Forumsvar skapade

Sida 125 av 427
  • dr-masse

Medlem
    24 september, 2010 vid 10:34 som svar på: Gisslöv på måndag?

Finns det kineser i kina?

Du lär inte få så många svar på din fråga, lite av en tradition här numera, skulle jag vilja säga. 😀

• dr-masse

Medlem
    24 september, 2010 vid 10:33 som svar på: Minsta Sthlm bräda?

Jag har ju haft föregångaren NW80, gillade den mycket. Enklare att köra på än förväntat (jag trodde den kanske skulle vara mer ”storvågåkningsdedikerad”) och bra kontroll.

Den är nog inte så dum alls, om skicket å priset är rätt. Men som sagt – finns bra singelfenor att greppa till rätt pris därute! Som Basses…

• dr-masse

Medlem
    24 september, 2010 vid 10:27 som svar på: Vem gör sub 2meters brädan för resor?

Var ser du de reglerna? Specifikt bolag eller samtliga?

• dr-masse

Medlem
    23 september, 2010 vid 11:31 som svar på: Upp med bilder från dalen!

Det var något alldeles rasande vad fina bilder det tas numera.

En ur samlingen (länkad från malverfors.se, hoppas det är ok, bilderna har tydlig avsändare) som är väl värd ett besök!

DSC_4513.jpg

• dr-masse

Medlem
    23 september, 2010 vid 08:17 som svar på: Minsta Sthlm bräda?

Näe, det är såklart inte alls nödvändigt med en flerfening. Känns som om det går att göra riktiga klipp på fina singelfenor nu om man kan avstå flerfenshetsen… Samtidigt så tycker jag att en två-fenad sak bjuder på mycket kontroll och är väldans kul i just hyffsade vågor, även för nyare eller normalbegåvade vågseglare (som jag själv).

Den största skillnaden kommer du att uppleva om du byter till en ”riktig” vågis med mer sväng i brädan, oavsett om det sitter en, två, tre eller fyra fenor i den. Jag bytte från en Fanatic FW78 till en NW81 för ett tag sedan och måste säga att skillnaden var rätt tydlig för vågsegling, där NW81 var klart bättre och lugnare (grymt bra single-fena, förresten…). Jag tyckte helt enkelt att FW78 var för snabb och rapp för kontrollerad vågridning, som liten allround-bräda var den däremot grymt kul.

Jag tror på en 56-57 bred sak med 80-85 liter till dig. Vissa brädor har lite mer volym för sin storlek (Tabou och Quatro, t ex) pga mer rundade däck, andra mindre (Starboard). Det kommer även att vara en bra bräda när det är tryck i 5.3.

Normalt skulle du kunna köra lite mindre med 4.2-4.7, men med tanke på var du seglar vågor mest (Salnö, Torö, Väddö) mest så är en volym mot eller strax under din kroppsvikt inte fel som en indikation. Fast du skall såklart kolla in brädans övriga shape å mått mer än volymen.

Jag väger runt 78, min minsta bräda är en 79 liters twin och jag kan inte se någon somhelst anledning till att ha mindre här i våra krokar, eller i övriga Sverige heller för den delen.

• dr-masse

Medlem
    23 september, 2010 vid 06:54 som svar på: Fotograf besök på Torö

ah, Brandmannen med ”privatfotograf”, grymt fina bilder! Tror han kör på en TE 80 från 2007, funkar ju fint!

Länkad från andersfredriksson.se (hoppas det är OK):

_MG_7009.jpg

ISO 500 1/2000 sek. vid f / 4,0 500 mm Slutarprioritet 2/3 EV © 2010 Anders Fredriksson

• dr-masse

Medlem
    22 september, 2010 vid 06:52 som svar på: Minsta Sthlm bräda?

Fanatic FW är ju väldigt effektiva brädor, dvs att de går igång tidigt och håller fart bra för sin storlek, samtidigt som de funkar fint i vågorna.

Jag kan lätt förstå att du har ett stort överlapp mellan Goya 95 och Fanatic 85, då Goyan (så vitt jag vet) är lite mjukare i karaktären medans Fanaticen är lite rappare.

