Forumsvar skapade

Sida 287 av 427
  • dr-masse

Medlem
    23 februari, 2006 vid 09:30 som svar på: Segelstorlekar – tänker vi fel?

Ja, bland annat blev det ju tydligen en hel del liv när Pryde ändrade lite i sin steg och införde typ 5.2 i Combat och Zone… tradition, tradition… rätt fånigt på ett sätt, intressant på ett annat.

Och samtidigt så förstår jag det helt och fullt, man vill ju inte rubba sina cirklar i onödan, ah! Och kanske inte särskilt den där exakt uttänkta segellinjen som man haft sedan 1992…

”Pengar och prylberg kontra max prestanda” är ju i ett nötskal vad det handlar om.

• dr-masse

Medlem
    23 februari, 2006 vid 09:25 som svar på: Fenstorlekar

En lite udda räv i fensammanhang verkar ju den närmast obegripliga tyska fenfarbrorn Lessacher vara… Men det går bevisligen att åka riktigt fort på hans fenor,

http://www.cameraid.com/lessacher/index.html
    http://www.designlessacher.de (som ligger bra till i priset för sämsta sajt någonsin)

Men bygga fenor, det verkar han kunna.

Från Starboards forum, där Francesco D’urso (nytt italienskt rekord) skriver:

This is just to say Wolfgang’s fins are not only extremely easy but also extremely fast….I did 39.35 knots last saturday afternoon at the MOS with his 25 speed fin and could go much faster. Unfortunately I was completely overpowered with my 80 Kilos (the wind was 45 knots gusting to 55) and had a ”big” board relatively to the conditions (42 cm large). My run was therefore pure survival (I even unhooked during it….)….Maybe without Wolfgang’s fin I could not even finish the run (probably I would have had a spin out)…..

Lite roligt med udda grejer, ibland. Inte billiga, men inte heller hysteriskt dyra. 100€ skulle han ha för vågfenor helt i kol när jag frågade.

• dr-masse

Medlem
    23 februari, 2006 vid 08:57 som svar på: Utrustning för styrketräning

Donpedro, låt mig gissa. En vild gissning. Helt ur det blå. Här kommer den. Är du beredd?

– Du har inte barn, va?

Är inte det viktigaste med att träna att det är roligt och man har ett mål? Om grabben nu är motiverad till att skaffa hemgym å få det att funka – kör på! Själv AVSKYR jag alla former av styrketräning, men håller igång och gör ohyggligt basic grejor när andan faller på (armhävningar, några få… :-). Målet är såklart att vara i form inför säsongen, såklart!

Själv tycker jag att bra kondis och benstyrka är något som det pratas lite om i surfkretsar. Tycker det är najs att ha någorlunda ork, i alla fall. Styrkan är min svaghet (he, he), och lär nog dessvärre förbli så om jag inte får värsta rycket och köper Ove Rytters fina bok eller nåt. Hua.

• dr-masse

Medlem
    23 februari, 2006 vid 08:51 som svar på: En foto-förhandsvisning…

Annars är ju Jalbum rätt omskrivet. Har lajjat lite själv med det och är rätt impad, faktiskt… svensk snubbe som gjort det, dessutom, med ett bra forum för tips, frågor och svar…

http://jalbum.net/

• dr-masse

Medlem
    23 februari, 2006 vid 08:48 som svar på: AB+ i Sverige!

På hemsajten http://www.abpluswindsurfing.com under brädorna så står det att alla brädor kommer med boardbag. Trevligt!

Ser gärna att det går bra för Anders och hans plankor. En idol förblir en idol, så är det.

• dr-masse

Medlem
    23 februari, 2006 vid 08:43 som svar på: Segelstorlekar – tänker vi fel?

Aaaaarghhhhh….. å ja som ett tag trodde att den här tråden skulle kanske rentav kunna resultera i att det med dagens riggar nog kan vara lite overkill med att ha samma segellinjer som vi har haft de senaste 20 åren….

Summa summarum – köp ett berg med grejor, inget är så fint som att vara perfekt riggad, oavsett om det är med 3.4 eller 7.0.

Min nästa linje kommer därför att bli 3.4, 3.7, 4.0, 4.2, 4.5, 4.7, 5.0, 5.2, 5.4, 5.7, 6.0, 6.2 och 6.7 (tillåter mig själv ett vågat kliv där på slutet). 340, 370, 400, 430 och 460 master på det. Gärna en blandning av SDM och RDM bara för att skoja till det. En fem-sex brädor är nog lagom, tre bommar och fjorton nya fenor (US, Power och Tuttle, såklart). Äntligen. Synd bara att jag inte hinner använda vissa av grejorna alls, men när de där 10% episka dagarna kommer, i mitt fall 2-3 dagar om ÅRET, då j-ar… är jag så upptagen att välja i prylberget att jag missar hela dagen. Nåja.

