dr-masse
Forumsvar skapade
-
Ah!, men är det månne så att vi saknar tiden för att vi var hala då – jag kunde ju både duckjippa, hoppgippa och testa ostrullar!!!
Jester, man kan väl segla fort i vågor oxå! Se på Laird Hamilton!
Vadå, gillar du inte Stormchase? Jag tyckte egentligen att idén var fantastiskt bra, redan i början av nittitalet så var man ju djupt impad av bilderna från Världscupen i Holland då de körde i rätt hårda förhållanden. Grymma hopp och landning på samma våg som de lyfte ifrån, typ… 🙂
Fast det blev ju lite tokigt med Stormchase när entusiasm och glädje byttes ut mot hårdhet och kamp, på något sätt?
Och jag håller med. Vilken inställning man har påverkar ju så oerhört mycket hur kul det är! Själv kör jag benhårt med principen ”all segling är rolig segling” vilket funkar kalas! Tror knappt jag gnällt på en enda surfdag de senaste 3-4 åren, utan njuter av tillfällena som bjuds. Alltså, det här kan ju låta j-igt flum-flum och batiktryck, men är helt sant. Ett avgörande skäl till varför jag tycker vindsurfingen är roligare än någonsin är att jag verkligen ser till att jag har kul när jag seglar. Det är SÅ viktigt, och del av varför sporten funkar som ett fin-fint elixir i en annars kanska uppstyrd värld. Min värld, i alla fall.
-
Jag har ju fortfarande inte, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, suck, ja, jag tror ni förstår… inte landat någon framåt riktigt sådär som jag vill med bra ladning och seglat iväg i en smidig rörelse.
Men rotera det kan jag.
Och jag måste säga att Ola_P:s tips är rakt på det. Några av mina allra, allra bästa plattvattens-/speedloopförsök gjordes med 6.7 (!) och var lite på skoj först. Men genom att göra någorlunda som Ola skriver så kom man ju runt helt otroligt bra. Enda skälet till att jag, fortfarande, suck, inte gav mig själv betyget ”nu har jag satt en lopp” var för att jag tappade bakfoten i landning två gånger, så det blev mer vattenstart än segla iväg direkt. Men bra tips är det!
Fasen, vad sugen jag är på att loopa nu igen!
-
Jamen då tycker jag att vi startar en skön tråd här.
Vad skall vi ta för ämne som kan dra igång saker och ting…
Vi börjar med några hygienfaktorer tycker jag… 🙂
Tråden bör innehålla följande:
– Vågsegling (här är jag ganska benhård, faktiskt)
– Möjlighet till bilder (på vågor…)
– Många inläggMålet vi siktar på är:
– Skön debatt!
– Inspiration i vintern
– Många som vill skrivaNågra förslag:
– Rätt teknik, inställning och prylar i vågorna 2007!
– Min värsta spolning någonsin
– Hur lär jag mig att segla frontside på riktigt 2007? (denna är ju väldigt relaterad till min usla förmåga, men kanske ändå kan va nå’t?)
– Vilken vågseglare i världen kan man lära sig mest av? Bild och filmbevis tack! (mmm, rätt nöjd med den!)
– Bästa resmålen för vågsegling till vettigt pris och flygtid!Ah, fler förslag?
Konfa På!
-
Gurra, såååå skönt med dina rullar!
Och John. Seglingen är ju inget annat än Big!
Härligt, väntar på nästa! Som vanligt.
Och fyyyyyyyy f-n vad jag är obegåvad. Men tur att vår sport är askul även för mer dödliga, ah!
-
@surfmeister 358725 wrote:
Mistral Diamond Head var länge min ”super” bräda! Köpte den 1986 i Singapore (!) och var hur stolt som helst över att ha Robby Naish prylar (naturligtivs köpte man också Gaastra segel (Racefoil) och Quicksilver kläder…..).
Brädan hänger fortfarande med och har pensionerats till föräldrarnas sommarställe och senast i somras var den framme för en sväng på vattnet. Hur snabb och grym som helst! Jämförde den också med min Fanatic FW98 och Evo 74 (=20 års utveckling) och kan konstatera att det hänt en del…..
Bilden nedan är tagen för två år sen (min bror ”Da Goose”) och brädan rockar fortfarande, framförallt i kombination med ett designat hängsele i klassisk 80-tals rosa samt en dykvåtdräkt (man tar vad man har). Snacka om nostalgi…många roliga minnen!
Ha, ha, ha!!! tyckte jag kände igen den där tvillingen!!!!