Jag tror att du skulle märka ganska stor skillnad genom att byta Fanatic-brädan mot en riktig vågis på 80-85 liter, varför inte en fler-fenad sak? Då kommer gapet till din Goya att bli tydligare, och du får dessutom en bräda att plocka fram när det blir riktiga vågor och/eller ordentligt med vind. Finns flera bra flerfeningar just i den storleken, även jag (som väger 79) är rätt säker på att jag skulle klara mig väldigt långt med en sådan. Har ibland funderat på en 85-liters twin/quad som enda vågis….

Det finns ju några fin-fina twin-fins i just den storleken på köpåsälj just nu:

http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=29742&title=rrd-twin-201082liter&cat=12
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=29685&title=rrd-wave-twin-ltd-8209&cat=12
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=29262&title=tabou-da-curve-85-twinser&cat=12
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=28603&title=rrd-twinfin-82-2010&cat=12
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=28551&title=starboard-2010-quad&cat=12

• dr-masse

Medlem
    20 september, 2010 vid 15:47 som svar på: NV Sthlm tisdag em/kväll

Faktum är att Lövstabadet inte är så dumt på NV. Lite byigt, men kan bli bra tryck för att vara Mälaren.

• dr-masse

Medlem
    17 september, 2010 vid 11:47 som svar på: Surf vs windsurf – Vem har rätt till vågen?

Jag håller med – normalt så ger jag som vindsurfare alltid vågsurfarna företräde.

Men det finns situationer som blir knepiga.

Den första är när man är på väg in och en surfare plockar vågen som jag redan är på. Om jag rider en våg på väg in i svag vind, så har jag som vindsurfare faktiskt inte så många vägval som en surfare kanske kan förledas till att tro. På exempelvis Torö så mer eller mindre måste man följa vågen in för att hålla fart. Tar då en vågsurfare vågen så att man hamnar mellan bryt och surfare, då blir det inte lätt att släppa vågen…

Det andra läget är när man rider en våg och droppar ner bara för att först då upptäcka en vågsurfare som skall dyka under vågen, här gäller det att synas. Ju tidigare man syns som vågsurfare, desto bättre chanser har jag som vindsurfare att hålla mig undan lite snyggt. Det är ganska mycket bökigare att bli spolad med vindsurfprylar än som vågsurfare, så man undviker gärna att ”ta” en spolning, ibland kanske lite för länge, ähum.

Har man som surfare planer på att vågsurfa där det finns vindsurfare (och kajtare) bland vågorna som känns ju en färgglad rashie, vilket flaggats för här på konfen, som en verkligt bra sak!

Jag kommer absolut ge surfare företräde så långt det bara går, men jag tror att det är bra om man som surfare förstår att det finns lägen (lätt vind, stora vågor) då det faktiskt finns begränsat manöverutrymmer för mig som vindsurfar, vare sig jag vill eller inte.

Åsså en gammal klassiker på det – Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    17 september, 2010 vid 07:24 som svar på: Live stream PWA Klitmöller

Sevärd!

[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=HbZ5XTk7GyY&feature=player_embedded”]YouTube – Podcast: Day3, highlights: The 2010 Cold Hawaii World Cup[/ame]

• dr-masse

Medlem
    16 september, 2010 vid 20:43 som svar på: Torö!

Ja, jädrar vad fint det var runt tre-fyra tiden! Sidvind, vågor, size, strömt och tvättprogram!

Nästa gång skall fenorna sitta fast i boxarna… ha, ha!

• dr-masse

Medlem
    15 september, 2010 vid 20:01 som svar på: PWA i Klittmöller,hallå !!!!!!!!!

Oh, fina bilder! Bjud gärna på mer och hoppas ni njuter av en vågtävling i RIKTIGA förhållanden. Hagelstorm, epic!

• dr-masse

Medlem
    15 september, 2010 vid 11:00 som svar på: vad gör man åt händerna?

Var en mes och kör med handskar, annars lär du få stå på land imörrn… 😀

• dr-masse

Medlem
    15 september, 2010 vid 10:48 som svar på: Live stream PWA Klitmöller

Varför i hela fridens namn kör de inte två dubblar när alla ändå är där?

Som när det var tokepiskt på Kap Verde – ”nä, nu är tävlingen över!”. Öh?

• dr-masse

Medlem
    15 september, 2010 vid 09:26 som svar på: Live stream PWA Klitmöller

Tycker det har rensat upp rätt bra nu, lär bara bli bättre och bättre!

Och ja, kameran luras. Kolla sizen i de bästa seten mot seglaren…

Sida 125 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA