dr-masse
Forumsvar skapade
-
Jag tror att det mycket väl kan vara på väg dit – att brädorna mer anpassas efter seglarens vikt och längd. Precis som med vilka utförslagg som helst.
Jag är till exempel helt övertygad om att jag, med mina 190 och 77kg, gillar andra brädor än vad någon som är 165 och väger 75. Och just vågbrädor för de med lite mer vikt bakom spakarna känns märkligt bortglömt. Tycker der är rätt många surfers som väger 85+ och dessutom rätt vältränade… undrar vad snittvikten på ”normalseglaren” är numera, knappast 75… ? Lägger man dessutom på våtdräkt, skor, sele så är väl till å med en speta som jag uppe i 80 kg.
-
Det finns ju några rysligt rutinerade locals där på öarna (det vet till och med jag, evigt förvisad till 08-land som jag är) som garanterat känner till varenda vik, bryt och vindhål värt att veta något om… så det är väl ”bara” att segla på under året, lära känna lite folk och se vad som händer… 😀
-
Njäeeee…. jag är nog med Ola här, mer än 12-15 liter plusvolym, då ere så lite vind att det ändå inte går att göra något på vågen oavsett storlek på bräda. Och ja, jag har guppat ut i hyggligt stora vågor i väldigt lite vind… Har just nu 13-14 liter plus i min ”storvågis” och då är det mest i Östersjön den körs där det flyter sämre, dessutom.
Du väger väl [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=71044″]runt 65[/ame]? Och Goya Custom twin 93, ere inte 89 du menar? Eller är det en fullcustom? Hursom – de har inte mycket volym i tailen, de där fina tvåfenade sakerna från Goya. Dessutom är det en tvättäkta vågbräda. Och skulle det vara en fsw med lika mycket ”plusvolym” för dig så vågar jag nästan garantera att vågseglingen skulle bli lidande. Sedan har jag ibland en känsla av att lätta seglare kan lägga på mer plusvolym än vad tyngre kan göra, brädan blir helt enkelt för bred, seg och svårsvängd även för en stor kille om den är på 120 liter och 65 bred…
Annars avundas jag dig – att vara lite lättare och kunna gå ut i 7 sekundmeter i rejäla vågor är ren lyx. Njut av Sydney! (åk gärna lite norrut mot Newcastle, där såg jag några ställen för mååånga år sedan som såg helt otroligt bra ut för surf och vindsurf)
Ola, det låter bra spännande, det där! Dock tror jag att det är lite extra viktigt att en fsw-bräda är lätt att ”hitta hem på” utan alltför mycket meck, många fsw-seglare är, i mina ögon, rätt ointresserade av att mecka med fenplacering, stroppar och annat utan vill mest ut och åka så där skönt bekymmerslöst. Det är därför de ofta väljer en fsw – enkelt val, funkar för allt.
-
JP SingleThruster 99? Exocet 3X 96?
Men – jag vet vad du menar, vågbrädor med lite fart i för 95 kg+ seglare är ju inte vanligt, precis.
-
Jag, som är dokumenterat noga med att döpa alla mina manövrar på vattnet så att de kan misstas för trick(försök), tycker mig helt klart se en ”off-the-lip into one-foot clew-first backloop”, numera känt som ”docent död”. 😀
-
Ja, kul med nytt och med en svensk (igen!) med i matchen.
ockes båtar är ju en bra inspiration… från http://www.ocke.se

själv är jag svag för Smuggler, men ett djupt v-skrov känns väl sådär för en speedbräda? 😀
-
Ja, det är likadant med min Tabou 91. Går att köra singel (ej i min quad, men samma shape), twin och quad…
-
Ola H.;646404 wrote:Apropå diskussionen om fsw med thruster alt twin-option så har jag idag satt igång med de slutgiltiga testerna för att välja. Tyvärr glömde jag thrusterkittet hemma idag, så jag seglade bara single och twin, men jag måste säga att 85-liters fsw:n i twinkonfiguration är häpnadsväckande bra på vågen. Givetvis inte riktigt som en lite bananvågis… lite mer får man kämpa med benen, men vi snackar ju också trots allt om en bräda so är nästan 4cm bredare än vad jag vanligtvis kör en dag som idag (med vågor upp mot tre meter på Kanaha). Även rakt fram känns brädan sjukt stabili och lättseglad som twin. Bara att hoppas att trefensuppsättningen kan konkurrera. Annars blir det ett svårt val mellan den mer logiska och trimbara sinlge/thruster-setup:en och den extremt lättkörda twin (+single) setup:en.
Av någon anledning blir jag inte helt förvånad. Varenda twin jag har seglat (Fanatic, JP, RRD, Tabou) har varit askul i vågorna. Tycker jag. Och alla dessa har haft rätt olika kanter, outline och bottenkurvor. Det är precis som om twin-fenorna öppnar upp för en ny typ av sväng, eftersom de är mindre och sitter där de sitter, närmast oavsett vågbräda. Kan man bygga om allt till twin, tro? Framförallt med lite normalare bottenkurvor så tror jag faktiskt det. De värsta singelbananerna blir nog svårare. Jag är lite småskeptisk till att en brädas shape är så ”fenspecifik” som många verkar vilja hävda. Snarare känns det som att en bra grundshape kan fås att prestera olika bra i olika situationer genom att ändra fenbestyckning?
Fanatic och JP kändes ju bra nära som fsw-brädor rakt fram (i positiv bemärkelse), framförallt min förra Fanatic twin 93 var oväntat bra på plattvatten. Skulle inte tvekat en sekund att smälla i en singelfena i den och kört den som FSW, helt övertygad om att den skulle fungera grymt bra.
Skall bli mycket intressant att fortsätta följa Simmer-projektet på det här sättet, sällan har väl en shaper varit så öppen med sina tankar, intryck och erfarenheter som du, Ola. Bra mycket mer modernt än många andra!
dr masse is a teorisurfer
-
Riktigt härlig rulle, en del grymt fin segling oxå!
Men att segla freestyle med de vågorna strax utanför… självdisciplin?
-
Men vilken jädra joker ni drog ur sessionkortleken där! Trodde det var oseglingsbart nu…
Fett fint och grymt inspirerande, du måste va bra nöjd med den här svängen, oah!
-
Eh, första inlägget i tråden… ? 😉
-
En riktig nörd har, givetvis, en tröja på sig som blivit färgad i tvätten.
-
Kom ihåg att olika märkens hängtampar är olika långa (naturligtvis…). Mina DaKine 30” är längre än mina Simmer 30”, t ex. Testa eller jämför före köp, således.
Även jag är en vän av längre tampar, tycker precis allt blir bättre. På senare tid har jag börjat trimma bomhöjd lite mer efter förhållanden. Lite större vågor och sidvind så åker bommer ner lite. Sänker inte bommen om det blåser mycket (som Ola). Höjer bommen på plattvatten och lättvind. Jag har bommen rätt högt jämfört med många andra, men är ju 190 lång så inte så konstigt.
-
Ola is a nörd.
Det är någe så grymt kul att han får skapa dessa Simmer-brädor. För mig, givetvis med år av teoriharvande och massor av lärdomar från Ola framför ögonen, det klart mest intressanta på brädfronten 2011-2012. Bra rulle på PR-fronten nu, fortsätt så!