😀 😀 😀Skickar ett pm till dig direkt! Det är ju bara för dråpligt att du och jag har skrivit om FW98 och allt.
Dags att ses!
-
Fasen, wind-lover, var inne och kollade på din surflog och j-ar vad impad jag blev! Efter att ha läst om din stoke och ambition så måste jag medge att jag började drömma om att mina små tjejer därhemma en dag skulle vakna till samma insikt… 🙂
Förresten, den här tråden känns som ett bevis på att det finns kids (= under systembolagsålder) som verkligen gillar att vindsurfa, härligt!
Suuuuuurfa På!
-
Blev inget igår, vinden och den lite varmare luften kom sent.
Allvarligt talat, Torö måste ju vara rätt bra just nu… någon som är där?
Landsort:
Datum 2007-01-10 2007-01-10 2007-01-10
Tid 10:00:00 09:00:00 08:00:00
Vindrikt (°) 260 260 270
Vind (m/s) 11 13 14
Temp (°C) 6.1 6.4 6.6
Relativ fuktighet (%) 83 80 78
Lufttryck (hPa) 998 996 994
Byvind (m/s) 15 19 19
Sikt (km) 15.0000 15.0000 16.0000
uppehåll uppehåll uppehåll -
@Ola H. 358422 wrote:
Jag tror nog inte att det är lugn gång de syftar på eftersom många brädor som är lugna i karaktären samtidigt bedöms som ”low grip” (typ EVO).
Jag tror alltså då mer på att det en känsla av upplevd riktningsstabilitet som kommer av att brädan snällt ”ställer in sig” i ett väldefinierat trimläge.
Känslan är väldigt tydlig om man byter mellan EVO och Acid/KOmbat, speceillt om man är lite nderriggad med stora segel. Acid/KOmbat kan mna bara ställa sig på, luta sig ut och belasta, kanske pumpa till lite och sedan slappna av med full planing. Det är lätt att pressa dem att ta höjd för man ger bara mer tryck på dem tills man känner att det börjar bli för mycket.
På en EVO, om man bara trycker till (i sidled) för att pumpa iväg kan det lätt bli lite tvålkoppskänsla. Det är som om man ”missar” själva greppunkten och trycker vis sidan av ibland och då glider brädan liksom undan som en tvål. Man behöver helt enkelt träffa mer rätt och vara mer dynamisk för att hitta ”greppet” på en sådan bräda. Även i själva seglingen (dvs inte bara starten) får man ligga och leta efter perfekt trim (i längsled) hela tiden – man får liksom ingen naturlig feedback.
Ju bättre man är att segla, desto mindre tror jag man reagerar på detta när man väl kört in sig på brädan (forutom när man byter fram och tillbaka mellan två med avseende på denna känsla diskinkt olika brädor).
Ah, du har nog rätt. Som så ofta förr. Fast både du och jag (nu drar jag glatt en slutsats här) är nog gemensamt kritiska till det här med ”grip”. Det är ju liksom ett vanskligt kriterium att greppa (hö, hö), och bara det faktum att vi här diskuterar vad fasen de egentligen menar är ju inget högt betyg åt det hela.
Dessutom – en bräda som är ”stabil” i gången är ofta en bräda som är lätt att hitta spåret med, något som man verkar behöva jobba lite mer med på en EVO (men verkar bli mer belönad för på den där fina cross-on vågen).
Dessutom så tycker i alla fall jag att din tolkning av ”grip”, som jag bedömer ligger nära sanningen, är något som tämligen enkelt kompenseras/påverkas av fenval, teknik och erfarenhet av brädan.
Jag hoppas kunna få segla lite olika brädor på nästa Irlands-tur, mest nyfiken är jag på att ta fler svängar på en EVO faktiskt. Varit dåligt med det.
Dock måste jag säga att din beskrivning av hur det är att köra EVO (och andra brädor med liknande karaktär) väl beskriver varför jag återvänt till klassiker-träsket. Jag gillar ju brädor med lite tydligare feedback. Om det sedan beror på ren och skär slöhet eller fullständig brist på talang kan man ju fundera på. Själv tror jag på det sistnämnda!
-
Att NewWave brädorna kanske upplevs som lite livligare och mer alerta än andra är en egenskap som jag gillar mycket, men det betyder ju inte att det är ”grepp” som saknas. Jag tror, om vi pratar Boards, att de med ”grip” snarare menar om brädan upplevs som lugn och trygg i gången, snarare än hur greppet är i svängar med tryck. Men jag håller helt med Ola H. om att begreppet ”grip” som de fört in snarare förvirrar än förtydligar.
De Starboard brädor jag testat har jag upplevt som lugna och stabila i gången, och de verkar ofta klara mycket vind bra. Med tanke på din segling, var du är, tänkta segelstorlekar och andra inlägg du förgyllt vår vardag med här på konfen så står det väl mellan PA74, NW74 och 73 DaCurve… fina brädor allihop, tror jag!
Hoppas du får mycket skön segling på någon av godbitarna i SA!
-
Härligt Gurra!
Såpass inspirerande att jag minsann tror det blir en sväng på vattnet här i 08-land imörgön, oah!
-
I tyska Surfs test 2006 av sådana här brädor är det två som de anser står ut när det gäller förmåga till framfotssvängar och vågsegling:
– Goya FW95
– Fanatic FW98Vi hann testa en Goya lite snabbt på Irland, och bedömningen var att den verkade ha klart bra potential för vågor.
Min Fanatic FW98 tycker jag är mycket bra i vågor, över förväntan. Särskilt med en riktig vågfena i boxen.
-
@adde 357595 wrote:
Vindsurfing:
Hoyle Schweitzer
Jim Drake
Fred Haywood
Pascal Maka
Finian Maynard
Robby Naish
Björn Dunkerbeck
Karin Jaggi
Angela Chochran (stavning)
Jason Polakow
Natalie Lelievre
Ricardo Campello
Kauli Seadi
Mark Angulo
Josh Angulo
Brian TalamaSurf generellt (vind/kite/våg etc)
Pete Cabrihna
Laird HamiltonKul tråd!
Adde är rätt så på det.
Vi kategoriserar. Kategorier är något jag avskyr, och därför självklart ägnar mig åt.
Vindsurfing
Überlegend:
Robby NaishÜbervinnarlegend:
Björn DunkerbeckDamlegender:
Britt Dunkerbeck
Angela Cochran
Karin Jaggi
Natalie Simon
Jenna de Rosnay
Natalie le LievréUppfinnarlegender:
Hoyle Schweitzer
Jim DrakeVåglegender:
Mike Waltze
Craig Maisonville
Jason Polakow
Mark Angulo
Josh Angulo
Levi Siver
Josh Stone
Rush Randle
Fransisco Goya
Sean OrdonezVinnarlegender:
Antoine Albeau
Kevin PritchardTysklegender:
Bernd Flessner
Robby SeegerToklegender:
Brian Talma
Mike Eskimo
Robert Teriitehau
Arnaud de RosnayFartlegender:
Fred Haywood
Pascal Maka
Finian MaynardÖverlevarlegender:
Phil McGain
Alex Aguera
Thierry BielakVattenmänslegender:
Laird Hamilton
Pete CabrinhaSvenska legender:
Anders Bringdal (tämligen överlägsen)
Johan Sahlén
Matthias Holmberg
Tomas Persson
Christoffer Rappe
Johnny Myrin
Jonas Davidsson
Guy LiljegrenSurfprylslegender:
Barry Spanier
Neil Pryde
Peter Thommen
Willem Blauuw
Monty Spindler
Jeff Henderson
Werner Gniegler
Rick Naish
Hughues de Turkheim
Ken Winner
Dave EzzyPåläggskalvslegender:
Ricardo Campello
Kauli SeadiFotolegend:
Darrel Johan, förlåt, Wong
SunstarFritt ur skallen, säkert missat ett gäng med det är ju meningen, oah!
Surfa På!
Konflegend (egen, väldigt obskyr klass… 😀 ):
Ola H.
S…
Jesper B.
GetWet -
Det där är en helt OK bräda som borde funka fint. Kan inte någon hämta den och skänka till en junior eller nåt!
-
Någon (Knatte?) som vet hur kommer det sig att de små storlekarna av Gun är dyrare än de större? Är det mastfickans bredd? Mest nyfiken.
-
Simmer:
6,3 460 194 430/21 4.299 kr Ord. pris 5.299 kr
6,8 470 202 460/25 4.499 kr Ord. pris 5.699 kr
8,5 518 237 490/26 4.999 kr Ord. pris 6.499 krFrån http://www.skidsport.nu/sommar/vindsurfing/default.asp?SeId=0&s2=0&c=143&Aid=1383

Från http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=21_36_46&products_id=548
Gun:

Från http://www.gunsails.se/26dcb514-6993-421d-b379-e2b84e9b66ae-29.html