Inga pengar kvar, skilsmässa, apstor buss, ingen bostad men alltid, alltid, alltid perfekt riggad! Ahhh, jag känner mig alldeles varm inombords när vetskapen om kontroll i alla surflägen åter infinner sig… Hur var numret till GE Moneybank nu igen?

Syrlig? Bitter? Dryg? Moi? Non, monsieur… 😉

(innerst inne tänker jag köpa 4.0, 5.3 och 7.0 bara för att bevisa för alla j-ar att det går fint minsann och jag tänker inte klaga, näpp!, så det så)

Shoppa På!

• dr-masse

Medlem
    22 februari, 2006 vid 21:19 som svar på: Segelstorlekar – tänker vi fel?

Säga vad man vill, men en hel hög inlägg blev det! Och jo, vintermörker har en HEL DEL med mitt inlägg att göra… som blev väldigt teoretiskt. Mer än tänkt, helt klart. Men en rolig diskussion!

Jag är ändå fortfarande lite fascinerad över att kopplingen mellan vindstyrka och kraft. Har ju känt till det rätt länge, men inte reflekterat så mycket över det.

Att Ola H. och Staffan pläderar för många segel är ju inte helt oväntat (handlar grejor för bra pris, typ… ;-), men ni gör det ju på ett väldigt intressant sätt. Även jag börjar luta åt att i mina mest använda storlekar trotsallt ha ganska tätt mellan seglen. Dessutom så blir det smidigare på många sätt och vis. Så min nästa linje lär bli 6.4 – 5.7 – 5.0 och 4.2.

Men för en som kanske inte seglar sjutti-åtti dagar om året, rätt många surfers ah!, så kan det ju vara skönt att veta att en linje med tre segel och ett par bra master kan räcka väldigt, väldigt långt; 4.5 – 5.3 och 6.3, t ex.

Är dock lite fascinerad över att segellinjerna ser så lika ut än idag och tror nog att tradition och vana har mycket med det att göra.

Det har även varit en del inlägg om att ”segeltillverkarna vill få folk att köpa en hel linje” och det är ju så att man har två linjer att välja mellan i de vanligaste storlekarna för vågsegel – 3.7, 4.2, 4.7, 5.3 och 6.2 eller 4.0, 4.5, 5.0 och 5.8 är ju väldigt vanligt. Och detta tycker jag ibland är synd som tror på att det finns bättre alternativ med det register som dagens segel har.

Ett tag kikade jag på en linje som fanns i 4.2, 4.7, 5.2, 5.7, 6.2, 6.7 och 7.2. Det var ju inte så lite surt att vilja ha 5.7 och 4.2 i sin linje då…

Nåja, mycket teori som sagt. Lite för mycket, håller jag med om. Men jag lärde mig en del, i alla fall – och det var ju tanken!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    22 februari, 2006 vid 10:00 som svar på: Tips om segelstorlekar – Pozo i Augusti

Vill du klara dig med en mast får du nog spana in segellinjer som är gjorda för 400 mast, typ Severne S1 (som iofs inte finns mindre än 4.0) och North (voodoo eller ice).

Har själv inte kört Pozo (lite otur med vind för länge, länge sedan), men kan efter mina senaste seglingar i Guincho, som har mindre vind än Pozo, mer eller mindre försäkra dig om att du kommer att vilja ha 3.7… dock tyckte jag att det var uppenbart heltrevligt med 370 mast i mindre segel…

Det kan inte vara ett alternativ att ta med bräda och ett par-tre segel (4.2, 4.7, 5.3, typ) och hyra rigg de där dagarna då det blåser grymmmmmt? Eller kanske rentav bara ta med brädan och hyra segel?

Reser man med familj och inte skall stanna längre än ett par veckor kan jag, även om det inte är särskilt hardcoresurfmässigt alls, nej det är det inte, verkligen rekommendera att hyra grejor… Resa, planering, förståelse, övervikt – ja, allt blir enklare…. jag har till och med hyrt en månad och då gjort en ”deal” med uthyraren som varit helt OK… dessutom slipper man investera i grejor som kanske inte får sådär supermycket användning på hemmaplan, typ segel under fyrnoll…

• dr-masse

Medlem
    18 februari, 2006 vid 14:17 som svar på: warpspeed och tb2-58 jämförelse

Planen är att handla typ en vass sjunolla som jag kan rigga på min 100-procentiga 460 mast… lutar nog rejält åt Simmer då, lär duga fint åt mig…och hitta en bräda runt 100 liter på det… ett par bra fenor… plocka fram sittselen igen – en riktig gammal goding har jag kvar! Inga värsting-prylar, utan mest känna på lite fart och fläkt igen. En gps måste jag också skaffa då, såklart.

Men med ny vågis inhandlad, Irland + Guincho före midsommar så känns det som om surfkontot har fått en fin rivstart på säsongen ah! Så det blir nog lite senare på säsongen. Det är dock väldigt skoj att se vad speedgubbsen handlar upp sig på och följa debatten här.

Jag vill förresten också ha lite grön nedhalstamp…

• dr-masse

Medlem
    18 februari, 2006 vid 14:08 som svar på: Segelstorlekar – tänker vi fel?

Japp, formeln kommer från vindkraftverk. Men det är fokus på energi i vinden, inte hur mycket energi kraftverket i slutändan levererar.

Tycker denna tråd gett många roliga inlägg hittills, men det verkar rentav finnas en tanke för min första fundering om vi kanske är lite väl ”traditionella” när vi tänker segellinje?

Mitt hopp från 5.0 till 4.2 känns bättre nu. Ah, eftersköpsrationalisering – det är fina grejor det!

Det där med ”brett” och ”optimalt” är klart intressant, annars. Är det månne så att registren är bredare med moderna segel men att det optimala i hög grad förblir ganska statiskt?

• dr-masse

Medlem
    17 februari, 2006 vid 15:12 som svar på: Segelstorlekar – tänker vi fel?

Ja, det kanske är det som är den EGENTLIGA slutsatsen – att det rentav inte är så noga, utan att hitta segelstorlekar som funkar för varje seglares behov. Och att småsegel utnyttjar fartvinden såpass ineffektivt pga sin lilla yta att man kan hålla i de på ett helt annat sätt?

Jag gillar ju 5.7 väldigt, väldigt mycket numera. Utgår från det, helt enkelt. Skall nog fortsätta med det, när jag tänker efter… men kanske är det läge lägga till en mindre segel, 3.7 kanske är mer användbart en vad jag tror, med tanke på vindenergi å så…

Jädrar i min låda vad teoretiskt mitt trådstartande inlägg är, nu när jag läser om det…. Men det är kul att prata segelstorlekar!

• dr-masse

Medlem
    17 februari, 2006 vid 12:49 som svar på: Mitt vindsurfingår 2005

Ett fantastiskt bra och läsvärt inlägg! Fick mig att minnas hur bra 2005 var för min del också, men på ett betydligt mer ”vardagsnära” (fin omskrivning för att jag är en bra mycket sopigare seglare som tillbringar tid i kontorslandskap och hemma med mina kidz) plan…

– Inte en enda bomkörning! Noll! En kombination av vinnande val, koll på vädersajter och, törs jag skriva det, lite rutin bidrog till detta.
    – Över tio riktigt fina vågdagar (öh, med mina mått). Ett par-tre i Danmark varav en otroligt bra, 5 i Guincho (2 grymma), och 6-7 gånger på Torö. Ett par dar på Väddö/Singö också, men inte så mycket waves. En 30-35 dagar landade året nog på totalt. Klart godkänt i min värld!
    – Kört med samtliga segel mer än två gånger – även 4.2! Det var länge sedan!
    – Jag har fortfarande inte lärt mig loopa, men vattenstartat ur ett helt gäng. Fan också. Men testat bakåt, det var roligt!
    – Vindsurfing och familjeliv har kombinerats med framgång – den faktiskt kanske största bedriften i år. Det och inga bomkörningar!

Faktiskt så har 2005 för mig varit det bästa surfåret sedan 2001… inte dumt alls.

Tack Staffan för ditt sköna inlägg som lyste upp tillvaron ordentligt, just nu så gör jag till och med armhävningar för att komma i form till säsongen. Ett alldeles oerhört steg för en styrketräningshatande man/mes (välj själv) som jag.

Nu hoppas vi på ett grymt 2006!!

• dr-masse

Medlem
    17 februari, 2006 vid 09:44 som svar på: Färg

Vit spray som används till bilar brukar bli bra, det är typ det de använder i fabriken. Ställ frågan på Fanatics forum (http://www.fanatic.com) så kan du rentav får färgkoder också – då blir det perfekt!

• dr-masse

Medlem
    17 februari, 2006 vid 08:25 som svar på: warpspeed och tb2-58 jämförelse

Med min skarpa blick ser jag att du även investerat väldigt mycket i oerhörda mängder ned- och uthalstamp. Läckert att ha det på kabeltrumma, till och med! 😉

Annars ser ju brädorna riktigt grymma ut, det ser ut som 40 knop redan i garaget…

• dr-masse

Medlem
    16 februari, 2006 vid 14:09 som svar på: Nu är det bara att vänta

Jag tar ett snack med den däringa hawaiiresenären idag och hör mig för lite… skall ändå lämna lite korr och tyck på den där trycksaken han sittar och petar med på övertid mest hela tiden… Hör av mig!

Sida 287 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA