Forumsvar skapade

Sida 201 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    15 september, 2008 vid 08:13 som svar på: Dålig kvalitet på RSx

Det var ingen dålig sågning av RS:X, det där. Och från någon som verkligen borde veta…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    15 september, 2008 vid 08:10 som svar på: NP’s varma skor. Välja tjocklek.

Jag har haft NP skor i säkert 15 år (uppblandat med några Okespor).

Atan är bäst. Även NP glider lite på foten (det gör alla våtskor), men värmen i Atan är suverän. Det är de bästa våtdojjor jag haft.

http://www.surfzone.se/ppr/showproduct.php?product=158

Det enda skälet till att välja annat än Atan är möjligtvis bättre hållbarhet. Men vill man ha varma och smidiga vinterdojjor så…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    15 september, 2008 vid 07:05 som svar på: Det här känns inget vidare

tycker det ser ut att kunna bli två veckor med typ det här mönstret…

De som nog kan gynnas är typ Skåne, och Gislövs, vid sådant här vädermönster (inga lågtryck från Atlanten, högryck och de försvagningar som sker kommer istället österifrån = NO där nere).

Men jag är med Calle N på det här – beta av jobb och hemfix! (i mitt fall bygga elementskydd = en långhelg i Varberg, ah!)

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    12 september, 2008 vid 10:16 som svar på: Gotland idag?

Klicka på http://www.surfsafarigotland.com så hittar du kontinentgotlänningens telefono.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    12 september, 2008 vid 10:14 som svar på: KlantBasse

Fantastisk rubrik! Klickade direkt på den!

Adde borde jobba på en riktigt stor sajt. Han vet hur man skapar trafik. 😀

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    11 september, 2008 vid 18:19 som svar på: G I S L ö V S H A M M A R ! ! ! ! !

Undrar om jag kan få en flarra whisky i belöning av skånepågarna om jag raderar ditt inlägg… dax att börja missbruka moderatormakten, jag riktigt känner det…

Ha, den kanske sämst bevarade hemligheten på konfen… 😀

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    8 september, 2008 vid 17:07 som svar på: Största vågis?

@Ola H. 495981 wrote:

Ja just det Masse, kanske är det en svensktillverkad custom du skall ha…

Vem blir först med en sådan här i Sverige? Svennes nya leksak, ah? :tongue:

http://www.3emmegi.com/Immagini/SHORT-VIDEO.mov

(länken från Boards forum)

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    8 september, 2008 vid 16:45 som svar på: Sökes: den perfekta surf-resorten

Helt ärligt, Mauritius är inte långt ifrån det där… Men dyrt.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    8 september, 2008 vid 07:15 som svar på: Schysst ny (?) vädertjänst

@getwet 497539 wrote:

Har också följt den ett tag nu och tycker också att den lirar rätt dåligt. Snygg att kika på iofs och man blir glad varje gång det står ”laber bris” eller mer, men det är sällan det inträffar/stämmer på de orter som jag söker.

Kanotvädret tycker jag iaf har stämt rätt bra här hemma i Nynäsområdet denna sensäsong, även SMHIs (troligen samma uppgifter till Kanotvädret) om man förflyttar sig från innerskärgården till ytter.

Foreca är väl årets katastrof……..

Även jag har kikat på den där, men släppt den. Jo, Foreca har ju haft osannolika glädjeproggar i år. Märkligt nog tycker jag att den stämmer bättre på vår och höst än på sommaren… :confused2:

SMHI har varit OK. DMI, som vanligt, bäst.

SMHI är jag för övrigt annars j-igt arg på. Hur ett och samma institut kan ha så många olika proggar och ställen för info är ju bedrövligt. På båtvädret kan de animerade vindkartorna och ”kanotvädret” visa helt olika emellanåt….

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    8 september, 2008 vid 06:59 som svar på: Hållbarhet nya brädor

I stort sett alla märken är byggda i Cobra-fabriken. Endast vissa nisch-spelare bygger på annat håll (typ som Drops, AHD och kanske ett par till)

Min erfarenhet är att hållbarhet har en förmåga att skilja sig från år till år och bräda till bräda. Men generellt sätt håller jag med dig – moderna surfplankor är väl omtåliga. Strukturellt brukar de hålla bra, men det är lite väl lätt att dinga de. Och jag tycker att det är helt makalöst att de blir mer eller mindre totalförstörda om de tar in lite vatten (=delaminering=gråt).

Vill man ha en bräda som verkligen håller är det nog, tyvärr, custom som gäller. Problemet verkar vara att många custom-shoppar inte är helt tillförlitliga i sina leveranser, är kanske ute å surfar lite mycket själva, ah!

Med dagens rätt höga priser på lite vassare standardbrädor kan man ju fundera på om inte någe slags lite seriösare semi-custom tillverkning som är lite mer industriellt upplagd (datafräsning, väl utarbetad process för lamineringsjobbet, inte för många olika modeller, någorlunda volym) borde kunna löna sig även i Europa, rentav?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    5 september, 2008 vid 11:46 som svar på: latjo i Lejet

Sköna bilder!

Living är ju för j-a säker, rysligt bra höjd! På en singelfena, dessutom. 😀

[IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=39517&stc=1&thumb=1&d=1220556771[/IMG]

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    5 september, 2008 vid 11:41 som svar på: Största vågis?

Vad är då motsvarigheten till en rullstol för vågseglingen?

En fishquad?

Får bli en sådan när 50 är på gång.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    4 september, 2008 vid 10:52 som svar på: Största vågis?

Ha, ha, du är hård du Gurra!

Näe, faktiskt så har beslutet att välja en twin vuxit fram som en följd av:

– Denna tråd
    – Lite snack med några som hunnit testa (vilket de inte hade när tråden startade)
    – Mer funderingar om vad jag behöver för en planka. Egentligen. Bland annat har jag kommit fram till att den inte behöver vara så ”allround”, utan skall framförallt funka i vågor. Den behöver bara vara OK för annat, varken mer eller mindre.
    – Och, det skall villigt erkännas, en jädra nyfikenhet på vad de har tvåfenade sakerna egentligen är för något.

Men visst – jag håller med dig helt och fullt om en sak. Det är seglaren det hänger på. I det här fallet behöver seglaren mycket hjälp, oah!

Men va fasen, något måste jag ju belöna timmarna i kontorslandskapet med nu när det inte blir någon längre surfresa i år, ah! 😀

Åsså en sak till – startade tråden även för att jag faktiskt saknat lite konkret diskussion om ett ämne här, nu råkade det bli prylar. Min nästa tråd kommer att handla om hur fasen jag skall få till en bättre toppsväng och vad jag bör träna för att ta mig dit!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    4 september, 2008 vid 08:25 som svar på: Största vågis?

@gurra1978 496547 wrote:

Det är ju ett jäkla snack om de där twinfinbrädorna. Det var ju massor av såna i Lejet idag och inte fan var det mycket action i deras vågridning, speciellt inte din Doc. Du skriver mer än seglar tycker jag 🙂 Du får nog slänga på en tredje fena för att det ska hända något i topsvängen 😉

Däremot var det ju några som stod ut vad gäller hoppen (de är ju proffs dock) men de verkar funka bra där iallafall.

Jag ska inte säga så mycket om twin innan jag testat en. Däremot har jag testat en jävligt cool bräda i Läjet idag. En SINGLE-fin, wow :laugh: Se så fint det går att leka med en liten FSW i vågor Doc.

Gurra, du (och många, många fler) är ju en grymt mycket bättre vågseglare än vad jag är. Du skulle förmodligen kunna klämma till en bättre toppsväng med ett badkar än vad jag kan med en fsw.

Mitt dilemma, just nu, är att den ”storvågis” jag har idag helt enkelt är snäppet för stor för mig. Inte mycket, men lite stor är den allt. Lustigt nog gick jag ner nästan 10 liter från den jag hade innan, men borde gått ned lite till (då hade jag inte bytt). Fasen, jag kanske har blivit lite bättre på att segla mindre brädor, rentav, även om det verkar osannolikt. Jag har testat olika inställningar (stoppar, fenor, mastfot) men insåg när jag testade en 85-liters sak att allt plötsligt blev enklare. Jag har dessutom saknat den där riktigt goa känslan som jag får av både min minsta (RRD HC 75) och min största bräda i denna planka.

Och när jag nu siktar på ett byte så finns ju ett nytt alternativ på banan – twin. Jag kommer enbart att använda den i vågor, och nästan enbart för att få min vågridning att bli bättre (jag är verkligen inge vidare där, om jag får säga det själv… :crazy: ). Och vad jag förstått, vilket kan vara helfel, är att just en twin kan ge mig det jag söker – en bra mellanvågis med lite marginal som tar 5.7-6.0 men som svänger bra som fasen.

Nu blev det en j-a massa 08-teori här. Igen. Rentav min paradgren. Jag önskar att jag kunde segla lika bra som jag kan teoretisera, men ja, hrrmmmm… 😀

Men jag tycker att rätt grejor faktiskt har hjälpt mig att utveckla min segling de senaste åren rätt mycket, trotsallt. Även om det är en rejäl bit kvar, ah! Fasen, jag gjorde min första riktiga off-the-lip på Irland för två år sedan. Så – mycket att lära, men fy s-an vad kul det är!

Jag säger som jag brukar säga. Jag behöver all hjälp jag kan få. Särskilt i vågorna, ah!

Jag ser en hög risk för att folk på stranden (särskilt i Apelviken, jag vågar nog fasiken inte ens visa upp mig där, ah! :blush: ) kommer att undra vem fan han som knappt kan segla som kör på en tokfin twin är och undra om han verkligen är förtjänt av att åka runt på såna grejor egentligen. Men om den där twinplankan hjälper mig att förbättra min segling och ger mig ett par riktigt sköna (därmed inte sagt att de är ”bra”) svängar så kommer i alla fall jag att vara toknöjd och leva på det lååååångt efteråt.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Min entusiasm för vår sport överträffar min förmåga på vattnet med rejäl marginal! Jag är alltid så nöjd med att vara ute i vågorna och bara segla att jag alltid glömmer allt om att plocka rätt våg å träna viss teknik och bli bättre.

Och, det skall villigt medges, jag tycker att det är alldeles för kul med nya surfprylar. En liten skada jag har. En dyr skada. Men rolig! :cool2:

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 september, 2008 vid 09:24 som svar på: Tabou i sverige?

Vad jag vet så kommer Skidsport att ta in Gaastra 2009. Finns redan en del där. Sedan är det en annan fråga när de börjar ta in lite större mängder, kanske först till våren, och om det blir några Vapor.

Sida 201 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA