dr-masse
Forumsvar skapade
-
Här är vad du söker! ”Big Mac index”:
http://www.oanda.com/products/bigmac/bigmac.shtml
En big mac i Aussie = 2.5317 USD
En big mac i SWE = 4,7864 USDAh, ser ju lovande ut! Stark krona är bra för resor, och Aus dollarn brukar följa USD hyggligt.
-
Det finns ytterligare en aspekt som jag tror många glömmer bort. Pengar. De ”gubbarna” som fortfarande dominerar är väl till stor del den sista resten av tiden när världscupen fortfarande var något att tala om. De hade helt andra möjligheter att träna i team, lägga tid på sin segling och få support runtom än vad jag tror att nästan vilken seglare som helst har idag.
De har helt enkelt kunna träna, tävla (kanske framförallt det), resa och utvecklas på ett sätt som en mycket mindre grupp har möjlighet till idag. Förr skulle jag säga att uppemot topp tjugo-tretti i världen hade rimligt likvärdiga förutsättningar att konkurrera. Hur många av dagens ”ungtuppar” har spons och stöd på ett sätt som tillåter en verkligt professionell satsning? Typ två? Kauli och Campello?
Däremot har väl Angulo, Baker, Siver, Polakow, Pritchards, Albeu, Jensen, Goya och andra ”gubbar” kunnat inleda sina karriärer med både träningsmöjligheter och tävlingsmöjligheter som knappt finns längre. Inte nog med att de har rutin, det är fasen inte lätt att skaffa sig rutin även om man både har kapacitet och vilja idag.
Jag kan exempelvis jämföra världscupen på Guincho 95-96 (som redan då var i rejäl nedförsbacke jämfört med slutet på åttitalet) med 2005 och 2006. Skillnaden är ganska rejäl (även om jag faktiskt tycker att det är roligare nu) i hur exempelvis Dunkerbeck och Josh Stone servades då och hur Kauli idag verkade sköta i stort sett allt själv.
Själv hoppas jag på att de nya kidsen i vågor (Ezzy, Jaeger Stone, Lenny) kan ändra saker och ting rejält. De kommer med nya förutsättningar och kan säkerligen ställa till det. Det behövs!
Jo, en sak till. Ta en funderar på vilka det är som egentligen driver pwa-touren idag. Inte är det kidsen, inte. Touren är såpass liten att det ju är seglarna själva som styr. Och även där styr nog ”rutinen” en hel del, månne?
-
KP mästare, Angulo vinner aloha classic, kul med riktig avslutning!!
http://www.pwaworldtour.com/index.php?id=35&tx_ttnews[tt_news]=807&backPid=29&cHash=110cd7d07d
-
Nu närmar vi ju oss mitt absoluta favoritcitat genom tiderna.
Efter att Juha Kankkunen kört av å det grövsta på Korsika (tror jag) och voltat fett ner i en ravin, så kommer han upp på vägen igen. Väl där möts han av en journalist som ivrigt frågar ”Juha, Juha! Are you OK? Tell us what happened!”.
Juha samlar sig. Tar en paus. En rejäl paus. Och svarar med sin släpiga, brutna engelska:
”Well, the speed was alright but the corner was to tight.”.
Det blir inte bättre än så.
-
Jag skippade Fituna. För lite vind, för trist väder. Jag är kräsen så här års.
-
Åh, phazers!! Killen som hade det i Sydney var ju så grym! Skapligt hett 1991!
Nästan värt att börja karva lite i brädan…
Och Falle är ju oerhört lik Campello.
-
Nu ser det ju lite lovande ut!
Från http://www.alohaclassicwindsurfing.com/
Day 9 of the PWA Aloha Classic Wave Championships presented by JP Australia
Maui, Hawaii (USA) – Hope springs eternal as improving forecasts bring a ray of light to an otherwise gloomy day.
Light and variable winds coupled with overcast skies did little to ease the tense anticipation of the competition fleet who remained on hold following 2 days of light winds.
Conditions did not show much improvement throughout the day although by the last call at 16.00, the swell had started to grow and there were clearly defined head high sets paying a more frequent visit to Ho’okipa.
More important than today’s circumstances however, is the uplifting change in the weather forecasts for the latter part of the week. There is now definite potential for competition worthy condition on Thursday and Friday, creating renewed enthusiasm among the sailors and Ho’okipa crowds.
PWA / Richard Page
-
Det är en dröm jag har att beställa en riktig custom. Det var faktiskt väldigt nära senast, hade mailkontakt och fick priser av Seb Wenzel…. nästa gång så blir det fan en bräda direkt från mannen. Och den tänker jag hämta i hans verkstad, mmmmm….
Jag har ett hemmabygge i mina föräldrars pannrum (den är för risig för mitt förråd… 😉 som lär ta sistaplatsen i shapetävlingen med rätt bred marginal. Känn er hotade. Bland annat har Glen Alpin stått för lite custommålning på den.
Custom På!
-
Jag håller helt med Jester här, tycker det är ganska lätt att utläsa ur en recension om det enbart är en hyllning till sponsprylar, eller om det faktiskt är något som ger vettig info. Själv läser jag exempelvis väldigt gärna vad S.., Ola H. och Jesper B. skriver om olika grejor, trots att jag inte kör samma och de alla är rejält mer sponsrade eller insyltade i vindsurfsvängen än vad jag nånsin kommer att bli (det närmaste jag överhuvudtaget lär komma är den lilla lappen ”team” som sitter med ett gummiband i min senaste femnolla, den tar jag aldrig, aldrig bort, oah!). Ger mig en bra bild av vad som händer, och vilka egenskaper man kan söka efter när pryljakten går igång igen. Och igen.
Skulle faktiskt gärna se fler ”teamseglare” skriva vettiga rader om sina grejor, visst man får la ta att det inte blir helt rättvisande, men ofta ger det mer än de flesta tidningstester om författaren är någotsånär nyanserad och mån om att det som skrivs ses som värdefullt. Vilket nog de flesta vill?
Jag är ju rätt inkörd på Fanatic och Simmer, t ex, men hoppas ändå att mina taffliga rader kan hjälpa någon som är intresserad av grejorna att hitta rätt. Det är ju många faktorer som spelar in när man skall välja, men allt som kan begränsa urvalet hyggligt är ju tacksamt.
Själv kör jag enligt en galet enkel princip när jag skriver om olika pryttlar – vad hade jag själv uppskattat att läsa och hitta när jag skulle fatta beslut å sökte mer info? Om det sedan lyckas är ju en helt annan sak…. 😉
-
Ola, varför inte redan nu på lördag? 😀 😀
-
Ah, det där kan ju kora en riktigt vågseglingsmästare! Hoppas!
-
Prognoserna ser ju inte roliga ut…
http://www.windfinder.com/forecast/kahului
KP världsmästare i Wave 2006?
Fasen, det hade varit gött med en rejäl vågfest, sköna bilder och en riktig världsmästare.
-
Mmm, den där Agger-videon hade jag i åtanke när jag skrev ”Värsta seglade dagen i Norden någonsin?”… men detta ser ju nästan ännu större ut.
Fast Agger-vågen ser ju så enormt elak ut. En slags läbbig mix av Teahupo’ och Mavericks, typ.
Nåja, kul med feta Nordiska dagar är det! Själv väntar jag ivrigt på redbullstormjakts DVDn…
-
Alltså, allvarligt talat… SHIT!
[IMG]http://www.surfersinfo.no/index.php?act=Attach&type=post&id=1056[/IMG]
[IMG]http://www.surfersinfo.no/index.php?act=Attach&type=post&id=1064[/IMG]
Värsta dagen som seglats i Norden någonsin?
Lista På!!!
-
Mitt handirack har rest mer än mig, oah!
Men som ”nödräcke” är det mycket funkis, fast möjligtvis inget att ha på taket hela tiden.
Se till att hyra en bil med rails, är stalltipset. Då funkar ett par vanliga plankor kalas, vi gjorde som Calle på Irland och ”byggde” takräcke.