Forumsvar skapade

Sida 173 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    26 juli, 2009 vid 21:40 som svar på: europeiska vågor

Jag tror på Frankrike och norra Spanien (kanske framförallt det sistnämnda). Visst, kanske inte det vindsäkraste, men tillräckligt vindsäkert och garanterat med vågor. Åsså lite mat, å vin å kultur å natur på det… mmm… dessutom en bra del att vara i för att åka lite – mer vind, åk mot Marseille, mer vågor, upp mot Bretagne eller nåt…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    26 juli, 2009 vid 19:25 som svar på: frakt Stockholm – Skåne (alt Öland)

Ah, mycket intressant! Du har pm + sms (tror jag, om jag har rätt nr)!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    25 juli, 2009 vid 10:45 som svar på: Bilder från Varberg 21/7

Sköna bilder!

Och ja, visst vore det najs att se motivet snäppet bättre, men jag stör mig inte så farligt på ”märkningen”, även om den ganska lugnt kan placeras mer diskret utan att öka risken för ”stöld” nämnvärt. Tror dessutom att de som är med på bilderna är rätt glada över att bli fångade på bild, ah!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    24 juli, 2009 vid 19:23 som svar på: Väddö på lördag.

Åk till Singö, kör ner till Söderby (första vänster efter Singö Kyrka) och kliv i där någonstans. Du får kanske segla ut en liten bit, men sedan är det helt OK. Det går även att kliva i vid Norrvreta på Singö, men där var det länge sedan jag seglade.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    24 juli, 2009 vid 13:30 som svar på: Då kör vi igen… 2010
    callep;561245 wrote:
    mm det där iron e väldigt mkt gamla zone.. black tip va nice däremot

Ja, det är rätt likt, faktiskt… väldigt lika färger…dock var ju Zone snygga det året!

2007 Zone

2007_neilpryde_zone_300300.jpg

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    24 juli, 2009 vid 07:40 som svar på: Då kör vi igen… 2010

drar upp denna tråd… nu börjar det ramla in mer fakta…

http://www.ms-kikaku.com/awas/2010Simmerstyle-Wave.pdf

http://www3.osk.3web.ne.jp/~awas/sail.html (scrolla ner på sidan för Naish och Severne)

Det mesta har ju skådats på PWA Pozo, men alltid kul med lite mått och bilder, ah.

Nya Simmer Black Tip: (ser najs ut, tycker jag)
    starsim013.jpg
    Icon 2010:
    starsim014.jpg
    Iron 2010:
    starsim016.jpg
    Mission X 2010:
    starsim015.jpg

Lite allmänt 2010 – http://www.godsavethewind.it/news/materiali/295-il-2010-in-sintesi.html

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    22 juli, 2009 vid 10:26 som svar på: Torö imorgon tisdag?

Uj, vad fint! Ser fram emot några svängar på Torö framöver!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    21 juli, 2009 vid 19:45 som svar på: Tyst sa musen, men nog byggs det allt…

Ey, den där hade man velat se på plats! Kul att den är klar, å hoppas verkligen att du får premiäråka på den snart!

Hemma igen… å saknar Guincho redan!, hade trotsallt skapligt flyt med min vistelse med tanke på hur det var innan…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    2 juli, 2009 vid 20:53 som svar på: Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?

Allt är ju som sagt kompromisser.

Med tanke på hur mycket man kan förändra en singelfenad vågbrädas egenskaper genom enbart övrig shape borde väl i stort sett samma sak gälla för flerfenade vågisar?

Att bygga en twinser som är helt stelopererad i svängen går säkerligen att ordna.

Jag menar – både en renodlad slalomraket och en EVO är ju singelfenor. Ganska olika brädor…

Så – att en twinser skulle vara ”bättre” än en singelfena är ju helt enkelt omöjligt. Bättre på vissa saker – förmodligen. Bättre på allt – fullständigt omöjligt.

Däremot verkar två fenor, i rätt shape, ge vissa egenskaper som en kanske är lite klurigare att få fram med en fena i brädan. Och tre fenor ger annat som är intressant. Och nu fyra, som det skall bli intressant att se hur de upplevs och kanske rentav få testa själv så småningom…

Det känns lite knöligt med alla dessa fenor hit och dit just nu, och mycket är nog trend och ett försök att skapa ny marknad, men samtidigt tycker jag att det är både kul och intressant att man efter en rätt lång singelfene-period äntligen ger sig på att se vad en, två, tre och fyra (fem?) fenor kan ge för egenskaper i en vågbräda. Det är på tiden att det åter testas lite fler fenvarianter i vågorna. Och att fenans/fenornas påverkan på en vågis är lite mer i fokus än vad det har varit på väldigt länge.

Däremot så lär nog singelfenan leva kvar i vågbrädan över alla dessa trender. Grymt beprövat är det, och funkar bevisligen väldans bra.

