryck, stabilt och fortfarande någorlunda lätthanterligt. Har seglat det i allt från 6-7 m/s på Torö (jorå, lekte minsann lite vågorna oxå, även om det kanske inte är att rekommendera med tanke på seglets låga vikt = få förstärkningar) till 12-13 m/s och ett j-a drag. Funkar fint!

    Under mina år på vattnet har jag ägt en hel hög med Race-, Slalom-, Våg- och andra konstigheter, Supersonic är ett av de segel jag varit mest nöjd med under min karriär.

    Om du skall välja Supersonic i större storlekar (mindre stabila) beror lite på din nivå, själv spanar jag in ett Diablo 7.7 till nästa säsong…

    Jo, förresten. En liten detalj som även rör en annan diskussion här på webben – så jäla skönt att slippa cambers!

    Surfa På!

Sida 427 av 427
Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.