dr-masse
Forumsvar skapade
-
Jag kan tänka mig att den prognosmodellen Windguru huvudsakligen använder, GFS, inte är så träffsäker när det kommer till förhållanden med lokala förstärkningar/vindeffekter som långt in i Medelhavet.
Min erfarenhet av windguru är att det stämmer bra när det gäller spots vid större hav, gärna Atlanten, men mindre bra när det gäller mer lokala vindfenomen/innanhav.
För Guincho och Irland är exempelvis windguru helt OK som fingervisning, men när jag var i Italien för en några år sedan stämde det inte alls bra.
Club Mistral brukar ha rätt OK vindstatistik över sina uthyrningsställen.
-
Jag tror att Steffo himself åker på ett par sådana däringa RDMer… Men han är ute på surftripp nu, tror jag. Grymt fina såg de ut när det provriggades på Irland, i alla fall.
-
dr-masse
Medlem2 juli, 2007 vid 06:49 som svar på: Rund plåtbricka till masten? Eller är det till seglet?Det är för att skydda masten där man fäster bommen. Med de allra flesta moderna bommar, som har större anläggningsyta, så behövs det oftast inte.
-
Jo, det finns ju alubommar som klarar rejäl förlängning fint. Men det är min erfaranhet att en bra kolbom slår en alubom när det gäller att förlänga mycket.
Fast jag har ju inte klämt och seglat med alla bommar som finns, så man får ju ta det som min erfarenhet och inge facit, oah!
-
Även kolbommar blir såklart mjukare om man kör med max förlägning. Dock klarar de detta bättre än alu-bommar. Tungt vägande skäl till val av kolbom för min del, skönt med en bom som klarar att ta alla mina segel utan problem.
-
Vipern är bättre som ren nybörjarbräda, och snällare när det skall klättras upp och ned ur vattnet. Sharken, i ltd, är lite omtåligare men en bättre bräda att utvecklas på. Funkar som lättvindsmaskin även för riktigt duktiga surfare.
-
Streamlined är säkerligen najs, men det där frontbeslaget ser ju för j-a pilligt ut. Har funderat på det, men valt bort pga strulet med att justera och att banden lär slitas och vara knepiga att byta ut. Bra bom för övrigt, säkerligen. Den jag klämt på kändes klart gedigen.
-
Den enda gräns jag skulle passa mig noga för att passera är 32 kilo. Blir det strul kan de som hanterar bagaget vägra att lyfta det….
250 lång skulle jag inte bry mig sådär supermycket om. Så länge bagen är 260-270 lång är det lungt, skulle de kontrollmäta (grymt osannolikt) så är det bara att uppge att den skall vara 250 enligt tillverkaren. Jag har till å med dragit på en lapp med ”250” på min dubbelbag… (som är 270)…
Hare skönt i Marocko!
-
Se väderlänkarna till höger här på surfzone, det är Finskt sjöväder.
-
dr-masse
Medlem14 juni, 2007 vid 21:21 som svar på: Vädersite för områden mellan irland och nordvästra frankrike?Vad du söker är http://www.magicseaweed.com.
Den är överlägsen. Allt finns.
-
Skidsport har en del sådana. Se till att få rätt längd (eller en för lång som du kan kapa).
-
@fredrik.ygge 389189 wrote:
Gött! Där fick de. 😉
Nåja, det kan väl nog ändå anses ligga en viss prestige i att vara den första vinddrivna farkosten officiellt över 50 knop på 500 meter… :tongue:
Även om man inte räknas som ”segelfarkost” så – är man snabbast så är man. Går nog att få lite uppmärksamhet på det, eller hur?
Och som sagt – grymma tider är det, oavsett förankring i planka eller ej.
-
4 bft
tror jag. Det är theyrs gränssnitt, ser i alla fall identiskt ut. Najs med swellkartan.
-
Ja, det där ser ju inte så dumt ut. Just 8.3 är ju bra, då det riggas på 460 mast som du sedan kan använda till mindre segel senare. Du är ju rättså lätt, så då är det nog inte fel alls med 460 i det där seglet.
Tycker att det är ett bra grej att flera shoppar snickrar ihop prisvärda och vettiga paket för nytt folk/återvändare i sporten.
Grabbarna på Skidsport, SP, vindsurfing.se å andra kan säkert få ihop någe bra de med…