Men – en liten spaning från min sida är att vi kommer att ha fler olika antal fenor i vågbrädorna de närmaste åren än vad vi haft på länge. Själv tror jag att twinsers passar vissa seglare bra, andra mindre bra, beroende på hur man seglar och vad man söker i sin segling.

Och något som jag tänkte på idag är att det skall bli kul att se om allt detta fenmixtrande ”spiller över” på andra delar av vindsurfingen.

En quad-speedbräda kanske är det som krävs för att knäppa 60 knop med vindsurfingprylar, ah?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    2 juli, 2009 vid 13:43 som svar på: 15 år utveckling "genomgång" Boardseeker..

Jag håller nog med de som tycker att jämförelsen haltar… rätt ordentligt…

En bräda med 100 liters volym idag bör väl jämföras med en bräda som för 15 år sedan hade 130 liter, typ…

Det hade, i mina ögon, varit mycket intressantare att jämföra den 15 år gamla Screamern med en bräda som idag har en liknande målgrupp och tänkt användingsområde. På den tiden var Screamern inte riktad mot nya freeriders, utan en sågs som en ganska avancerad bräda för mer erfarna seglare (jag har haft två sådana där Screamers, gillade de verkligen men för lättare vindar och enklare freeride var det ju Explosion som gällde).

Skulle man välja en bräda ur dagens Mistral program att jämföra en 15 år gammal Screamer 103 med så tycker i alla fall jag att en Syncro Style 94 eller kanske, kanske en Syncro 104 känns bra mycket mer ”rätt”.

Och skall man jämföra en Screamer 104 från 2009 med en 15 år gammal Mistral-bräda så skulle jag välja en (vänder mig om, plockar fram FunSport windsrufing anno 1994 med guide -94 ur hyllan…) Mistral Shredder 298. Men även den är med sina 120 liter aningens i underkant rent storleksmässig för min smak vad gäller denna jämförelse.

De brädor som idag heter ”Screamer” i Mistrals program har rätt lite vad gäller målgrupp, användningsområde och tänkt prestanda gemensamt med de brädor som för 15 år sedan hette samma sak. Näe, då känns det bra mycket mer som om Syncro-brädorna är en bättre jämförelse.

Och ja, jag tror nog att en modern Syncro slår en 15 år gammal Screamer i allt utom möjligtvis toppfart och höjdtagning.

Men visst – vissa grejor var bättre förr, bland annat höll många brädor (inte alla, en del var katastrofer) betydligt bättre.

Nu blir ju såklart inte allt bättre för att det är nytt. Men – det handlar om att hitta rätt. Har man varit toknöjd med sin 15 år gamla Screamer 103 så lär det nog inte bli något större kalas av att handla en ny Screamer 104. Men väljer man däremot en Fanatic Hawk eller liknande runt 100 liter så vågar jag nästan garantera en bra mycket roligare seglingsupplevelse vag gäller stort sett allt.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    30 juni, 2009 vid 20:29 som svar på: Världens hajtätaste stränder?
    mikaels;555918 wrote:
    Shit, du brukar ju vara en balanserad surfare här, vadan detta?

Jag kommer att sakna hajar ungefär som myggor och fästingar, så om de blir färre ligger jag inte sömnlös 😉

Det där måste väl vara ironi?

För du likställer väl inte din eventuella brist på saknad av hajar och därmed goda nattsömn, ett av världens mest sofistikerade, fascinerande och fulländade djur i sitt element efter miljoner år av utveckling och förfining, med en fästing?

Jag kommer sakna människor som är helt oförmögna att betrakta sig själva och sina åsikter i ett aningens större sammanhang ungefär lika mycket som jag saknar surfslusken.

Men vänta nu här.

Jag saknar ju surfslusken. 😀

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    30 juni, 2009 vid 19:45 som svar på: Simmer & Swede a great combo

tråden uppdaterad med fixad länk och tebaks!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    30 juni, 2009 vid 13:02 som svar på: Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?

Jag kan testa de där fenorna, ah!

Ja, osså kommer tydligen JP med en quad i september… och Tabou har tydligen oxå en fyrfening på gång…

Börjar det blir lite galet, eller?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    30 juni, 2009 vid 09:20 som svar på: Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?

Verkar som om det dyker upp nya twinsers oxå. Här är JP med Jason Polakows egna, fenorna ser intressanta ut… 74 och 84 liter…

http://www.windsurfjournal.com/frontblocks/news/pop_up_news.asp?id_news=17475&ID_BB_LANGUAGES=1

JPPolakowTwinser.jpg

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    29 juni, 2009 vid 20:33 som svar på: Simmer & Swede a great combo

Riktigt kul att läsa en så lång intervju med Andy och om Simmer!

Sida 173 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA