Forumsvar skapade

Sida 179 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    28 maj, 2009 vid 10:26 som svar på: AB+/Mistral 2010

Ouch. Jag får lite dåliga vibbar av det där. ”Badge engineering”. Underskatta aldrig kundens kunskap om din produkt. Att klämma dit en Mistral-logga på AB+ brädor känns inte som en ny, fräsch start för Mistral. Eller?

Men – de har ju precis satt igång, skall bli spännande att följa!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    26 maj, 2009 vid 20:23 som svar på: Sjökort

Och lägger man på waxholmsbolaget rätt grymma ”grönkarta” så är ju den digitala kartvärlden i 08-land fasiken komplett!

http://www.sitepilot.se/special/wax_map/

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    26 maj, 2009 vid 19:00 som svar på: Apelviken 27/5

ha, ha, en härligt intern tråd!

Åker med stor sannolikhet nästa torsdag, ses vi om det fläktar?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    26 maj, 2009 vid 14:36 som svar på: Apelviken 27/5

Nä, nä, se nu till att åka till jobbet och ta hand om familjen istället.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    26 maj, 2009 vid 04:42 som svar på: Nytt hopp – Torö onsdag!!!!!!!!!!!

tycker onsdagen ser lite nedskruvad ut… gillar inte riktigt vad jag ser… men vi får se!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    20 maj, 2009 vid 12:42 som svar på: Stockholm onsdag eftermiddag 20/5

Du är medveten om att det är vind på 1000 meters höjd på den där kartan du länkade till?

Men – det böjer sig i träden även här, så vad fasen!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    20 maj, 2009 vid 08:51 som svar på: Segelstorlekar… igen…
    adde;547746 wrote:
    Blir 3.6, 4.0, 4.7 och 5.4 för min del i år. Förra hösten körde jag 10ggr med 3.6 och nästan lika många ggr med 4.0:an, rätt bra utdelning på småsegeln. För övrigt med 340 mast på båda dessa vilket gör seglingen otroligt mycket enklare än att harva runt med en 3.7:a på en 400. Man kan faktiskt köra småsegel lite bukiga. Kortare master åt folket!!

En annan spaning är att störstaseglet minskar varje år…

10′ 5.4
    09′ 5.7
    08′ 6.0
    07′ 6.2
    06′ 6.5
    05′ 7.0

Det där var en härligt kompakt och fin linje helt i min smak!

Ja, det lutar åt något sådant för min del. Tror att jag köper en beggad eller billig 3.7a tills vidare, och sedan ”stuvar om” lite. Lär bli en linje som din, ungefär, med den skillnaden att jag lägger på ett sexnoll-sexhalv segel för plattvattensåkning i skärgården och på vårarna här i 08-land.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    19 maj, 2009 vid 18:52 som svar på: Var f-n är vinden?

Funderar på att ”nåla” den här tråden… ja, ja, det laddar upp till första helgen i juni… nationaldagssurf! Kom ihåg var ni läste det först, ah!

• Kul! Hoppas du får många som hakar på, skulle själv behöva rejäla mängder coaching, ah!

”Platå” är ett alldeles för svagt uttryck för att beskriva min manöverutveckling de senaste åren. ”Saltöken” är mer åt rätt håll… platt är kurvan horsomhaver… får leva på hög seglingsglädje och min fenomenala grundtalang (det där allra sista var kanske lite ljug).

Kanske du och Living skulle slå ihop er och köra ett riktigt fett våg å manövercamp, ah!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    19 maj, 2009 vid 18:45 som svar på: www.SURFTRIP.se

Kul! Hoppas du får många som hakar på, skulle själv behöva rejäla mängder coaching, ah!

”Platå” är ett alldeles för svagt uttryck för att beskriva min manöverutveckling de senaste åren. ”Saltöken” är mer åt rätt håll… platt är kurvan horsomhaver… får leva på hög seglingsglädje och min fenomenala grundtalang (det där allra sista var kanske lite ljug).

Kanske du och Living skulle slå ihop er och köra ett riktigt fett våg å manövercamp, ah!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 maj, 2009 vid 21:07 som svar på: Smack ONE

Härligt att se! Gurra, du har blivit j-igt duktig på att segla, helt klart! Och att du sprider det hela med så fina klipp gör det inte sämre…

(j-ar vad omkörd man blivit. igen… men det är roligare på vattnet än någonsin, uj, uj, uj, vad jag saknar lite vågsegling nu!)

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 maj, 2009 vid 10:14 som svar på: Segelstorlekar… igen…
    Jesper_B;547335 wrote:
    En ytterligare möjlighet, om än något drastisk/extrem kanske är:

Att köra sin lilla tighta vågseglingsquiver (typ 3, 4 segel (3.7-5.3) och en bräda eller två (72 och 82l)

Samt

Komplettera med en beg formulautrustning, Dvs en till bräda och ett 11 segel.

Formulan kan man segla med nästan alltid och då med fullt tryck och fartigt som f-n. När man inte orkar hålla grejorna är det dags att bränna till närmaste vågspot.

Detta var min lösning under några år, som jag gillade skarpt. Alltid full fräs och inga kompromisser. Nu har jag väl mer eller mindre ersatt formulan med SUP, men det beror nog inte på Formulan utan på mitt surfintresse, dvs surf på surfbrädor i stället för vågseglingsprylar. SUP är ju rätt mycket närmare surfing än Formula. Men vem vet, jag kanske växlar tillbaka om några år…

Har även varit nära att byta till en 14 m2 kite som lättvindslekgrej och komplement till vågseglingsgrejorna. Just nu drar dock surfing mer.

/JB

Kör i princip det där idag. Fast istället för Formula har jag freestyle-brädan för lättvind och plattvatten. Mycket nöjd med det.

Sneglar dock ordentligt på SUP som alternativ till freestyleplankan. SUP:en, inbillar jag mig, kan jag peta i ett segel på för att cruisa runt lite med barnen i skärgården. Dessutom vore det kul att lära sig något nytt på vattnet.

Ah – våndan av att å ena sidan vilja ha så grejor som möjligt för vettig budget och smidig transport, och å andra sidan många grejor för kul lek på vattnet oavsett förhållanden.

Men – det lutar nog åt ett kanske lite tajtare vågesglingskit och ett enkelt ”vår och sommarsegel” för plattvatten. Tror jag just nu.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    17 maj, 2009 vid 20:30 som svar på: Segelstorlekar… igen…
    surfmeister;547020 wrote:
    Masse, du är en riktig prylbög! Köp minst 7 segel och 4 brädor så slipper du fundera….

4.0-4.5-5.0 räcker gott och väl för västkusten. Då jag endast seglar vågor finns det liksom ingen poäng att segla större då det ändå är dåligt med vågor i lägre vindregister. Jag har ett 5.7 också men den har jag inte använt på typ 1 år……..Har man lite powerhouse segel (typ Crossover/Iron etc) kan man gå ner lite i storlek (jag brukar segla 4.5 när andra seglar 4.7/5.0). Min kommande segellinje (när jag får råd….:) ) kommer vara 4.1-4.7-5.3. Allt på en mast! Klockrent.

ha, ha, ja det är så sant, så sant…

Grundproblemet är egentligen ett. Resor. Både lokala och längre. Vill ogärna sitta utan 3.7 på Guincho. Vill ogärna vara utan 5.7 på Gotland. Vill ogärna vara utan en skön sexnolla+ för lite skön brissegling. Bodde jag där du bor så vore det faktiskt klart enklare, ah!

Men – eftersom jag måste åka minst 10 mil enkel för vågor, så gäller det att få med sig rätt grejor, helt enkelt.

Och är man småbarnspapps med jobb i 08-land så måste man åka lite plattvatten för att hålla igång och ta de tillfällen som bjuds, annars blir seglingsformen lidande rätt snabbt… (den lilla seglingsform som finns).

Hoppas vi ses snart i Apel!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    17 maj, 2009 vid 15:12 som svar på: skillnader mellan freestyle freewawe och freeride?

Inte helt uppdaterad, men kanske en vägledning?

[ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=40528″]Bräd- och segelklasser inom vindsurfing – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    17 maj, 2009 vid 14:50 som svar på: Strap position?

Jag har på senare år kört mer och mer med en en lite bredare stance. Det brukar sluta med de främre stropparna längst fram eller näst längst fram (näst längst mest pga mina 45:or, eftersom jag avskyr när fotpadsen är för kort och tårna kruper över kanten, hu vad det är oskönt) och bakre stroppen längst bak eller näst längst bak.

På mina plankor innebär det ett avstånd mellan bakre pluggen i de främre stropparna och den främre pluggen i bakstroppen på 41 eller 42 cm. Jag gillar 42, och skulle faktiskt kunna tänka mig lite till, men så är jag 190 lång.

De flesta vågisar jag kört verkar ligga här någonstans, så lite ”standard” är det nog allt.

Den bräda jag kört där avtåndet mellan stropparna kändes klart störst är Witchcraft, men jag vet faktiskt inte vad måttet är.

Ett undantag till detta är fsw-brädor, där jag ibland faktiskt i lättvind flyttat fram bakstroppen längst fram för kunna plocka vågor lite lättare och inte sjunka igenom lika lätt i sega småvågor. Var faktiskt till stor hjälp.

Sida 179 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA